تاثیر افزایش نرخ تایر بر گروه لاستیک بازار سرمایه/ محرک کم‌جان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  انجمن صنفی صنعت تایر از سال گذشته به وزارت صمت اعلام کرده بود که لازم است با نرخ این محصول تا ۴۰ درصد افزایش داشته باشد؛ درخواستی که البته با پاسخ رد این وزارتخانه روبه‌رو شد اما به نظر می‌رسد در سال جدید، رشد بی‌‌محابای قیمت تمامی مواد اولیه و نرخ دستمزد، چاره‌ای جز موافقت با افزایش قیمت محصولات باقی نگذاشته است. سال گذشته مهم‌ترین دلیل برای درخواست افزایش قیمت محصولات، رشد نرخ ارز و مواد اولیه عنوان می‌شد؛ عواملی که در سال ۱۴۰۱ تقویت شده‌اند. صاحب‌نظران بر این باورند که این صنعت می‌تواند در صورت عبور از قیمت‌گذاری دستوری و ایجاد تناسب میان هزینه و درآمد بیش از پیش سودساز ظاهر شود.

بر اساس اطلاعات سامانه کدال، شرکت آرتاویل تایر که سهام آن  با نماد پارتا در بازار سهام مورد معامله قرار می‌گیرد، اعلام کرده است که با توجه به افزایش بهای تمام‌شده محصولات تولیدی این شرکت ناشی از افزایش نرخ مواد اولیه، افزایش نرخ دستمزد و اثر تورمی سایر هزینه‌ها، طبق محاسبات انجام‌شده بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌های سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نرخ فروش محصولات این شرکت از تاریخ هشتم خردادماه سال جاری در گروه تایرهای رادیال سواری ۳۰ درصد و در گروه تایرهای کشاورزی بایاس ۲۵ درصد افزایش را تجربه خواهد کرد. گفتنی است شرکت در سال گذشته ۲۸۸/۱۶۵/۸ ریال از محل فروش این محصولات درآمد داشته است که ۷۰ درصد از کل درآمد شرکت را تشکیل می‌دهد. همچنین شرکت ایران‌تایر که سهام آن با نماد پتایر در بازار سهام مورد مطالعه قرار می‌گیرد، با قرار دادن اطلاعیه مشابهی در سامانه کدال، از افزایش نرخ محصولات خود از هشتم خردادماه خبر داده است. بر این اساس ایران‌تایر هم نرخ تایرهای رادیال سواری و کشاورزی بایاس را به ترتیب ۳۰ و ۲۵ درصد افزایش داده است. این محصولات ۶۷ درصد از کل درآمدهای سال گذشته شرکت به مبلغ ۸۷۰/۶۸۹/۹ ریال را تشکیل داده‌اند. شرکت کویرتایر که با نماد پکویر در بازار سهام فعال است هم از قافله افزایش قیمت‌ها عقب نمانده و محصول تایر رادیال سواری خود را که ۱۰۰ درصد درآمدهای شرکت در سال مالی قبل را تشکیل داده، ۳۰ درصد گران کرده است. درآمد این شرکت در سال مالی قبل معادل ۷۴۰/۸۹۹/۱۹ ریال بوده است. همچنین شرکت گروه صنعتی بارز با نماد پکرمان هم در سامانه کدال خبر از افزایش ۱۹ درصدی نرخ تایرهای بایاس و ۳۰ درصدی تایرهای رادیال سواری داده است. بر اساس اطلاعیه این شرکت، در سال مالی گذشته ۵۵/۹۵ درصد از کل درآمدهای بارز معادل ۰۳۰/۵۵۲/۴۷ از محل فروش همین محصولات بوده است.  در حالی تایرسازان توانسته‌اند پس از درخواست‌های مکرر از وزارت صمت، افزایش نرخ تا ۳۰ درصدی را دریافت کنند که برخی کارشناسان این صنعت عنوان می‌کنند این میزان افزایش بر اساس هزینه‌های سال گذشته صورت گرفته و متناسب با هزینه‌های فعلی نیست.

اثر منفی رشد تورم

یکی از مهم‌ترین مواد اولیه برای تولید تایرخودرو، کائوچوی طبیعی است که از شیره درختی مخصوص در مناطق استوایی و کشورهایی نظیر مالزی و تایلند تامین می‌شود. بر همین اساس ناگزیر  این ماده اولیه در ایران از طریق واردات تامین می‌شود. ماده‌ای که واردات آن پیش‌تر مشمول ارز ترجیحی بود اما ماه‌هاست از این دایره خارج شده است. اگرچه در برابر حذف از فهرست کالاهای اساسی برای دریافت ارز ترجیحی، تایرسازان موفق شدند در همان زمان افزایش نرخ بگیرند اما در واقع هزینه تامین این محصول در آن زمان بدون ارز ترجیحی ۲۵۷ درصد رشد کرد. کائوچوی مصنوعی نیز که از مشتقات نفتی و محصولات کارخانجات پتروشیمی به دست می‌آید، ماده اولیه دیگری است که در صنعت تایرسازی مورد نیاز است. تامین این ماده در ایران البته نیازمند واردات نیست و شرکت‌های پتروشیمی بندر امام و تخت جمشید این محصول را تولید می‌کنند. با این حال اما افزایش نرخ محصولات پتروشیمی به طور طبیعی بر افزایش هزینه‌های تولید تایر نیز اثر می‌گذارد. نرخ ارز در سال جدید از مرز ۳۰ هزار تومان عبور کرده است؛ نرخ نیمایی روی مرز ۲۵ هزار تومانی نوسان می‌کند. در همین حال محصولات پتروشیمی مورد نیاز در صنعت تایرسازی نیز با رشد قیمت مواجه شده‌اند.

جمله این عوامل دست‌به‌دست هم داده‌اند تا هزینه تولید تایر در ایران افزایش یابد.

ریسک‌های برونزای صنعت تایر

اگر چه تایرسازان حاضر در بورس عموما فروش صادراتی دارند اما به دلیل تحریم‌ها، بازار بسیار کوچکی برای عرضه محصول در دسترس آنها قرار می‌گیرد و بر همین اساس عمده توجه آنها به بازار داخلی است. در بازار داخلی نیز این صنعت با مشکلات زیادی روبه‌رو است. قیمت‌گذاری دستوری یکی از اصلی‌ترین عوامل فشار بر صنعت لاستیک است که طی دو سال گذشته به خوبی در صورت‌های مالی شرکت‌های تایرساز خودنمایی کرده است. کشمکش‌ها میان انجمن صنفی صنعت تایر و وزارت صمت برای افزایش نرخ محصولات همزمان با حذف ارز ترجیحی مواد اولیه تولید این محصول در کنار تورم فزاینده در کلیه بخش‌ها نمونه بارزی از ریسک‌زایی قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت بوده است. اکنون هم که صنعت تایر توانسته مجوز افزایش نرخ محصولات را به دست آورد، تورم تولید و مواد اولیه پیشتر و بیشتر افزایش یافته است.  در همین حال تحریم‌های اقتصادی نیز ریسک دیگری است که به این صنعت تحمیل شده است. این تحریم‌ها در کنار کوچک کردن بازار بین‌المللی محصولات تایرسازان، آنها را در واردات تجهیزات جدید و ماشین‌آلات ناتوان کرده است. با وجود تمامی این عوامل ریسک‌افزا اما تایرسازان داخلی در سال ۱۴۰۰ موفق به تولید ۲۵۹ هزار و ۹۶ تن انواع تایر خودروهای سواری، وانتی، باری و اتوبوسی، کشاورزی و ماشین‌آلات راه‌سازی و صنعتی شدند. با این حال اما رشد بسیار اندک تعداد تولیدات و حتی افت در تولید برخی از انواع تایر، نشان می‌دهد این صنعت طی سال گذشته با ریسک‌های زیادی روبه‌رو بوده است. جمع کل تولیدات تایرسازان (تایر خودرو، تایر دوچرخه و موتور و تیوب) در سال ۱۴۰۰ با رشد یک درصدی از نظر تعدادی، به ۴۷ میلیون و ۶۲۴ هزار و ۴۲۶ حلقه رسید. این میزان تولید مشتمل بر ۲۸۸ هزار و ۱۴۹ تن تولید انواع تایر خودرو، دوچرخه، موتورسیکلت و تیوب بود که از نظر وزنی افت چهار درصدی نشان می‌دهد. در بخش تایر خودرو، تلاش تایرسازان منجر به تولید ۲۵۹ هزار و ۹۶ تن انواع تایر شد که مشتمل بر ۲۴ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۰۸ حلقه تایر است. این میزان تولید از نظر وزنی کاهش پنج درصدی و از نظر تعداد حلقه افت چهار درصدی در مقایسه با سال ۹۹ داشته است. در سالی که گذشت ۱۵۲ هزار و ۲۵۱ تن تایر سواری (افت پنج درصدی در قیاس با سال ۹۹) تولید شد. تولید تایر خودروهای سواری ۷/۵۸ درصد کل تولیدات تایرسازان را به خود اختصاص داده است. در سال ۱۴۰۰، کارخانجات داخلی در بخش تایرهای باری و اتوبوسی افت شش درصدی ثبت کردند و به تولیدی بهتر از ۵۴ هزار و ۹۲۸ تن دست نیافتند.

نگاه بازار سهام به افزایش قیمت‌ها

بررسی شاخص صنعت لاستیک در بازار سهام نشان می‌دهد همزمان با زمزمه‌های بازنگری وزارت صمت درباره افزایش نرخ محصولات تایرسازان در بهمن ماه سال گذشته، این صنعت روند صعودی را در پیش گرفته است. بیست و پنجم بهمن‌ماه سال گذشته بود که مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در گفت‌و‌گو با ایسنا اعلام کرد: سازمان حمایت بررسی مستندات تایرسازان برای افزایش قیمت تایر را به پس از پایان تعطیلات عید نوروز سال آینده (۱۴۰۱) موکول کرده است. بررسی روند تایرسازان در بازار سهام نشان می‌دهد که از تاریخ مذکور تاکنون، شاخص صنعت لاستیک ۹/۳۳ درصد رشد کرده است. در همین حال نماد پکرمان طی همین مدت با رشد ۳۲ درصدی روبه‌رو بوده است. پکویر نیز از بیست و پنجم بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ تاکنون ۹/۱۳ درصد بالا رفته است. پاسا نیز ۸/۴۰ درصد رشد را طی این مدت ثبت کرده است. در این میان اما پتایر کمترین رشد را با ۸۵/۳ درصد پیشروی به دست آورده است. بر همین اساس به نظر می‌رسد اهالی بازار سرمایه و معامله‌گران سهام دیدگاه مثبتی نسبت به افزایش نرخ محصولات تایرسازان دارند و با دیدگاه سودسازی به آن می‌نگرند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 265383
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا