فرار «بیت‌کوین» از شکست بزرگ

به گزارش جهان صنعت نیوز:  روز دوشنبه (۷ فوریه ۲۰۲۲) سطح ۴۳ هزار دلار نیز شکست. سهام شرکت‌های بزرگ فناوری در بازار سهام آمریکا رو به افزایش است و به نظر می‌رسد بازار رمزارزها در ماه فوریه روزهای خوب و هیجان‌انگیزی را سپری کند. با این حال هنوز تحلیلگرانی کاهش قیمت تا ۳۰ هزار دلار را پیش‌بینی می‌کنند. با وجود این که شاخص‌ها ادامه روند نزولی را پیش‌بینی می‌کردند اما «بیت‌کوین» توانست افزایش قیمت را شروع کند. با رد شدن از ۴۰ هزار دلار، تریدرها امیدوارند سطح حمایتی ۴۱ هزار دلار برای مدت طولانی پابرجا بماند. «پنتوشی»، معامله‌گر و تحلیلگر مشهور، وضعیت «بیت‌کوین» را این گونه تفسیر می‌کند: «تا زمانی که «بیت‌کوین» سطح ۳۹ هزار دلار را حفظ کند، نزدیک شدن به قیمت ابتدایی سال (۴۶۲۰۰ دلار) و صعود به نقاط بالاتر ممکن است. ۸۰ درصد از آلت‌کوین‌ها هنوز روند صعودی قابل‌توجهی را آغاز نکرده‌اند و ۲۰ درصد در حال پیروی از بیت‌کوین هستند.» او در نهایت قیمت هر بشکه نفت را در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۰۰ دلار پیش‌بینی و اعلام کرد تورم به وجود آمده سبب افزایش قیمت بسیاری از کالاها و خدمات و البته بیت‌کوین خواهد شد.
حساب توئیتری Credible Crypto معتقد است که «بیت‌کوین» در حال آغاز کردن پنجمین صعود شدید در طول چند سال گذشته است. این اکانت تحلیلگر معتقد است که در ابتدا «بیت‌کوین» رشدی خیره‌کننده خواهد داشت و سپس نوبت به خودنمایی آلت‌کوین‌ها می‌رسد. این اتفاق سبب کاهش ضریب دامیننس «بیت‌کوین» می‌شود و سرمایه کاربران به سایر رمزارزها منتقل خواهد شد. هفته گذشته بازار سهام آمریکا نقش یک سکوی پرش را برای افزایش قیمت «بیت‌کوین» داشت. گرچه سهام برخی شرکت‌ها مثل «متا» (فیس‌بوک سابق) افت کرد اما «بیت‌کوین» توانست از این بی‌نظمی به نفع خود استفاده کند. بازار سهام تنها عامل تاثیرگذار نبوده است. قیمت نفت همچنان صعودی است و تورم در حال افزایش است. «پیتر برانت» تاجر خوش‌نام آمریکایی اعلام کرد تورم، ایالات متحده را دچار دردسرهای جدی کرده است. او افزایش نقدینگی را علت اصلی این اتفاق می‌داند. به نظر می‌رسد همبستگی «نزدک» (انجمن ملی فروشندگان اوراق بهادار) و «بیت‌کوین» به آرامی در حال کاهش است. به علاوه سهام وال‌استریت روندی کاهشی داشته است. تا چند روز آینده شاهد انتشار داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در ماه ژانویه خواهیم بود. این اتفاق می‌تواند سبب افزایش قیمت «بیت‌کوین» شود. در سال گذشته شاخص دلار آمریکا (DXY) کاهش پیدا کرده است. این روند در هفته‌های گذشته شدت بیشتری پیدا کرده است. شاخص دلار در حالی به پایین‌ترین رکوردهای خود در نوامبر ۲۰۲۱ نزدیک می‌شود که در آن دوره «بیت‌کوین» توانسته بود بالاترین قیمت خود را ثبت کند. «باب لوکاس»، سرمایه‌گذار مشهور آمریکایی، معتقد است «بیت‌کوین» همیشه با دلار همبستگی معکوس دارد. او دوره فعلی را بسیار گیج‌کننده دانست و اعلام کرد این موضوع می‌تواند یک تله اقتصادی باشد.
«دوج کوین» در حال سبقت از «شیبا»
آخرین بررسی‌های آماری در شبکه‌های اجتماعی پیرامون ارزهای دیجیتال نتایج جالبی را به همراه داشته است. با توجه به رشد شگفت‌انگیز «شیبا اینو»، تصور می‌شد که «دوج کوین» در مقایسه با این میم کوین محبوبیت کمتری داشته باشد. حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که DOGE در حال پس گرفتن جایگاهش از SHIB است. به گزارش سایت بیت‌کوین‌نیوز، تعداد فالوورهای حساب رسمی توئیتر Dogecoin اکنون از سه میلیون کاربر فراتر رفته است. این ارز دیجیتال با ۵/۴ میلیون دنبال‌کننده پس از «بیت‌کوین»، بیشترین فالوور را در این شبکه اجتماعی دارد. پس از این دو، «شیبا اینو» با ۷/۲ میلیون دنبال‌کننده در جایگاه سوم قرار دارد. حساب توئیتر «دوج کوین» تنها در یک سال شاهد افزایش ۶۸۱ درصدی فالوورهایش بوده است. علاوه بر این، Dogecoin در شبکه اجتماعی Reddit نیز ۳/۲ میلیون مشترک دارد. در سال ۲۰۲۱ بیشترین بحث‌های کریپتو در ردیت مربوط به «دوج‌کوین» بوده است. نباید تاثیر اقدامات اخیر «ایلان ماسک» را در افزایش قیمت و محبوبیت «دوج‌کوین» نادیده گرفت. پس از انتشار اخبار پذیرش DOGE برای پرداخت هزینه برخی از اقلام شرکت «تسلا»، حجم بازار و قیمت این رمزارز دوباره صعودی شده است. در زمان نگارش این خبر، قیمت دوج‌کوین ۸۰/۷۹ درصد از نقاط اوج نمودار خود فاصله دارد. با این حال قیمت این میم‌کوین در حال افزایش است و هم‌اکنون یازدهمین رمزارز برتر از نظر حجم بازار محسوب می‌شود. باید دقت داشت که در جریان افت‌های شدید قیمت در سال ۲۰۲۱، «دوج کوین» توانست عملکرد بهتری نسبت به سایر رمزارزها داشته باشد. همچنین رشد این ارز دیجیتال در شش ماه اول سال ۲۰۲۱ بسیار چشمگیر بود.
«بیلی مارکوس» یکی از بنیانگذاران «دوج‌کوین»، بیش از یک میلیون دنبال‌کننده در توئیتر دارد. او با نام مستعار Shibetoshi Nakamoto در این شبکه اجتماعی فعالیت می‌کند و یکی از محبوب‌ترین بنیانگذاران ارز دیجیتال در توئیتر محسوب می‌شود.
«جکسون پالمر» برنامه‌نویس استرالیایی و هم‌بنیانگذار «دوج‌کوین»، تنها ۴۱۶۰۰ فالوور در توئیتر دارد. رویکرد «پالمر» و «مارکوس» نسبت به بازارهای ارزهای دیجیتال بسیار متفاوت است. در حالی که «مارکوس» بارها با «ایلان ماسک» گفت‌وگو و تعامل داشته است، «پالمر» به شدت از صنعت ارزهای دیجیتال انتقاد می‌کند. او کریپتو را یک کارتل قدرتمند تحت سلطه ثروتمندان می‌داند. حمایت‌های «ایلان ماسک» از «شیبا اینو» سبب شد تا توجهات از «دوج‌کوین» دور شود. در زمان افزایش قیمت «شیبا» خبری از توئیت‌های مدیرعامل «تسلا» در حمایت از «دوج‌کوین» نبود. از ۲۷ اکتبر سال ۲۰۲۱، «شیبا اینو» وارد یک روند نزولی شد. این میم‌کوین که اواخر ماه اکتبر نهمین رمزارز برتر کریپتوکارنسی بود، امروز در جایگاه پانزدهم قرار دارد. از سوی دیگر این روزها «دوج‌کوین» به عنوان یازدهمین توکن برتر بر اساس ارزش بازار به حساب می‌آید. انتظار می‌رود افزایش محبوبیت در شبکه‌های اجتماعی سبب افزایش قیمت و درنتیجه ارتقای جایگاه DOGE شود.
ورود شرکت معروف بازی‌سازی به بازار رمزارز
همچنین شرکت گیم‌‌استاپ‌، یک شرکت خرده‌فروشی بازی‌های رایانه‌ای و نرم‌افزارهای سرگرمی آمریکایی، از طریق مشارکت با یک بازار دارایی‌های دیجیتال در شبکه «اتریوم»، وارد دنیای ارزهای دیجیتال می‌شود. شرکت «گیم‌‌استاپ» با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی جدید، اعلام کرد که با همکاری پروژه «ایموتبل ایکس»، یک راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه دوم بر بستر بلاکچین «اتریوم»، یک بازار توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را ایجاد خواهد کرد. انتظار می‌رود این بازار اواخر سال جاری میلادی راه‌اندازی شود. طی این همکاری، یک صندوق به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار در قالب ارز دیجیتال «ایموتبل ایکس» (IMX) برای شروع پروژه ایجاد خواهد شد و در صورت دستیابی به دستاوردهای خاص، امکان افزایش موجودی این صندوق تا سقف ۱۵۰ میلیون دلار هم برنامه‌ریزی شده است. موجودی این صندوق قرار است برای کمک‌ مالی به سازندگان توکن‌های NFT و توسعه‌دهندگان، استفاده شود. شرکت «گیم‌‌استاپ» اولین بار در ماه می سال گذشته از برنامه‌های خود برای ایجاد یک بازار NFT مبتنی بر اتریوم خبر داده بود، اگرچه در آن زمان هنوز همکاری را برای خود انتخاب نکرده بود. خبر همکاری «گیم‌‌استاپ» با «ایموتبل‌ایکس» باعث شد که قیمت ارز دیجیتال IMX سر به فلک بکشد. داده‌های بازار نشان می‌دهند که قیمت این توکن از پایین‌ترین سطح هفت روزه خود در ۴۹/۲ دلار، به ۱۳/۴ دلار رسیده که رشد خیره‌کننده ۶۶ درصدی را نشان می‌دهد. البته در زمان انتشار این خبر، قیمت رمزارز IMX کمی اصلاح شده و در محدوده سه دلار قرار دارد.
ورود پرسرعت «فراری» به دنیای رمزارزها
همچنین «بندتو وینا»، مدیر عامل «فراری»، در گفت‌وگویی جدید اظهار کرد که صنعت بلاکچین و NFT مساله‌ای است که «لایق مقداری توجه» است. از این رو، این مدیر عامل اعلام کرد که شرکت سازنده خودروهای لوکس او در آینده از صنعت بلاکچین و کریپتو استفاده بیشتری خواهد کرد. مدیر عامل «فراری» در جلسه بررسی درآمدهای سه ماهه چهارم ۲۰۲۱، اعلام کرد که این شرکت در نظر دارد در آینده وارد دنیای «وب ۳» شود. ما ارتباط خود با شرکای فنی پیشرفته‌ای مثل Amazon Web Services در کشور ولز تقویت کردیم تا بتوانیم در حوزه تکنولوژی «وب ۳» پیشرو باشیم. این مدیر عامل در ادامه تأکید کرد که تکنولوژی بلاکچین، وب ۳ و NFT برای «فراری» جالب توجه است. این تکنولوژی‌ها می‌توانند به توسعه و رشد برند در آینده کمک کنند و جایگاه آن را به عنوان شرکت برتر در حوزه خود، تثبیت کنند. «وینا» در ادامه افزود: «همانطور که پیش‌تر گفتم، این نکته بسیار مهم است که چگونگی کمک این تکنولوژی‌ها به برند ما را بررسی کنیم. به طور حتم تکنولوژی دیجیتال و «وب۳» و همچنین بلاکچین و NFT ها برای ما از اهمیت بالایی برخوردار هستند. به نظر من لایق کمی توجه هستند.»
این کارخانه ایتالیایی سازنده خودرو لوکس، اولین‌بار در اواخر سال گذشته به دنیای کریپتو وارد شد. در آن زمان، «فراری» با شرکت تکنولوژی سوئیسی Velas Network AG همکاری کرد تا توکن غیرمثلی خود را بسازد. گفته می‌شود که این NFT های کلکسیونی در مارس ۲۰۲۲، یعنی زمانی که فصل بعدی فرمول ۱ آغاز می‌شود، برای خرید عرضه خواهد شد. «ماتیا بینوتو»، مدیرکل و سرپرست تیم Scuderia Ferrari ،Velas را به عنوان شرکتی که «نوآوری و عملکرد فنی پیشرفته‌ای را برای محصولات و خدمات خود ارائه می‌دهد» توصیف کرد.
«فرهاد شاگولیاموف»، مدیر عامل شرکت سوئیسی Velas گفت که همکاری با فراری یک اقدام طبیعی است زیرا این شرکت خودروساز ایتالیایی «نماد بی‌نقصی است». در ضمن به عنوان بخشی از این توافقنامه، Velas حامی مالی Ferrari Esports Series، یکی از زیرمجموعه‌های فراری شد. این تیم در قهرمانی F1 به رقابت
خواهد پرداخت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 246535
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا