امانوئل ماکرون برای حل بحران انرژی دست به دامن بن‌سلمان شد/حراج حقوق بشر

به گزارش جهان صنعت نیوز:  کشورهای غربی، پس از آغاز جنگ اوکراین، تحریم‌های اقتصادی گسترده‌ای را بر روسیه اعمال کردند. با این‌حال اعمال این تحریم‌ها غرب را با مشکل تامین انرژی مواجه کرده است؛ بحرانی که اروپا و ایالات‌متحده آمریکا را بر آن داشته تا روابط سیاسی‌شان با عربستان سعودی را ترمیم کنند تا این کشور نیز بتواند غرب را در حل بحران انرژی یاری رساند. چهره‌های اپوزیسیون فرانسه و گروه‌های مدافع حقوق بشر از تصمیم ماکرون برای دعوت از محمد بن‌سلمان به مهمانی شام در کاخ الیزه انتقاد کرده‌اند. رهبران غرب معتقدند که ولیعهد سعودی دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار ناراضی سعودی، را صادر کرده است.

محمد بن‌سلمان که در داخل کشورش به عنوان قهرمان اصلاحات اجتماعی و اقتصادی به تصویر کشیده می‌شود، اما از نظر منتقدان یک قاتل است، پس از سفر به یونان برای بحث درباره روابط دوجانبه و انرژی وارد فرانسه شده است. اگنس کالامار، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل، در آستانه دیدار محمد بن‌سلمان با امانوئل ماکرون در توئیتر نوشت: «احیای این شاهزاده قاتل در فرانسه نیز با استدلال رئال پلیتیک توجیه خواهد شد، همان‌طور که ایالات‌متحده چنین کرد. در نهایت این دادوستد است که حرف اول را می‌زند.»

ماکرون که دسامبر گذشته با سفر به عربستان سعودی به نخستین رهبر غربی تبدیل شد که پس از قتل جمال خاشقجی از این کشور بازدید کرده است، ضمن رد این انتقادات تاکید کرده که عربستان سعودی بسیار مهم‌تر از آن است که نادیده گرفته شود. امانوئل ماکرون پیش از شام کاری خود با محمد بن‌سلمان در مقابل پله‌های کاخ الیزه به او خوشامد گفت و به گرمی با وی دست داد.

سفر محمد بن‌سلمان به پاریس به فاصله دو هفته پس از گفت‌وگوی او با جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده، در عربستان سعودی انجام شده است. غرب تمایل به تنظیم مجدد روابط خود با این کشور نفتخیز خلیج فارس دارد در حالی که تلاش می‌کند با نفوذ منطقه‌ای ایران، روسیه و چین مقابله کند. فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به دنبال تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود هستند، چرا که مسکو صادرات گاز خود به اروپا را کاهش داده است. ماکرون از ریاض می‌خواهد که تولید نفت خود را افزایش دهد.

شاهزاده محمد بن‌سلمان پیش از فرانسه، به یونان سفر کرد و تفاهمنامه‌هایی در زمینه انرژی امضا شد. از جمله این توافق‌ها تبدیل یونان به قطبی برای تامین انرژی تجدید‌پذیر برای اروپا است. سفر شاهزاده محمد بن‌سلمان به اروپا با کاهش ۲۰ درصدی ظرفیت خط‌ لوله گاز‌پروم روسیه به اروپا همراه بود. دلیل این اقدام مشکلات فنی اعلام شده است، اما کشورهای اروپایی که به شدت به واردات گاز از روسیه وابسته‌ هستند، نگرانند که این روند ادامه‌دار باشد.

احتمال قطع گاز صادراتی از روسیه در آستانه زمستان، کشورهای اروپایی را بر آن داشته است تا با شتاب بیشتری برای تامین منابع انرژی تلاش کنند.  سفر محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به فرانسه با اعتراض گروه‌های مدافع حقوق بشر روبه‌رو شده که می‌گویند او در تلاش است با چنین اقداماتی، اعتبار از دست رفته به دلیل قتل جمال خاشقجی را به دوباره به دست آورد.

در پی حمله روسیه به اوکراین، قیمت انرژی به شکل قابل ملاحظه‌ای بالا رفت و در همان زمان، امانوئل ماکرون از عربستان درخواست کرد که تولید نفت را افزایش دهد. عربستان همراه با امارات با درخواست مشابهی از سوی آمریکا نیز روبه‌رو شد. اما هر دو کشور اعلام کردند که به تعهداتشان با روسیه درباره سطح تولید وفادار می‌مانند. در نهایت علاوه بر اقداماتی شبیه به پذیرایی از محمد بن‌سلمان در پاریس، جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا نیز حاضر شد برای نخستین‌بار به عربستان سفر کند. عربستان در کنار باقی کشورهای عضو اوپک، هفته آینده با روسیه جلسه دارد.

همزمان سه گروه مدنی نیز با ثبت شکایتی در دادگاه‌های فرانسه خواستار محاکمه محمد بن‌سلمان، به «شکنجه و قتل» جمال خاشقجی متهم شدند. شاهزاده محمد پنجشنبه شب، همراه با امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، شام کاری صرف کرد. او دست داشتن در قتل جمال خاشقجی را تکذیب می‌کند.

اما برآورد سازمان‌های اطلاعاتی آمریکایی این است که محمد بن‌سلمان شخصا نقشه قتل و تکه‌تکه کردن جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در ترکیه را تایید کرده است. همچنین سازمان ملل اعلام کرد که بر اساس نتایج تحقیقاتش، حکومت عربستان سعودی مسوول قتل جمال خاشقجی است. ضمن اینکه سازمان ملل، قتل خاشقجی را یک «جرم بین‌المللی» طبقه‌بندی کرده است.

به گفته خدیجه چنگیز، نامزد جمال خاشقجی، این روزنامه‌نگار به این دلیل در کنسولگری عربستان تکه‌تکه شد که مطالبی در انتقاد از محمد بن‌سلمان نوشته بود. چنگیز در واکنش به این سفر گفت که بسیار عصبانی است. او همچنین رییس‌جمهور فرانسه را متهم کرد که از «جلاد» شریک زندگی‌اش با افتخار کامل استقبال کرده است.

اقامت در گران‌ترین خانه جهان

محمد بن‌سلمان روز چهارشنبه وارد فرودگاه اورلی در جنوب پاریس شد و شب را در کاخی در غرب پایتخت گذراند که آن را در سال ۲۰۱۵ خریده است. این ساختمان که «گران‌ترین خانه جهان» لقب گرفته، یک عمارت نوساز است که شبیه به کاخ‌های قدیمی فرانسوی که در زبان این کشور به «شاتو» معروف هستند، ساخته شده است. به نوشته رسانه‌های فرانسوی، این عمارت به تقلید از کاخ ورسای ساخته شده که زمانی اقامتگاه خاندان سلطنتی فرانسه بود.

عماد خاشقجی، پسرعموی جمال خاشقجی این ساختمان را طراحی کرده و به افتخار یکی از شاهان فرانسه به نام لوئی چهاردهم، این عمارت را «شاتوی لوئی چهاردهم» نامگذاری کرد. محمد بن‌سلمان این خانه را در سال ۲۰۱۵ میلادی به مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار خرید.

شکایت گروه‌های حقوق بشری

تنها چند ساعت قبل از ملاقات محمد بن‌سلمان و امانوئل ماکرون در کاخ الیزه، سه گروه از فعالان مدنی فرانسه، شکایتی را علیه او در دادگاه مطرح کردند. یکی از گروه‌هایی که شکایت را ثبت کرده، «دموکراسی برای جهان عرب، هم‌اکنون» نام دارد. این گروه استدلال کرده است که محمد بن‌سلمان از مصونیت قضایی برخوردار نیست، چرا که او هنوز ریاست حکومت را در کشورش بر عهده ندارد. این گروه می‌گوید، فرانسه از معدود کشورهای جهان است که می‌توان محمد بن‌سلمان را در آنجا محاکمه کرد.

بندیکت جینه‌راد از سازمان «دیده‌بان حقوق بشر» در واکنش به این سفر گفت که ماکرون، بدون تعهد قوی و مستحکم به حقوق بشر، خطر سفیدنمایی چهره مخدوش محمد بن‌سلمان را به جان خریده است. در پی فشارهایی از این دست، امانوئل ماکرون پیش از ملاقات با محمد بن‌سلمان، قول داد که حتما به مساله حقوق بشر نیز اشاره کند.

اما او فورا اضافه کرد که حل مشکلاتی که فرانسه و شرکای اروپایی‌اش با آن روبه‌رو هستند، بسیار مهم هستند. بحران قیمت انرژی یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که این روزها جامعه و اقتصاد اروپا را با خود درگیر کرده است. از زمان ترور جمال خاشقجی در استانبول، امانوئل ماکرون چندین بار با محمد بن‌سلمان دیدار کرده است. او همچنین نخستین رهبر یک کشور مهم و قدرتمند اروپایی بود که حاضر شد به عربستان سفر کند.

الیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه گفت که با توجه به شرایط فعلی، برای مردم این کشور قابل درک نبود که رییس‌جمهورشان با تولیدکنندگان انرژی در جهان گفت‌وگو نکند. او در تشریح این شرایط به افزایش قیمت انرژی و «قطع شدن گاز از سوی روسیه» اشاره کرد.

تقویت روابط استراتژیک

شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در پایان سفر رسمی به فرانسه در یادداشت تشکری برای امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه گفت‌و‌گوهای دوجانبه را نشانه علاقه‌مندی مشترک برای تقویت همکاری‌های استراتژیک دو کشور دوست در همه زمینه‌ها ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی، شاهزاده محمد بن‌سلمان در یادداشتی برای ماکرون از او بابت استقبال گرم تشکر کرد و گفت: گفت‌و‌گو‌ها و هماهنگی‌ها برای توسعه روابط در همه زمینه‌ها به‌منظور تحقق منافع دو کشور و تقویت امنیت و ثبات در منطقه ادامه دارد.

تلاش برای جلب رضایت حاکمان پادشاهی سعودی در اروپا برای تضمین نفت البته از ضیافت شام کاخ الیزه برای محمد بن‌سلمان آغاز نمی‌شود. بیش از چهار دهه پیش و در دوران شوک نفتی اول، پادشاه بلژیک در قبال تعهد عربستان به ادامه صدور نفت، کلید مساجد این کشور را به پادشاه سعودی واگذار کرده بود. پس از افشای نقش سلول‌های تروریستی داعش در منطقه مولنبک بروکسل در سازماندهی عملیات تروریستی ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ پاریس، رسانه‌های فرانسه‌زبان ماجرای ریشه‌های اسلام سلفی در بلژیک را به‌روشنی به حضور طولانی‌مدت مفتی‌های سعودی در مساجد این کشور مرتبط دانستند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 278522
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا