اصولگرایان علیه رییسی

به گزارش جهان صنعت نیوز: دولتی‌ها هنوز از بانیان وضع موجود گفته و به فکر پاکسازی دستگاه‌های اجرایی از نیروهای جریان رقیب خود و روی کار آوردن همسو‌ترها هستند اما این فقط یک روی سکه است. روی دیگر اینکه گرانی به مثابه یک درد مشترک سبب همصدایی دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرایان شده است. شاهدش هم اظهارات و نقدهایی است که از سیاسیون می‌شنویم و در رسانه‌هایشان می‌خوانیم.

رسانه‌های همسو اما منتقد!

مثلا روزنامه «صبح نو» که نزدیک به قالیباف هم هست، چند روز قبل با تاکید بر اینکه «گرانی‌ها نبض زندگی مردم را متوقف خواهد کرد» نوشته بود که «سیر صعودی قیمت‌ها انگار به مرحله مهارناپذیری رسیده و شاید اصلا کسی قصد مهارش را هم نداشته باشد. این وضعیت، انتقاد و نگرانی رسانه‌های اصولگرا را نیز برانگیخته است چنانچه روزنامه صبح‌نو نوشته: گرانی در زمینه‌های مختلف زندگی را بر مردم سخت و تلخ کرده است؛ از بازار مسکن و خودرو گرفته تا مایحتاج عمومی، موادغذایی و حتی پوشاک. این موارد را اگر در کنار نیازهای تحصیلی فرزندان یا حتی خدای نکرده هزینه درمان بگذارید، رقم‌هایی را مشاهده خواهید کرد که بسیار هراس‌انگیز هستند.» این روزنامه اضافه کرده بود که «در اقتصاد کشور هم شاهد کورک‌هایی هستیم که هرچه سریع‌تر باید تخلیه شده و با آنتی‌بیوتیک به درمان آنها رفت که اگر این مهم زودتر حاصل نشود، این عفونت‌های اقتصادی نبض زندگی مردم را متوقف خواهد کرد.»

این انتقاد را اگر در کنار اظهارات اخیر رییس مجلس درباره مهار تورم و حل مشکلات اقتصادی مردم قرار دهیم، معنادارتر جلوه می‌کند و نشان می‌‌دهد که این موضوع در حال تبدل شدن به یک مشکل اساسی برای دولت و عامل اختلاف بین طیف‌های مختلف اصولگرایی است.

مثال دیگر از انتقادات اصولگرایان به رییسی به خاطر نوع مواجهه دولت با معضل گرانی را باید در گزارش روزنامه «رسالت» دید. این روزنامه اصولگرا با عنوان «گرانی پشت پرده ندارد» نوشته بود که «اقتصاد نیز مانند طبیعت دستورپذیر نیست. همان‌گونه که نمی‌توان به آسمان دستور داد که باران ببارد، به اقتصاد نیز نمی‌توان دستور داد تا قیمت‌ها را پایین آورد.» این روزنامه اصولگرا در ادامه با تاکید بر اینکه «تورم و رشد قیمت‌ها پشت پرده‌ای ندارد، بلکه همه‌چیز عیان و آشکار است و سرمنشأ آن در اقتصاد ایران عمدتا پایه پولی و نقدینگی است» نوشت که «عامل رشد نقدینگی نیز دولت است. دولت با استقراض از بانک‌ها یا بانک مرکزی اقدام به تامین کسری بودجه خود در سال‌های اخیر کرده است.»

قبل از آن هم روزنامه جوان به سخنان رییسی مبنی بر اینکه «دستگاه‌های نظارتی پشت پرده گرانی‌های اخیر را بررسی و دلایل آن را شناسایی کنند» واکنش نشان داده و نوشته بود: «اگر گرانی‌ها علتش «پشت‌پرده» است یعنی این پشت‌پرده است که دارد مدیریت می‌کند نه دولت‌ها. دولت سیزدهم مثل بقیه دولت‌ها با مردم «عهد» بست و «مسوولیت» پذیرفت و «قول» داد و «انتظار» ایجاد کرد. تا اینجا طبیعی بود. بعد از این تا حدودی انتظارها بیش از اندازه شد، زیرا همگان دیدند که هماهنگی قوا و نهادها در اوج قرار گرفته است و این، انتظارها را چند برابر کرد. بین چشم‌انتظاران توقع آن است که دولت اگر به پشت‌پرده باور دارد، پوست مافیای پشت‌پرده را غلفتی از جا بکند و روی بام رسوایی بیندازد و مرده مافیا را در برق آفتاب رها کند تا عبرت دیگران شود. رییس‌جمهور انقلابی باید از دستوراتش، حرارت بلند شود و حرکتش، موج بلند و فریادش، آتش به‌پا کند.

نقد حرف‌ها و وعده‌های تکراری

حرف‌هایی از این دست را از زبان چهره‌های سیاسی جریان اصولگرا هم می‌شنویم. مثلا محمد مهاجری فعال سیاسی و رسانه‌ای که عموما انتقاداتش به جریان متبوع خود را ذیل عنوان ما اصولگراها مطرح می‌کند، نوشته: «مجموع اظهارنظرهای رییس‌جمهور، آبشاری از وعده و فرمان را روانه روح و روان جامعه می‌کند که بخش مهمی از آن نتیجه‌اش فقط بالا بردن انتظارات است. به‌علاوه اقتصاد دستوری فقط موجب برهم زدن نظم بازار و گرانی کالاها می‌شود؛ لذا رییس‌جمهور ناگزیر می‌شود در اظهارات بعدی‌اش تاثیر حرف‌های گذشته را از بین ببرد. اما معمولا سرکنگبین صفرا می‌افزاید و… بزرگ‌ترین زیان‌کننده این وضعیت شخص رییس‌جمهور است زیرا پس از مدتی وعده‌ها و حرف‌های تکراری برای مخاطب عادی می‌شود و سخنانش جدی گرفته نمی‌شود.»

این فعال اصولگرا اضافه کرده که از آن بدتر، اطلاعات غلطی است که گاهی توسط رییس‌جمهور بیان می‌شود و این می‌تواند برای اعتماد عمومی خطرناک باشد. به اینها اضافه کنید گاف‌هایی که گهگاه داده می‌شود و سوژه فضای مجازی می‌شود.

نمره غیرقابل قبول

جواد آرین‌منش فعال سیاسی اصولگرا هم از دیگر افرادی است که به دولت رییسی نمره خوبی نمی‌دهد. او گفته: «شرایط اقتصادی خوب نیست و مردم نابسامانی اقتصادی را در زندگی خود احساس می‌کنند. در این وضعیت رییس‌جمهور مشکل را گردن پشت‌پرده‌ها می‌اندازد و برخی نیز مشکل را علاوه بر تحریم‌ها در سوءمدیریت‌ها می‌دانند. » به گفته او «اگر قرار باشد عملکرد نه‌ماهه دولت را قضاوت کنیم، به صورت اجمالی باید بگوییم که گرچه برخی جهت‌گیری‌های دولت مثبت بوده اما دولت عملکرد خوبی در حوزه اقتصادی و معیشت نداشته است و در این زمینه نمره قبولی دریافت نمی‌کند. کار تا جایی پیش رفته که حتی حامیان دولت هم بعضا انتقاد می‌کنند و می‌بینیم که آرام‌آرام در مجلس صداهایی در انتقاد به عملکرد دولت به گوش می‌رسد.»

این فعال سیاسی از رویکرد دولت و مواضع اخیر شخص رییس‌جمهور درباره بانیان وضع موجود و دست‌های پشت پرده جدا انتقاد کرده و گفته «آقای رییسی می‌گوید بانیان وضع موجود نباید در دولت حضور داشته باشند. خب اگر واقعا بانیان وضع موجود در دولت هستند، بگوید چه کسانی هستند و چرا تاکنون عوض نشده‌اند؟ اکنون نزدیک به یک‌سال از عمر چهارساله دولت می‌گذرد و دولت دیگر وقت زیادی ندارد و قرار نیست تحولات درونی دولت تا روز آخر عمر دولت در جریان باشد.»

هم‌صدایی در نقد دولت

جدای از رسانه‌ها و آنچه کارشناسان و تحلیلگران سیاسی می‌گویند، در سخنان و مواضع مجلسی‌ها هم می‌توان افزایش انتقادات نسبت به گرانی‌های موجود و مدیریت دولت را دید. مثلا محمد صافیی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفته که «پشت‌پرده گرانی‌ها، مدیران دولتی هستند» او گفته: «آقای رییس‌جمهور فرمودند «پشت‌پرده گرانی‌ها» مدیران دولتی هستند. سال گذشته یکی از مسوولان بلندپایه مجلس به وزیر جهاد کشاورزی نامه می‌زند که دام را صادر نکنید، اما هیچ توجهی نشد بلکه صادر هم شد آن هم انحصاری که الان شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت گوشت هستیم.»

به گفته این نماینده مجلس، «مسوولان با مسائلی چون گرانی، تعارف نکنند برخورد کنند. تخلف نباید با تعامل پاسخ داده شود، کسی که حرام‌خواری می‌کند باید مجازات شود. ما چنین عزمی را در دولت نمی‎بینیم.»

افزون بر این، بالاگرفتن بحث استیضاح وزرا و زمزمه‌هایی که در این رابطه گفته و شنیده می‌شود نشانه همصدایی اصلاح‌طلبان به عنوان جریان رقیب دولت و اصولگرایان به عنوان جریان حامی دولت در نقد دولت رییسی است. همصدایی که باید دید موجب کمتر شدن دعواهای سیاسی شده و به نفع دولت می‌شود یا موجب شکاف بین دولت و حامیانش بوده و جبهه رقیب را تقویت کرده و دولت را گوشه رینگ می‌گذارد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 257545
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا