فرار به جلوی دولت از همسان‌سازی

به گزارش جهان صنعت نیوز: به گفته عنابستانی به دلیل مشغله‌هایی که برای بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ وجود داشته هنوز جزئیات طرح جدید دولت برای همسان‌سازی مشخص نشده است. با این حال برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که دولت قصد دارد یک بسته کمکی ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی برای صندوق‌های کشوری و لشگری در نظر بگیرد.

لایحه قبلی از مجلس پس گرفته شد

بحث متناسب‌سازی و همسان‌سازی حقوق‌ها یکی از مهم‌ترین چالش‌های اجتماعی و معیشتی ایران در طول یک‌سال و نیم اخیر است، چالشی که هم به تجمعات اعتراضی از سوی اقشار مختلف دامن زده و هم پس از گذشت یک‌سال و نیم دارای ابهامات فراوان است. سال گذشته در مهر ماه اعلام شد که خبرهای خوشی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در راه است، طرحی که پرداخت مطالبات تامین اجتماعی ظرف پنج سال و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری در یک بازه زمانی مشخص از مهم‌ترین موارد آن در دولت گذشته عنوان شده بود.

با این حال طرح قبلی که اکنون با امضای رییس‌جمهوری از مجلس پس گرفته شده، برای مستمری‌بگیران تامین اجتماعی تنها ۴۰ درصد اجرایی شده و برای برخی دیگر از گروه‌های شغلی مانند معلمان همچنان در ‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در همین رابطه است که بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه به مسائل جاری بازپس‌گیری لایحه همسان‌سازی از سوی دولت به معنای چراغ قرمز به کلیت طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است، چراکه وقتی ایرادات اساسی به نحوه اجرایی شدن لایحه قبلی وجود داشته، ارائه طرح جدید، بررسی آن از سوی مجلس و اجرای آن فرآیندی را شامل می‌شود که به نظر نمی‌رسد حداقل تا آینده‌ای نزدیک برای بازنشستگان عایدی خاصی در بر داشته باشد.

هنوز عیدی بازشستگان تامین اجتماعی واریز نشده است

در حالی که این موضوع برای مستمری‌بگیران تامین اجتماعی که بخش قابل ملاحظه‌ای از آنها جزو حداقلی‌بگیران هستند به مراتب با دشواری و پیچیدگی بیشتری همراه است که اکنون خبر می‌رسد بازنشستگان تامین اجتماعی هنوز عیدی خود را دریافت نکرده‌اند.

سال گذشته بازنشستگان تامین اجتماعی ۵/۱ میلیون تومان عیدی دریافت کرده‌اند و مطابق قانون حداقل و حداکثر عیدی برای کارگران شاغل ۳/۵ میلیون و ۹/۷ برای امسال باید در نظر گرفته شود، با این حال گفته می‌شود که به دلیل عدم تصویب از سوی هیات وزیران هنوز نه‌تنها عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی واریز نشده بلکه رقم آن نیز مشخص نیست چه میزان خواهد بود.

مشکلات اصلی حداقلی‌بگیران

در واقع اکنون مشکل اصلی بازنشستگان تامین اجتماعی و حداقلی‌بگیران این سازمان از چند جهت حائز اهمیت است. نخست اینکه در متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با صندوق‌های کشوری و لشگری نگاه واحدی وجود ندارد.

دومین مساله به بحث بحران مالی صندوق‌های بازنشستگی کشور بازمی‌گردد. به همین دلیل دولت بسته‌های کمکی به صندوق‌های کشوری و لشگری در نظر گرفته، اما همچنان در مورد تامین اجتماعی که گفته می‌شود میزان نفرات آن ۵/۲ برابر صندوق‌های کشوری و لشگری است، نه‌تنها مطالبات آن که رقمی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود پرداخت نشده، بلکه در قانون بودجه سال آینده نیز رقمی برای این سازمان در ردیف بودجه دیده نشده است.

از طرف دیگر بحث حداقل دستمزدها نیز برای کارگران از جمله مسائل چالش‌برانگیز است. چند روز قبل سبد معیشت در حدود ۹ میلیون تومان اعلام شد، این در حالی است که مطالعات نشان می‌دهد حداقل معیشت در شهرهای بزرگ زیر ۱۰ میلیون تومان نیست. با این حال شواهد بیانگر این واقعیت است که حداقل سبد معیشت تاثیری در تعیین حداقل دستمزد در سال آینده نداشته و بیشتر معیار و مبنای دولت برای این امر میزان افزایش حقوق کارمندان دولتی است.

با این حساب از آنجا که حداقل حقوق کارمندان برای سال آینده ۶/۵ میلیون تومان تعیین شده، اگر حداقل مزد کارگران ۶۰ درصد نیز افزایش پیدا کند از ۶/۲ میلیون تومان با احتساب افزایش حق مسکن و خوابار تازه به رقم ۶/۵ میلیون تومان می‌رسد که باز هم نصف هزینه‌های یک خانواده کارگری را پوشش نخواهد داد.

از این رو از هم‌اکنون تامین اجتماعی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و نیز پرداخت مزد حداقلی‌بگیران در فشار فزاینده قرار داشته و بسیاری از کارگران و بازنشستگان از چینش لایحه جدید همسان‌سازی حقوق ابراز نگرانی می‌کنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 246757
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا