مذاکره غیرمستقیم در دوحه

به گزارش جهان صنعت نیوز: آنطور که بعد از سفر جوزف بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران اعلام شد، این دور از مذاکرات با هدف رفع اختلافات فی‌مابین در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه انجام خواهد شد. تا لحظه تنظیم این گزارش البته خبری از شروع جلسات و گفت‌وگوها منتشر نشده است.  در این دور از گفت‌وگوها که پس از سه ماه وقفه انجام می‌شود، نمایندگان ایران و آمریکا با تسهیل‌گری نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات برجامی حضور یافته‌اند و نمایندگان کشورهای روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان حضور ندارند.


شنیده‌ها حاکی از آن است که احتمالا مذاکرات در دوحه در چند دور برگزار خواهد شد. طبق تاکیدات انجام‌شده در این رایزنی‌ها به جز برجام و موضوعات قبل، موضوع دیگری در دستور کار هیات‌های سیاسی نیست.

حمیدرضا دهقانی سفیر جمهوری اسلامی ایران بعد از ورود علی باقری و هیات مذاکره‌کننده کشورمان به دوحه توئیت کرد: «بدون هرگونه پیش‌داوری و ابراز بدبینی و یا خوش‌بینی غیرواقعی، برای آنها در انجام ماموریت مهم خود در تامین منافع ملت بزرگ ایران آرزوی موفقیت دارم.»

کارشناسان و تحلیلگران این حوزه اما فضا را مثبت‌تر از قبل ارزیابی کرده و معتقدند که امیدواری به ثمربخشی گفت‌وگوها افزایش یافته است. دلایلی که ارائه می‌کنند اما متفاوت است. مثلا جعفرقنادباشی، دیپلمات پیشین، پیش‌تر در گفت‌وگویی با «جهان صنعت» دلایل خوش‌بینی خود را شرح داده و با اشاره به اقدامات و مواضع اخیر ایران و سفر بورل به تهران، از اینکه ایران دست بالاتر را دارد و توانسته طرف غربی را به تغییر رویه وا دارد، گفته بود. در مقابل اما علی بیگدلی از اینکه ایران انتظاراتش را کاهش داده و این می‌تواند به حصول توافق کمک کند، می‌گفت.

اینکه کدام یک تحلیل دقیق‌تری ارائه کرده‌اند، بعدا بهتر مشخص می‌شود اما فعلا و بر اساس آنچه که در رسانه‌ها منتشر شده یا کارشناسان می‌گویند، می‌توان امیدوار بود که دور جدید گفت‌وگوها گشایشی ایجاد کند.

رایزنی مالی و وزیرخارجه قطر

به نظر می‌رسد که طرف آمریکایی برای رسیدن به توافق مشتاق است و قصد ندارد که فرصت را هدر دهد. شاهد اینکه نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بعد از رسیدن به قطر و بدون اتلاف وقت با وزیر خارجه قطر دیدار و در خصوص ایران رایزنی کرد. آنطور که سفارت آمریکا در دوحه توئیت کرده دو طرف در این دیدار درخصوص شراکت قوی میان دو کشور و تلاش‌های دیپلماتیک مشترک درخصوص ایران رایزنی کردند.

استقبال قطر از مذاکرات غیرمستقیم تهران- واشنگتن

قطر که تا حالا سعی خود را کرده است تا بین ایران و آمریکا میانجی باشد، اکنون از اینکه نقش میزبان را به عهده گرفته خرسند است و از مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن هم استقبال کرده است. چنانچه وزارت خارجه این کشور اعلام کرد: «امیدواریم که مذاکرات دوحه با نتایج مثبت همراه باشد.»

این وزارت همچنین تاکید کرد: قطر آماده فراهم کردن فضایی مثبت است تا مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا موفقیت‌آمیز باشد.

ادعای روسی

باید منتظر ماند و دید که نتیجه این گفت‌وگوها چیست و هر کدام از طرفین تا کجا از خواسته‌های خود و در جهت رسیدن به توافق عقب خواهند نشست. طرف ایرانی البته بارها در عین حال که تاکید کرده میز مذاکره را ترک نمی‌کند و مسیر دیپلماسی را ادامه می‌دهد، گفته که از مواضع خود نیز عقب نخواهد نشست.

نکته قابل تامل در این بین اما ادعای روزنامه روسی است که کیهان و نه یک روزنامه اصلاح‌طلب آن را نقل قول کرده است. بر اساس آنچه روزنامه نزاویسمایاگازتا نوشته «ایران آماده است از یکی از اصلی‌ترین مطالبات خود در مذاکرات هسته‌ای چشم‌پوشی کند. ایران با قید نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی مخالفت نمی‌کند، اما به شرط تضعیف تحریم‌ها علیه ساختار‌های داخلی سپاه ناظران تردید دارند که دولت جو بایدن، بتواند حتی با این گزینه موافقت کند.»

پالس رژیم صهیونیستی

همزمان با طرح چنین گمانه‌هایی درباره رویکرد ایران در دور جدید مذاکرات شاهد پالس‌هایی از سوی بازیگران غیربرجامی اما اثرگذار بر روند مذاکرات نیز هستیم. مثلا گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در واکنش به ازسرگیری قریب‌الوقوع مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا جهت احیای توافق هسته‌ای، گفته که این رژیم به همکاری با قدرت‌های غربی درباره این توافق ادامه می‌دهد و مخالفتش نه با خود توافق هسته‌ای، بلکه با «توافق بد» است.

اظهارات گانتس البته در حالی مطرح شده که اخیرا، گفته می‌شد یائیر لاپید، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی و نخست‌وزیر گردشی این رژیم از جوزف بورل به خاطر رایزنی‌هایش در ایران جهت برطرف کردن آخرین موانع سر راه ازسرگیری مذاکرات برجامی به تندی انتقاد کرده است!

رایزنی تلفنی وزرای خارجه فرانسه و قطر

در ادامه تحرکات و اخبار برجامی اما دیدیم که وزیر خارجه فرانسه نیز با همتای قطر خود تلفنی صحبت کرد. وزارت خارجه قطر اعلام کرد که کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه در تماسی تلفنی با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر درخصوص آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای ایران رایزنی کرد. در این تماس تلفنی بر اهمیت گفت‌وگوهای منطقه‌ای با ایران و نزدیک کردن رویکردها میان طرف‌های مختلف تاکید شد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 271857
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا