دست‌های پشت‌پرده علیه جامعه پزشکی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  دکتر محمد رییس‌زاده رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور در این نشست گفت: «تنها راهکار ما جنگیدن است. ولی ما باید به اندازه توانمان بجنگیم. در چند روز اخیر حدود ۱۳ ساعت از وقتم را چه به صورت میدانی، مصاحبه‌ای و مکاتبه‌ای صرف توجیه و بحث بر سر این مسائل کرده‌ام. باز هم تا جایی که بتوانیم پیگیری می‌کنیم و همانطورکه شما از من می‌خواهید شجاعانه وارد میدان شدم و باز هم شجاعانه و محکم وارد میدان می‌شوم.»


وی معتقد است که الزام عقد قرارداد با بیمه‌ها، پزشکان و بیماران را به نفع بیمه‌ها در مقابل هم قرار می‌دهد. در واقع این اتفاق نوعی خدمت به بیمه‌های معیوب است. گمان می‌کنند به‌ نفع مردم اقدام کرده‌اند در حالی که بیمه‌ها به ریش ما می‌خندند. قرارداد بستن بد نیست ولی باید قرارداد بر اساس اصول و با نظارت کامل بر عملکرد بیمه‌ها صورت گیرد. قانون، قانون است وما نیز باید آن را اجرا کنیم ولی الزامات و شیوه‌های اجرایی باید دوطرفه و منصفانه باشند و اگر الزامات قانونی حاصل نشود این قانون قابلیت اجرا ندارد. درعین حال نیز تلاش می‌کنیم با رایزنی این قانون یک ساله دوباره تمدید نشود.»

فوق‌تخصص جراحی عروق درباره تعرفه‌ها نیز اظهار کرد: «طبق قانون، تعرفه‌های پزشکی باید قبل از عید و قانون بودجه اعلام شود که این تاخیر در اعلام تعرفه‌ها به جامعه پزشکی ضربه زده است. من این موضوع را نیز پیگیری حقوقی کردم و خواستار جبران مافات شدم. اما به طور کلی نباید بهانه‌ای دست کسی بدهیم تا بگویند جامعه پزشکی قانون را اجرا نمی‌کنند و هجمه‌های بیشتری آغاز شود. چراکه در این صورت در میان مردم متضرر خواهیم شد. ما قانون را اجرا می‌کنیم ولی در صورتی که شرایط اجرای آن فراهم باشد و اکنون که ما شرایط مناسب برای اجرای آن را نداریم، باید طی جلسات مختلف این مشکلات را مطرح و آنها را توجیه کنیم تا به یک نتیجه شفاف برسیم.»

نتیجه الزامات، ورشکستگی حوزه سلامت است

دکتر موید علویان، رییس هیات‌مدیره نظام پزشکی تهران نیز درباره اینکه تعرفه‌های پزشکی اعلام‌شده زیر قیمت تاب‌آوری پزشکان است توضیح داد: «در چنین شرایطی تنها ۲ راه‌حل وجود دارد؛ یا باید کار را تعطیل کنیم و یا باید کم‌کاری کنیم. در این میان نظام پزشکی باید قیمت‌های تمام‌شده را تعیین و اعلام می‌کرد که اگر تعرفه‌ها زیر این قیمت‌ها بود، مذاکره صورت گیرد ولی متاسفانه اتاق عملیات ضد نظام سلامت کشور که بسیار نیز فعال است معتقد است که پزشکان زیادی خوردند و بردند بنابراین اجازه اعلام قیمت‌های تمام‌شده را نمی‌دهند. به هر حال نظام پزشکی در ابتدا باید اعضای هیات‌مدیره سازمان را توجیه کند که باتوجه به این شرایط که تلاش کردیم و تعرفه واقعی را مشخص کردیم ولی حاکمیت نه‌تنها آن را قبول نکرد بلکه الزاماتی را قرار داد که نتیجه آن ورشکستگی تمام بخش‌های سلامت است و سپس از آنها بخواهد الزامات بیمه‌ها را نپذیرند چراکه اصلا امکان اجرای این الزامات نیست. حتی بیمه‌ها نیز امکان انجام وظایف خود را ندارند بنابراین ما می‌خواهیم این قانون متوقف شود.»

هجمه‌ها زمینه‌ای برای سرکوب پزشکان

دکتر محمد رازی، قائم‌مقام رییس هیات‌مدیره نظام پزشکی تهران نیز با بیان اینکه «اهم مشکلات ما یکی مساله تعرفه‌های پزشکی و دیگری نیز مساله الزام پزشکان به عقد قرارداد با بیمه‌ها است که به صورت قانون تصویب شده است» گفت: «من نمی‌دانم آیا موضوع قرارداد با بیمه‌ها به‌ عنوان اهرمی برای اجرای تعرفه‌هاست و یا اینکه خود یک اهرم فشار دیگری است؟ گاهی ممکن است به مرگ بگیرند تا به تب راضی شویم.»

رییس انجمن جراحان ارتوپدی ایران با استناد به هجمه‌های ارگانیزه شده علیه پزشکان که از چند سال قبل در رسانه‌ها ایجاد شد و افکار مردم را نسبت به جامعه پزشکی منفی کرد، معتقد است که پیش‌زمینه مشکلات فعلی را از قبل چیده‌ بودند و ما باید منتظر تحمیل این مشکلات می‌بودیم. عضو هیات‌مدیره نظام پزشکی تهران با بیان اینکه این تاکتیک شبیه به تاکتیک آمریکا قبل از حمله به عراق است، گفت: «آمریکا نیز قبل از حمله به عراق از دو سال قبل افکار عمومی دنیا را نسبت به این کشور تغییر داد که باعث شد برای حمله به عراق حتی مورد تشویق مردم نیز قرار گیرد. بنابراین به نظر می‌رسد تاکتیک همان تاکتیک است. از نظر من ساده‌انگاری است اگر گمان کنیم این هجمه‌ها ارگانیزه نشده و تنها از روی حسادت و غرض عده‌ای ایجاد شده است.»

دکتر رازی درباره نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در تصمیمات مربوط به تعرفه‌های پزشکی نیز گفت: «این شورا ابتدا با بیرون راندن وزیر بهداشت و رییس کمیسیون بهداشت هجمه‌هایی را علیه خود ایجاد کرد و سپس با اتخاذ تصمیمات نادرست و فعالیت خارج از صلاحیت‌اش کار به اینجا کشیده شد. شاید در اوایل انقلاب بنا به دلایلی وجود این شورا ضروری بود ولی اکنون از نظر ما ادامه این شورا لزومی ندارد.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون تعرفه سازمان نظام پزشکی قصد برگزاری جلسه‌ای برای تعرفه سال ۱۴۰۲ را دارد، اظهار کرد: «ما تعرفه ۱۴۰۱ را تمام نشده می‌دانیم و تا زمانی که ماجرای این تعرفه به نفع جامعه پزشکی و مردم اصلاح نشود نمی‌توانیم بررسی تعرفه ۱۴۰۲ را شروع کنیم. در واقع باید برای تعرفه فعلی متمم ارائه کنیم چراکه مطرح کردن تعرفه ۱۴۰۲، به معنای قبول تعرفه فعلی تلقی می‌شود و از نظر من این موضوع به صورت کلی رد است.»

دکتر رازی در ادامه تاکید کرد: «در برهه فعلی یکی از مهم‌ترین کارهای ما علاوه بر تلاش علیه هجمه‌ها، روشنگری، آگاه‌سازی و بهبود بخشیدن روابطمان با مردم است. همچنین به‌طور کلی باید فشارها و پیگیری‌های ما باعث شود تا نظرات کارشناسی سازمان نظام پزشکی در مجلس و دولت بیشتر مد نظر قرار گیرد. و یا حداقل تعرفه بخش خصوصی مجددا به سازمان نظام پزشکی برگردد. زیرا همان‌طور که وظیفه دولت ایجاد قسط و عدل است، وظیفه آحاد جامعه نیز پیگیری این قسط و عدل است. ما می‌خواهیم عدالت را پیگیری کنیم و این موضوع ارتباطی با دستور و یا حاکمیت ندارد. پیگیری و ایستادگی برای گرفتن حقمان از مهم‌ترین وظایف ما به‌شمار می‌رود که نه خلاف عرف است و نه غیرقانونی.»

پزشکان را متهم جلوه می‌دهند

دکتر عباس بصیری، رییس انجمن اورولوژی نیز همانند دکتر رازی بر این باور است که موضوع تعرفه‌ها از حیاتی‌‌ترین مشکلات فعلی است و همچنین این قاعده که مجوز صدور مطب منوط به عقد قرارداد با بیمه‌ها است، دیگر مشکل مهمی است که نیازمند بررسی و حل کردن است. وی با یادآوری اینکه در دولت گذشته نیز نامه‌نگاری‌های بسیاری درخصوص تعرفه‌ها صورت گرفت ولی نتیجه‌ای نداشت افزود: «متاسفانه در مملکت ما فقط با سر و صدا و جنجال می‌توان به نتیجه رسید. در مجموع نه‌تنها جوابی ندارند بلکه پزشکان را متهمان اصلی مشکلات از جمله آلودگی هوا، تصادف، گرانی دلار و… معرفی می‌کنند.»
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معتقد است که دست‌هایی پشت پرده این قضایا است و با تصمیمات اخیر نیز قصد شکستن شاخ پزشکان را دارند. وی ادامه داد: «طی صحبت‌هایم با دکتر شهریاری که او نیز به جد مخالف این مسائل بود، گفت از تصویب تعرفه‌های حداقلی به دست نیروهای علوم انسانی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی جمع شده‌اند و ما به هیچ عنوان موافق این تصمیمات نبودیم. ضمن اینکه تا امروز به اندازه کافی افکار عمومی را مسموم کرده‌اند پس امروز وقت آن است که پزشکان برخلاف گذشته که همواره در موضع تدافعی قرار داشتند، در موضع تهاجمی قرار گیرند.»

ذکر مصیبت کافی است، فکر چاره باشیم

دکتر علیرضا استقامتی، رییس بخش غدد بیمارستان امام خمینی(ره) نیز در سخنانی تاکید کرد که طرح مساله کافی است و باید دنبال راهکار باشیم. «چند روز پیش درخصوص قرارداد اجباری با بیمه‌ها با معاون اجرایی رییس‌جمهور دیدار داشتم و او از موضوع اظهار بی‌خبری کرد ولی خاطرنشان کرد که در جلسه بعدی هیات دولت این مشکل را مطرح خواهد کرد. در مورد مساله تعرفه‌ها نیز باید محتاطانه قدم برداریم چراکه اگر بدون آماده کردن مردم بخواهیم وارد این موضوع شویم حتما در مقابل آنها قرار گرفته و شکست می‌خوریم. ولی از آنجایی که برای تمدید پروانه‌های پزشکی مدت زمان کوتاهی باقی مانده است، باید این مساله را به صورت اورژانسی پیگیری کنیم. نامه‌نگاری‌های بسیاری صورت گرفته و در کنار آن نیز در جلسه هیات دولت مطرح خواهد شد ولی باید در جاهای دیگر هم مسائل را مطرح کنیم. ما باید از دولت بخواهیم که این پروسه را کند‌تر کند تا ما نیز در این فرصت با مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رایزنی کنیم چراکه این تصمیمات خلاف قانون اساسی هستند و ما با کمک یک وکیل می‌توانیم از نظر حقوقی اقدام کنیم. علاوه بر اینها باید اقدامات عملیاتی نیز داشته باشیم یعنی با بیمه‌ها جلساتی برگزار و اعلام کنیم که فعلا شرایط و زیرساخت‌های لازم برای اجرای این قانون را نداریم تا بالاخره از یک راهی به نتیجه مطلوب خود برسیم.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 270953
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا