رونمایی از ۴۲ پروژه صنعتی با ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و ۶۰ هزار فرصت شغلی

به گزارش جهان صنعت نیوز:از صنعت، معدن و تجارت، «سید رضا فاطمی امین» در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های بزرگ صنعتی کشور در حضور رییس جمهور در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما اظهار داشت: ۴۲ پروژه از ۴۸ پروژه ای که رونمایی شد مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت است که می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد.


فاطمی امین با بیان اینکه سه ویژگی در این بسته آن را از بسته های دیگر متمایز می کند، افزود: یکی از موارد متمایز شدن این بسته، ترکیب سهامداران آن است.

وی با یادآوری اینکه با پروژه‌های نیمه‌تمام متعددی در کشور مواجه هستیم، گفت: برخی از این پروژه ها به امید تسهیلات بانکی آغاز شده اند و چند درصد پیشرفت داشتند، اما به دلیل عدم تامین مالی متوقف شدند.

وزیر صنعت معدن و تجارت اضافه کرد: خوشبختانه شرکت اصلی سهامدار این پروژه‌ها هم به لحاظ توان مالی و هم به لحاظ توان فنی در رده های بسیار مناسبی قرار دارد و دغدغه این را نداریم که این پروژه‌ها را فقط آغاز می‌کنیم بلکه شاهد انجام این پروژه‌ها در زمان مقرر خواهیم بود.

واگذاری ۴۰ درصد از سهمام معدن «جانجا» به مردم برای توزیع ثروت

فاطمی امین ادامه داد: یکی از این پروژه‌ها معدن مس جانجا با بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است که ۱۳ هزار اشتغال مستقیم و پنج هزار نفر اشتغال غیر مستقیم دارد.

وی اضافه کرد: کنسرسیومی با ۶ عضو، برنده این مزایده شده است و ۴۰ درصد سهام این معدن به مردم تعلق خواهد گرفت یعنی مردم سهامدار این پروژه خواهند شد که این موضوع علاوه بر تامین نقدینگی، توزیع درآمد را نیز در پی خواهد داشت.

وزیر صمت همچنین ادامه داد: با فعالسازی این معدن علاوه بر این که در منطقه سیستان و بلوچستان ۸ هزار شغل ایجاد می شود، مردم نیز سهامدار و ذینفع خواهند شد، این کار بسیار بزرگی در حوزه توزیع ثروت است.

فاطمی امین با بیان اینکه یکی دیگر از ویژگی‌های این پروژه‌ها نگاه ویژه به زنجیره‌ها است، اضافه کرد: سرمایه‌گذاری‌هایی که متوازن نیستند باعث ایجاد ظرفیت‌های خالی بسیار زیاد شده است، در این پروژه ها سعی کردیم که این توازن برقرار شود و بهبود و ارتقاء یابد.

وی همچنین تاکید کرد: فقط به دنبال سرمایه‌گذاری نبودیم، بلکه می‌خواستیم که در زنجیره تولید و توزیع جغرافیایی این سرمایه‌گذاری‌ها متوازن باشند.

وزیر صمت با بیان اینکه چند پروژه نیز مربوط به پروژه‌های نیروگاهی است که به تداوم تولید کمک می کنند، اضافه کرد: در تابستان امسال ۱۳ هزار مگاوات کمبود برق داشتیم که ۱۰ هزار مگاوات آن مربوط به صنعت بوده است و بسیاری از تولیدات ما به دلیل همین کمبودها متوقف شد.

فاطمی امین گفت: این پروژه‌ها تداوم رشد اقتصادی را در مناطق مختلف تضمین می‌کنند، هدف دولت رسیدن به رشد هشت درصد است که این هشت درصد از محل تکمیل ظرفیت های خالی باید به وجود آید اما از سال ۱۴۰۳ به بعد باید سرمایه‌گذاری‌هایی داشته باشیم تا تداوم رشد اقتصادی و افزایش درآمد اتفاق بیفتد.

وی تصریح کرد: این گام اول خواهد بود و در ماه‌های آینده بسته‌های جدید را رونمایی خواهیم کرد تا این سرمایه گذاری های بزرگ و با سبک جدید به ثبات و رشد اقتصادی کمک کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 246152
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا