بورس در فاز رکودی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بازار سرمایه مدت‌هاست با نوسانات نرخ ارز، ابهامات مذاکرات برجام و آزمون و خطای گسترده دولت در سیاستگذاری اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و از همین رو صاحبان نقدینگی‌های خرد و کلان هنوز قادر نیستند دورنمای مشخصی برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام ترسیم کنند. بدین ترتیب بورس نتوانسته است طی ماه‌های اخیر موفق ظاهر شود و آن‌طور که شایسته سهام ارزنده خود بوده است، سرمایه جذب کند.

روز گذشته شاخص کل بورس با ریزش ۱۶ هزار و ۶۰۲ واحدی روبه‌رو شد. بدین ترتیب نماگر بازار با افت ۰۶/۱ درصد در سطح یک میلیون و ۵۴۷ هزار و ۷۳۲ واحد قرار گرفت.

شاخص هم‌وزن نیز در این روز سه هزار و ۷۵۰ واحد معادل ۸۷/۰ درصد پایین رفت. شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و بازار دوم هم به ترتیب معادل ۸۳/۰ درصد، ۹۴/۰ درصد و ۲۱/۱ درصد کاهش یافتند. در بورس نمادهای نوری، میدکو، شستا، فملی، پارسان، فارس و تاپیکو بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل داشتند. در همین حال سآبیک، شستا، وبملت، شپنا، شبندر، خزامیا و خگستر پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بودند. بورس در این روز معاملاتی به ارزش چهار هزار و ۴۶۷ میلیارد تومان را تجربه کرد. در آن سوی بازار فرابورس هم روز گذشته سرخپوش شد و با افت ۲۳۹ واحدی شاخص کل روبه‌رو بود. در این بازار نمادهای آریا، بپاس، زاگرس، وسپهر، فرابورس و ددانا بیشترین تاثیر منفی و نماد دماوند بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل داشت. ددانا، فرابورس، کرمان، آریا، زاگرس، وسپهر و فزر نیز پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بودند. فرابورس در این روز، معاملاتی به ارزش سه هزار و ۷۸۵ میلیارد تومان را تجربه کرد.

بی‌اعتمادی حقیقی‌ها

روز گذشته ارزش معاملات خرد به چهار هزار و ۱۸۱میلیارد تومان رسید که اگر چه نسبت به چهارشنبه بیست و پنجم خردادماه افزایشی بود اما در مقایسه با هفته‌های نخست خردادماه در سطح پایینی قرار دارد.

طی هفته‌های اخیر معاملات خرد بازار مجددا روند نزولی به خود گرفته است. در همین حال طی اغلب روزها تغییر مالکیت‌های سنگینی از جانب معامله‌گران حقیقی به نفع حقوقی‌ها صورت گرفته که عموما از آن به عنوان خروج پول یاد می‌کنند. این رقم در روز گذشته ۷۲۹ میلیارد تومان بوده که از لحاظ بالاترین ارقام خروج پول طی ۲۵ روز کاری اخیر در رتبه سوم قرار دارد.

طی این مدت تنها ۶ روز بازار سهام شاهد ورود پول حقیقی بوده که این میزان در قیاس با میزان تغییر مالکیت از حقوقی به حقیقی بسیار اندک است.

با این حال اما روز گذشته حقیقی‌ها توانستند در بخش خرید پررنگ‌تر از حقوقی‌ها ظاهر شوند و ۶۹ درصد خریدها را به خود اختصاص دهند. در همین حال در بخش فروش هم نقش حقیقی‌ها پررنگ‌تر بود و ۸۶ درصد از سهم فروش را به خود اختصاص دادند. باید توجه داشت که طی روزهای اخیر سرانه خرید کدهای حقیقی در هر نماد نیز با کاهش روبه‌رو بوده است.

متغیرهای موثر بر رکود بورس

کارشناسان بازار سرمایه ابهامات فزاینده در روند مذاکرات برجام را مهم‌ترین عامل رکود بورس می‌دانند.این ابهامات به صورت دومینووار بر تمامی متغیرهای اقتصادی کشور اثر منفی گذاشته است. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که به شدت از مذاکرات تاثیر پذیرفته و اثر قابل‌توجهی هم در بورس دارد، نوسانات نرخ دلار است.

نرخ دلار طی هفته‌های اخیر افت و خیزهای زیادی را تجربه کرده که سبب افزایش تردید سرمایه‌گذاران شده است. در همین حال به دلیل رشد تورم بانک مرکزی مجددا سیاست افزایش نرخ بهره بین‌بانکی را در پیش گرفته که این روند طی هفته‌های گذشته ادامه‌دار بوده است.

روز گذشته نیز اعلام شد نرخ بهره بین‌بانکی در پایان هفته گذشته به ۶۸/۲۰ درصد رسیده است. کارشناسان افزایش نرخ بهره بین‌بانکی را از عوامل فشار بر بورس می‌دانند.

در حالی این نرخ طی هفته‌های اخیر افزایشی بوده است که بانک مرکزی پیش‌تر وعده داده بود در راستای حمایت از بازار سرمایه نرخ بهره بین‌بانکی را در سقف ۲۰ درصد حفظ خواهد کرد. در مقیاس جهانی نیز متغیرها از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیستند. اگرچه تورم جهانی نرخ کامودیتی‌ها را افزایش داده بود اما اکنون بر اثر سیاست‌های پولی آمریکا قیمت اغلب کامودیتی‌ها در مسیر افت قرار گرفته است.

در همین حال روند فرسایشی جنگ میان روسیه و چین هم چشم‌انداز اقتصادی جهانی را مبهم کرده است. ترس از رکود جهانی در کنار سیاست‌های مبهم اقتصادی دولت در داخل کشور دست‌به‌دست هم داده‌اند تا بازار سرمایه یکی از سوال‌برانگیزترین دوره‌های خود را پشت سر بگذارد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 269268
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا