بیانیه مشترک روسیه و چین در حاشیه المپیک زمستانی پکن منتشر شد/ عصر جدید روابط بین‌الملل

به گزارش جهان صنعت نیوز:  چین پس از استقرار حکومت کمونیستی در سال ۱۹۴۹ از حمایت اتحاد جماهیر شوروی برخوردار بود، اما این دو قدرت سوسیالیستی بعدا بر سر مسائل ایدئولوژیک با هم اختلاف پیدا کردند. با پایان یافتن جنگ سرد در دهه ۱۹۹۰، روابط دو طرف دوباره به مسیر خود بازگشتند و این دو کشور در سال‌های اخیر در زمینه‌های تجاری، نظامی و ژئوپلیتیکی همسویی استراتژیک را اتخاذ کردند. این پیوندها در دوران شی جین‌پینگ، در زمانی که روسیه و چین به‌طور فزاینده‌ای در تضاد با قدرت‌های غربی هستند، تقویت شده است.

ولادیمیر پوتین و شی جین‌پینگ، روسای جمهور روسیه و چین روز جمعه در دیداری قبل از مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی پکن از غرب خواستند نگرش ایدئولوژیک دوران جنگ سرد را کنار بگذارد. در بیانیه مشترکی که پس از پایان مذاکرات روسای جمهور دو کشور منتشر شد روسیه نیز متقابلا از موضع چین در مورد تایوان حمایت و مخالفت خود را با استقلال تایوان در هر شکلی اعلام کرد و از موضع دولت آمریکا به دلیل تاثیر منفی آن بر صلح و ثبات در منطقه آسیای شرقی و اقیانوسیه انتقاد کرد.

این اولین دیدار حضوری ولادیمیر پوتین با رهبر چین از سال ۲۰۱۹ تاکنون است و همزمان با افزایش نزدیکی مواضع دو کشور در عرصه بین‌المللی انجام شد. در سال‌های اخیر اختلافات چین و روسیه با غرب افزایش یافته است. همچنین در ماه‌های اخیر تنش بر سر اوکراین و امنیت در اروپای شرقی، روسیه و غرب را در برابر یکی از شدیدترین بحران‌های امنیتی از زمان پایان جنگ سرد قرار داده است. از سوی دیگر مناسبات چین و آمریکا به دلیل جنگ تجاری دو کشور، سرنوشت تایوان، توسعه‌طلبی چین در دریای جنوبی چین و نقض حقوق بشر در هنگ‌کنگ و ایالت مسلمان‌نشین سین کیانگ دچار تنش است.

پوتین و شی جین پینگ، کشورها و ائتلاف‌هایی را به تلاش برای به دست آوردن برتری نظامی به نحوی که امنیت دیگران را بدتر کند متهم کرده و به استراتژی ناتو و آمریکا در قبال منطقه هند- اقیانوسیه و تلاششان برای ایجاد روابط نزدیکتر با سایر کشورهای آسیایی اشاره کردند.

در متن بیانیه مشترک پوتین و شی جین پینگ که از سوی کرملین منتشر شد آمده است: چین و روسیه با گسترش بیشتر ناتو مخالف هستند و از ائتلاف آتلانتیک شمالی می‌خواهند که رویکردهای ایدئولوژیک جنگ سرد خود را کنار بگذارد، به حاکمیت، امنیت و منافع سایر کشورها، تنوع پیشینه‌های تمدنی، فرهنگی و تاریخی آنها احترام بگذارد و نگرشی منصفانه و عینی نسبت به توسعه صلح‌آمیز سایر کشورها در پیش بگیرد.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که رهبران دو کشور در مورد روابط چین و روسیه و یک سری مسائل مهم که به امنیت و ثبات راهبردی بین‌المللی مربوط می‌شود، تبادل‌نظر عمیق و کاملی داشتند.

امضای ۱۶ قرارداد جدید در سفر پوتین به چین

در سفر رییس‌جمهوری روسیه به چین، ۱۶ سند بین‌دولتی، بین‌بخشی و تجاری به امضا رسید. بیانیه مشترک چین و روسیه در مورد ورود روابط بین‌الملل به عصری جدید و همچنین رشد پایدار جهانی در گفت‌وگوهای نشست چین و روسیه به تصویب رسید. به خصوص شرکت دولتی روسی روسکازموس و کمیسیون سامانه ناوبری ماهواره‌ای چین قراردادی شرکتی در حوزه تکمیل متقابل سامانه‌های ناوبری ماهواره‌ای جهانی گلوناس و بیدو به امضا رساندند. وزارت توسعه اقتصادی روسیه و وزارت بازرگانی چین نیز در بیانیه‌ای مشترک در خصوص تکمیل توسعه برنامه تجارت مشترک کالاها و خدمات منتشر کرده و یک یادداشت تفاهم برای تعمیق سرمایه‌گذاری دوجانبه در حوزه‌های توسعه پایدار (سبز) امضا کردند. همچنین مقامات گمرکی روسیه و چین پروتکلی را در مورد به رسمیت شناختن متقابل یک کارگزار اقتصادی قانونی امضا کردند. طرفین در مجموع ۱۱ سند بین‌دولتی و بین‌بخشی را تصویب کردند.
علاوه بر این، چهار قرارداد بازرگانی در این سفر به امضا رسید. گازپروم و سی.ان.پی.سی قراردادی طولانی‌مدت برای تحویل ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از مسیر خاور دور امضا کردند. رزنفت و سی.ان.پی.سی توافقی برای تحویل ۱۰۰ میلیون تُن نفت از مسیر قزاقستان به مدت یک دهه به امضا رسانده و یک تفاهمنامه برای همکاری در حوزه توسعه کم‌کربن تصویب کردند.

ماه گذشته، پکن اعلام کرد که تجارت دوجانبه چین و روسیه در سال گذشته به حدود ۱۴۷ میلیارد دلار رسیده که بیش از دو برابر رقم ۶۸ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از تحریم‌های غرب است. هفته گذشته، دیپلمات‌های ارشد هر دو کشور توافق کردند که هماهنگی‌ها را در امور آسیایی افزایش دهند و این تازه‌ترین اقدامی است که در بحبوحه فشار‌های غرب نشان از روابط نزدیک‌تر دو کشور با یکدیگر دارد.

افزایش تجارت دوجانبه به ۲۵۰ میلیارد دلار در سال

رییس‌جمهور چین در جریان گفت‌وگو با همتای روس خود از برنامه این کشور برای افزایش حجم تجارت دوجانبه به سطح ۲۵۰ میلیارد دلار خبر داد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه پس از مذاکرات شی جین پینگ رییس‌جمهور چین و ولادیمیر پوتین همتای روس وی به خبرنگاران گفت: شی جین‌پینگ در جریان گفت‌وگو با رییس‌جمهور روسیه، قصد خود را برای افزایش حجم تجارت دوجانبه به سطح ۲۵۰ میلیارد دلار اعلام کرد.

پسکوف گفت: همان‌طور که رهبران دو کشور در مذاکرات خود تاکید کردند، حجم مبادلات تجاری ما در حال حاضر به ۱۴۰ میلیارد دلار رسیده است. شی جین پینگ اکنون یک هدف جدید برای ما در این زمینه تعیین کرده است: ۲۵۰ میلیارد دلار. پسکوف خاطرنشان کرد که این برای چین زیاد نیست، اما برای ما یک هدف بسیار بسیار جاه‌طلبانه است، اگرچه می‌بینیم که چقدر سریع از مرز ۱۰۰ میلیارد فراتر رفتیم.

این مقام روسیه گفت: بنابراین، رساندن حجم تجارت به ۲۵۰ میلیارد دلار، با توجه به پویایی کنونی توسعه روابط دوجانبه، کاملا واقع‌بینانه است. پسکوف در خصوص گسترش افق روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه اظهار کرد که این دیدار منجر به تصویب نقشه راه منحصر‌به‌فردی شد که توسط وزارت توسعه اقتصادی روسیه و وزارت بازرگانی چین تهیه شده بود.

به گفته او، اجرای آن به افزایش حجم و مقیاس تجارت و همچنین ارتقای ساختار آن به ویژه با کاوش در زمینه‌های جدید همکاری کمک می‌کند. سخنگوی کرملین همچنین گفت: متنوع کردن گردش مالی ما بسیار مهم است و احتمالا به ما کمک می‌کند تا به سطوح جدیدی برسیم.

عرضه ۱۰ میلیارد مترمکعبی گاز به چین

رییس‌جمهوری روسیه در دیدار با همتای چینی خود پیشنهاد داد کشورش سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز از خاور دور به چین عرضه کند. ولادیمیر پوتین که برای شرکت در آیین گشایش بازی‌های المپیک زمستانی به پکن رفته است، در دیدار با شی جین پینگ گفت: شرکت‌های روسی راه‌حل‌های جدیدی را برای عرضه هیدروکربن به چین در صنعت گاز آماده کرده‌اند.

رییس‌جمهوری روسیه در مورد همکاری بین نهادها و ساختارهای دو کشور، به تعامل در زمینه‌های مختلف اقتصادی از جمله فناوری پیشرفته و دستور کار سبز در ارتباط با انتقال به انواع جدید انرژی اشاره و در عین حال تاکید کرد: ما انواع انرژی سنتی را نیز فراموش نمی‌کنیم. به گفته پوتین، روابط روسیه و چین ویژگی بی‌سابقه‌ای پیدا کرده است، کشورها از توسعه یکدیگر حمایت می‌کنند. رییس‌جمهور روسیه همچنین ابراز اطمینان کرد که مسکو و پکن «قطعا» به گردش تجاری دوجانبه ۲۰۰ میلیارد دلاری دست خواهند یافت. شی جین پینگ نیز در این دیدار گفت که چین و روسیه از تلاش‌ها برای حفاظت از منافع اساسی خود در جهان حمایت می‌کنند.

عزم چین و مصر برای ایجاد جامعه‌ای با سرنوشت مشترک

از طرفی شی جین پینگ دیروز در تالار بزرگ خلق پکن با عبدالفتاح سیسی رییس‌جمهور مصر که برای حضور در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن به چین سفر کرده است، دیدار کرد.

رهبر چین اشاره کرد: روابط راهبردی و مشارکتی همه‌جانبه چین و مصر به نمونه‌ و الگویی از اتحاد و همکاری، منافع متقابل و برد- برد برای چین و کشورهای عربی، چین و آفریقا و همچنین چین و کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است.

جهان امروز با تحولات بزرگ و بی‌نظیر ظرف صد سال گذشته مواجه شده و دو کشور چین و مصر در زمینه دفاع از منافع خود، دنبال کردن پیشرفت مشترک، بهینه‌سازی رفاه مردم و ترویج عدالت و برابری در جهان، ایده و راهبرد مشابه دارند. دو طرف باید دست‌در‌دست یکدیگر و با عزمی راسخ به سمت تحقق هدف ایجاد جامعه‌ای با سرنوشت مشترک چین و مصر گام‌بردارند.

شی جین‌پینگ تاکید کرد: چین و مصر باید در مسائل کلیدی و محوری و مورد علاقه مشترک طرفین، از همدیگر حمایت کنند. چین از مصر در مسیر توسعه سازگار با وضعیت این کشور و رسیدن به شکوفایی ملی پشتیبانی می‌کند. دو طرف باید با تعمیق همکاری‌های خود برای تامین منافع متقابل، روند پیوند ابتکار کمربند و جاده با «دورنمای ۲۰۳۰» مصر را به پیش سوق دهند و علاوه بر توسعه پروژه‌های همکاری دوجانبه مانند ساخت کریدور کانال سوئز، پیرامون اجرای پیشنهادهای توسعه جهانی با هم همکاری کنند.

رییس‌جمهور مصر اظهار کرد: مراسم گشایش بازی‌های المپیک زمستانی پکن فوق‌العاده بود و به طور کامل نیرو و تاثیرات قدرت و شکوه چین را نمایان کرد. ابتکار ساخت مشترک کمربند و جاده، تاثیری قوی در توسعه اقتصادی مصر داشته و همچنان مایل به تداوم حضور و مشارکت خود در تحقق این ابتکار هستیم تا از طریق گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله ساخت پارک صنعتی مصر و چین، روند پیشرفت خود را سرعت بخشیم.

سیسی خاطرنشان کرد که مصر همواره از منافع محوری و مواضع چین در مورد مسائل کلیدی حمایت می‌کند و آماده است دوست خوب و واقعی چین باشد و در کنار چین با چالش‌های مختلف مقابله کند. مصر به روابط خود با چین افتخار می‌کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 245815
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا