انتصاب عجیب

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این در حالی است که در سابقه فعالیت معاون جدید صنایع‌دستی هیچ تجربه‌ای در حوزه تخصصی صنایع‌دستی دیده نمی‌شود. همین نامرتبط بودن سابقه تحصیلی و فعالیت معاون جدید صنایع‌دستی در این روزها انتقادات بسیاری را در بین فعالان حوزه برانگیخته است. از سوی دیگر برخی بر این نظرند که با توجه به در پیش‌رو بودن بیستم خردادماه -«روز جهانی صنایع‌دستی»- بهتر بود این انتصاب پس از پشت سر گذاشتن روز مذکور انجام شود.

آشفتگی‌های قبل و بعد از انتصاب معاونت صنایع‌دستی اما باعث شده که برخلاف رویه سال‌های گذشته که در روز جهانی صنایع‌دستی، نمایشگاه‌هایی برای معرفی صنایع‌دستی برگزار می‌شد امسال این روز در کشورمان به سوت و کورترین شکل ممکن برگزار شود.

در این گزارش سعی کرده‌ایم ضمن گفت‌و‌گو با خاطره استادرضایی -مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی استان تهران- تبعات انتصاب معاون جدید صنایع‌دستی را در آستانه روز جهانی صنایع‌دستی بررسی کرده و عملکرد معاون پیشین و سابقه فعالیت معاون جدید صنایع‌دستی وزارتخانه را بررسی کنیم.

* سابقه نامرتبط معاون جدید

مریم جلالی معاون جدید صنایع‌دستی از آن دسته مدیرانی است که با سابقه صداوسیمایی وارد وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شده است. پیش از این نیز علی دارابی که او هم در صداوسیما فعالیت داشته است و دکترای علوم سیاسی دارد قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی شد.

 برخی این نقد را پیش می‌کشند که ضرغامی به سبب سابقه فعالیتی که در صداوسیما داشته مدیران سازمان صداوسیما را جایگزین نیروهای متخصص در وزارت میراث فرهنگی کرده و همین امر سبب شده که نیروهای صداوسیمایی که شناخت صحیحی از مشکلات وزارتخانه ندارند عملکرد مطلوبی هم نداشته باشند.

مریم جلالی معاون تازه منصوب‌شده معاونت صنایع‌دستی فارغ‌التحصیل ارشد زبان‌شناسی تاریخی از دانشگاه تهران بوده و دکترای مدیریت برنامه‌ریزی امور فرهنگی دارد. مدیریت مجموعه فرهنگی-‌تاریخی نیاوران، مدیریت پردیس سینمایی ملت، مدیریت گروه اجتماعی و فرهنگی شبکه تهران سیما، مدیریت گروه خانواده شبکه دو سیما بخشی از سوابق مریم جلالی است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی استان تهران در خصوص نامرتبط بودن رشته تحصیلی و حوزه فعالیت برخی مدیران در حوزه صنایع‌دستی، ضمن تاکید بر اینکه این موضوع بحث جدیدی نیست و در دوره‌های مختلف کم و بیش تجربه شده است به «جهان صنعت» گفت: بهتر است وارد حواشی جا‌به‌جایی‌ها نشویم اما باید بگویم این جا‌به‌جایی‌ها یک آسیب جدی به حوزه صنایع‌دستی وارد می‌کند و حاصل آن این بوده که برای مثال امسال هیچ برنامه متمرکزی برای ۲۰خرداد -روز جهانی صنایع‌دستی- وجود نداشته باشد.

* بی‌برنامگی به واسطه انتصاب‌های بی‌موقع

یکی از مشکلات جدی که جا‌به‌جایی‌ها و انتصاب‌های صورت‌گرفته در سطح کلان و خرد برای حوزه صنایع‌دستی ایجاد می‌کند بی‌برنامگی در برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی است.

نباید از نظر دور داشت که عمده‌فروشی فعالان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی در قالب نمایشگاه‌ها صورت می‌گیرد و جا‌به‌جایی‌های صورت‌گرفته در معاونت آن هم در آستانه روز جهانی صنایع‌دستی که هر ساله موعد برگزاری نمایشگاه بوده بسیار آسیب‌زا و زیان‌آور است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی استان تهران در خصوص وضعیت برنامه‌ریزی نمایشگاه در روز جهانی صنایع‌دستی به «جهان‌صنعت» گفت: در سال جاری برای روز جهانی صنایع‌دستی برنامه‌ای که برای برگزاری نمایشگاه بخواهد ابلاغ شود نداریم. این در حالی است که در گذشته با وجود تمام فراز و نشیب‌ها در روز جهانی صنایع‌دستی نمایشگاه‌هایی برگزار می‌شد. به نظرم این دستاورد جابه‌جایی بدهنگام است. اگر بخواهیم تحلیل کنیم جابه‌جایی پویا محمودیان که پیش از این مطرح بوده در آستانه ۲۰ خرداد صحیح نبوده است. چرا که با این جابه‌جایی عملکرد معاون قبل متوقف شده و معاون جدید نیز نمی‌تواند ظرف دو تا سه روز برنامه‌ریزی لازم را برای برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی داشته باشد.

استادرضایی خاطرنشان ساخت: در سال‌های گذشته در روز جهانی صنایع‌دستی در نمایشگاه بین‌المللی تهران نمایشگاه صنایع‌دستی برای دو یا سه روز برپا می‌شد اما امسال هیچ نمایشگاهی برگزار نخواهد شد.

* آسیب‌های برگزار نشدن نمایشگاه

 برگزار نشدن نمایشگاه صنایع‌دستی در روز بیستم خرداد باعث شده که فعالان حوزه با آسیب‌های بسیاری مواجه شوند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی استان تهران در این خصوص گفت: وقتی در روز جهانی صنایع‌دستی نمایشگاه مربوطه در ایران برگزار نمی‌شود این مساله بازخورد خوبی در سطح جهانی ندارد و یکی از شاخص‌های بین‌المللی و ترازهای صنایع‌دستی را از دست می‌دهیم.‌

وی در خصوص نقدهایی که پیش از این از جانب فعالان در خصوص نمایشگاه‌های صنایع‌دستی وجود داشته نیز گفت: به هر روی خیلی از فعالان صنایع‌دستی علی‌رغم تمام انتقادات وارده به نمایشگاه‌های سال‌های قبل یک اعلام حضور در نمایشگاه داشتند.

استادرضایی خاطرنشان کرد: اگر برنامه این باشد که طبق رویه سه سال گذشته نمایشگاه صنایع‌دستی همزمان با نمایشگاه گردشگری برگزار شود باز هم  برگزار نشدن آن در ۲۰خرداد توجیه ندارد، چراکه تولیدکننده صنایع‌دستی به جز نمایشگاه فضایی برای معرفی محصول خود ندارد. حذف نمایشگاه بیستم خردادماه عملا گرفتن یک تریبون از فعالان حوزه صنایع‌دستی است.

* عملکرد معاون پیشین

با وجود تمام فراز و فرودهای موجود در چهار ساله گذشته، پویا محمودیان که از سال ۱۳۹۷ بر مسند معاونت صنایع‌دستی تکیه زده بود با این سمت خداحافظی کرد.

وی در جلسه تکریم و معارفه معاون صنایع‌دستی سخت بودن دوره فعالیتش به سبب کرونا، برقرار کردن بیمه برای فعالان صنایع‌دستی، حذف مالیات تولیدکنندگان صنایع‌دستی را از جمله اقدامات مفید دوره فعالیت خود عنوان کرد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی استان تهران در خصوص دوره معاونت پویا محمودیان و عملکرد او به «جهان صنعت» گفت: پویا محمودیان باتوجه به اینکه از بدنه سازمان صنایع‌دستی بالا آمد و سال‌های سال در سازمان حضور داشت، از دور و نزدیک حوزه و بدنه صنایع‌دستی را می‌شناخت که خود اتفاق مثبتی بود. درحال حاضر دوست عزیزی که برای معاونت صنایع‌دستی معرفی شده‌اند هیچ گونه ارتباط موضوعی ندارند.

استادرضایی ضمن تایید این نکته که محمودیان معاون پیشین در زمان بحران صنایع‌دستی وارد این عرصه شد گفت: اقدامات مثبتی در بحث شهرهای جهانی و حوزه‌های برون‌مرزی و حرکت به سمت برندسازی در دوران وی اتفاق افتاد. البته در زمینه بیمه و مالیات تفاوت فاحشی در عملکرد نبوده بلکه صرفا یک توقفی وجود داشت که در این دوره برطرف شد و از حالت سکون در آمد. در زمینه آیین‌نامه حمایت از هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی و فرش نیز ایشان خیلی تلاش کردند که آیین‌نامه زودتر عملیاتی شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی استان تهران البته خاطرنشان ساخت: متاسفانه تعاونی‌های صنایع‌دستی در چهار سال گذشته هیچ رشدی نداشته‌اند.

* بررسی کارنامه معاون جدید صنایع‌دستی

مریم جلالی هم مدیر رسانه‌ای بوده و هم در کاخ نیاوران فعالیت داشته و می‌توان گفت در عرصه مدیریت فرهنگی کم و بیش سابقه فعالیت داشته است اما در حوزه تخصصی صنایع‌دستی سابقه فعالیت ندارد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی استان تهران با ذکر این نکته که هیچ پیش‌فرضی از عملکرد معاون جدید صنایع‌دستی در حوزه اجرایی صنایع‌دستی ندارد گفت: آنچه که در زمان فعالیت ایشان در کاخ نیاوران می‌بینیم صدور مجوز نمایشگاه‌های فرش و صنایع‌دستی در کاخ نیاوران بوده است. از سوی دیگر اتفاق مساعد و مناسبی در حوزه صنایع‌دستی که خانم جلالی آن را راسا اجرا کرده باشد، نداشته‌ایم. بنابراین اگر فعالان صنایع‌دستی (بابت این انتصاب) نگران هستند نگرانی آنها بی‌دلیل نیست. با این وجود فکر می‌کنم یک مقدار برای قضاوت کردن زود است.

استادرضایی در خاتمه خاطرنشان ساخت: شاید معاون جدید صنایع‌دستی در حوزه فرهنگی و رسانه‌ای بتواند اقدام مثبتی انجام دهد. البته این را در یک نگاه سطحی و خوشبینانه عرض می‌کنم. به نظرم باید عجله نکرده و ببینیم شاید ایشان برنامه‌ای داشته باشند.

 

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 267251
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا