وزیر ارتباطات دلیل اجرای « جست‌وجوی ایمن» رابه گردن خانواده‌ها انداخت/ فرار رو به جلو

به گزارش جهان صنعت نیوز:  زارع‌پور در ادامه تاکید کرده که به جست‌وجوی دیگری خدشه وارد نشده و گفته است: «دسترسی به محتواهای غیراخلاقی و خشونت بسیار شدید در جمهوری اسلامی ایران جزو خطوط قرمز است و در خیلی از کشورهای دیگر هم دسترسی به این‌ موضوعات محدود شده است.»

فعال شدن حالت جست‌وجوی امن برای IP ایران از هفته‌ گذشته از طریق DNS Hijacking اتفاق افتاد. منتقدان می‌گویند این شرایط احتمالا قدمی برای اجرایی شدن طرح صیانت از فضای مجازی محسوب می‌شود که بارها باعث اعتراض مردم شده است. وزیر ارتباطات با بیان اینکه در بسیاری از کشورها دسترسی به محتواهای غیراخلاقی و خشن محدود شده است، فعال شدن سرویس Safe Search روی موتورهای جست‌وجو را مطالبه خانواده‌های ایرانی عنوان کرد. وزیر ارتباطات درباره فعال شدن این سرویس گفت: «این مساله نگرانی بحقی بوده که خانواده‌های ایرانی داشتند و ما با کمک اپراتورهای ارتباطی کاری کردیم که محتواهای مستهجن و غیراخلاقی در دسترس نباشد. این موضوع ربطی به بحث قفل کودک ندارد و ما دسترسی به محتواهای غیراخلاقی و خشن را محدود کردیم.»

خانواده‌ها دکمه Safe Search را روشن کردند!

به گفته وزیر ارتباطات خانواده‌های ایرانی بارها در جلساتی نسبت به مناسب نبودن محتوای در دسترسی در اینترنت ابراز نگرانی کرده‌اند. هرچند همچنان روشن نیست که کدام خانواده‌ها و دقیقا در کدام جلسات، نگرانی خود را به وزیر ارتباطات منتقل کرده‌اند. در شرایطی که فعال شدن سرویس Safe Search امکان دسترسی افراد بزرگسال را آن هم بدون اجازه از آنها محدود کرد بیم آن می‌رود که روند طرح صیانت یا اینترنت طبقاتی به طور چراغ‌خاموش در حال اجرا باشد. وزیر ارتباطات همچنین بر این موضوع تاکید دارد که Safe Search صرفا دسترسی به محتوای غیراخلاقی و خشن را محدود کرده و به معنی فعال شدن قفل کودک یا محدودیت جست‌وجو در بستر اینترنت نیست. این اظهارنظر وزیر ارتباطات در شرایطی مطرح شده که هفته گذشته کاربران نسبت به فعال شدن عمومی سرویس Safe Search ابراز تعجب و نگرانی کردند. از سوی دیگر این سرویس به طور خودکار فعال شده بود و هیچ ارتباطی بین سن کاربر و هویت او نداشت.

مخالفت ۸۶ درصدی کاربران

همچنین نکته جالب توجه در مورد فعال شدن سرویس Safe Search در شرایطی است که این روند دقیقا بعد از نظرسنجی روابط عمومی وزارت ارتباطات بر بستر توئیتر شکل گرفت. مهدی سالم، رییس مرکز روابط‌عمومی وزارت ارتباطات با طرح پرسشی مبنی بر اینکه آیا برای مراقبت از فرزندانتان در فضای مجازی تمایل به استفاده از اینترنت ایمن دارید؟ نظرسنجی توئیتری را طرح کرد که اتفاقا با ۸۶ درصد مخالفت کاربران توئیتر همراه بود. گذشته از همه حواشی‌ای که به واسطه فعال شدن سرویس Safe Search برای کاربران ایجاد شد، افزایش استفاده از فیلترشکن بعد از آن، پیدا کردن راهکارهایی برای خاموش کردن این سرویس و همچنین دسترسی بیشتر کودکان به آنچه وزیر مدعی کنترل آن شده است بود. علاوه بر آن، از این نکته هم نمی‌توان به سادگی گذر کرد که رییس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات، نظرسنجی خود را اتفاقا بر بستری فیلترشده بیان کرده بود. هرچند در نهایت نتیجه نظرسنجی بی‌توجهی به ۸۶ درصد مخالف و کودک خواندن تمامی کاربران ایرانی اینترنت و در نتیجه روشن شدن Safe Search به طور گسترده بود.

این جلسه با خانواده‌ها چه زمانی برگزار شده است؟

در همین خصوص کیوان نقره‌کار فعال فضای مجازی به «جهان‌صنعت» گفت: اولین سوال ما از وزیر ارتباطات این است که این جلسه با خانواده‌ها چه زمانی برگزار شده است؟ اگر وزیر ارتباطات از سمت مردم صحبت می‌کند باید اطلاع‌رسانی کند که این تحقیق چه زمانی انجام شده و آیا اصول علمی داشته و پرسشنامه‌ها درست طراحی شده است؟ آیا در تمامی جامعه این تحقیق انجام شده است؟ زمانی که ما از طرف خانواده‌ها صحبت‌هایی می‌کنیم باید در سن و سال‌ها، اقلیم‌های مختلف و دسترسی‌های گوناگونی که در فضای مجازی وجود دارد، بررسی شود. هر پروژه ملی که می‌خواهد انجام شود باید اعلام شود که این تحقیق و بررسی که حاصل آن اجرای این پروژه است، چه زمانی بوده و اگر قرار است این پروژه انجام شود چرا قبل از اجرا اطلاع‌رسانی نشده است؟

یک نگاه علمی برای یک پروژه ملی همیشه نیاز است

نقره‌کار در ادامه افزود: نکته جالب این است که در نظرسنجی‌ای که روابط‌عمومی وزارت ارتباطات در توئیتر انجام داده است ۸۶ درصد به اجرای این طرح رای منفی داده‌اند. البته من به عنوان کارشناس و فعال این حوزه قبول نمی‌کنم که نظرسنجی توئیتر هم بتواند ما را آگاه کند که بهترین تصمیم چیست، ولی می‌تواند بگوید برای درست تصمیم گرفتن باید از المان‌های مختلف استفاده شود و با یک سوال توئیتری نمی‌توان آن را تایید و تکذیب کرد. بدون شک یک نگاه علمی برای یک پروژه ملی همیشه نیاز است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 276443
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا