احتمال تعقیب علی لاریجانی و بازرسی از بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز:  ذبیح‌الله خداییان سخنگوی قوه‌قضاییه دیروز طبق روال هر هفته با اصحاب رسانه نشست داشت و به سوالات آنان پاسخ داد. از سوالات تکراری که عموما هر هفته مطرح می‌شود گرفته تا مسائل روز مثل انتشار نامه محرمانه شورای نگهبان به علی لاریجانی که این روزها خبرساز شده است.سخنگوی قوه‌قضاییه با اشاره به انتشار نامه شورای نگهبان به علی لاریجانی درباره ردصلاحیت او در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: افشای اسناد محرمانه به موجب قانون و آیین‌نامه طرز نگهداری اسناد سری و محرمانه دولتی جرم محسوب می‌شود و اگر کسی آنها را به صورت غیرمجاز منتشر کند قابل تعقیب است. در مورد این نامه اگر مشخص شود از ناحیه ایشان منتشر شده قابل تعقیب و پیگیری است ولی باید از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی بررسی شود این نامه‌ای که مهر محرمانه دارد توسط چه کسی منتشر شده است. در صورت شناسایی، شخص منتشرکننده قابل تعقیب است.

بازرسی از سازمان بورس

خداییان پاسخ به سوالی درباره دستور رییس قوه‌قضاییه برای پیگیری موضوع بورس گفت: در هر کشوری بازار سرمایه مهم‌ترین بازار تولیدی است و مدتی است این بازار در کشور ما با نوسانات همراه بوده است. همکاران ما در سازمان بازرسی قبلا بازرسی‌هایی را انجام داده بودند و اقدام به هشدار و پیشنهادات به وزارت اقتصاد و سازمان بورسی کرده بودند، اما از آنجایی که به این موارد توجه نشده بود برخی مسوولان حکم بدوی گرفته‌اند. البته برای برخی از مسوولان سابق بورس و اقتصاد و دارایی پرونده‌ای در سازمان بازرسی مطرح است و اگر توضیحات کافی نباشد پرونده به مرجع قضایی می‌رود و هم‌اکنون بازرسی از سازمان بورس در حال انجام است. برخی از مسوولین محکوم شدند، البته حکم در مرحله بدوی است و هنوز قطعی نشده است.

مقابله با حقوق‌های نجومی

سخنگوی قوه‌قضاییه در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سوالی درباره فیش‌های حقوقی با مُهر محرمانه گفت: درباره این موضوع باید به قانون مراجعه کرد. محرمانه کردن فیش حقوقی افراد مشمول تعریف سند محرمانه در قانون نیست، اما راه مبارزه با پرداخت‌های نجومی، انتشار فیش حقوقی نیست، چراکه ممکن است فیش‌ها حاوی مواردی باشد که فرد نخواهد در جامعه مطرح شود و برای حل این موضوع قانون گفته که فیش‌ها وارد سامانه پاکنا شود و اگر همه مدیران پرداخت‌های خود را در این سامانه ثبت نکنند برخوردهای قانونی صورت می‌گیرد، لذا باید توجه کرد که مبلغ واریزی متعلق به یک ماه بوده یا از گذشته طلب‌هایی وجود داشته است و باید بررسی‌ها انجام شود. در قوه‌قضاییه هم موردی اعلام شده بود که فرد حقوق نجومی دریافت کرده که توضیح لازم داده شد و مبلغ پرداخت‌شده برای فردی بوده که یکسال حقوق نگرفته بود.

عودت پرونده هواپیمای اوکراینی به دادسرا

خداییان در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: این پرونده در دادسرا رسیدگی و با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شد و یکی دو جلسه با حضور شکات و اولیای‌دم در دادگاه برگزار شد و به دلیل اینکه نواقصی در پرونده بود ریاست دادگاه پرونده را به دادسرا عودت داده و بعد از رفع نقص مجددا به دادگاه ارسال می‌شود، مثلا یکی از نقص‌ها این است که نظریه کارشناس باید به اولیای دم و شکات اعلام شود.وی در خصوص اینکه از ناحیه کانادا دادخواستی به دادگاه تسلیم شده است؟ گفت: خیر.

سند تحول در قوه‌قضاییه

سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به این سوال که اخیرا رییس قوه‌قضاییه اعلام کرد تحولی در قوه‌قضاییه رخ نداده، آیا سند تحول ایرادی دارد؟ گفت: سند تحولی قوه‌قضاییه همچنان در دستور کار است و ستاد تحول قوه‌قضاییه با ریاست رییس قوه‌قضاییه مرتب تشکیل می‌شود و این سند با جدیت در جریان است و بر روند اجرای آن نظارت می‌شود. فرمایش رییس دستگاه قضا به مفهوم عدم اجرای سند تحول نیست و منظور ایشان این است آن اقدامی که لازم است که تحول لازم در قوه‌قضاییه صورت بگیرد هنوز به نتیجه نرسیده است. هر چند اقدامات خوبی چه در دوره قبل و چه این دوره صورت گرفته، اما هنوز راه‌های نرفته زیادی داریم و باید اقدامات بیشتری انجام دهیم.خداییان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رویکرد دستگاه قضا در خصوص حمایت از سوت زنان چیست؟ گفت: از گزارشگران فساد حمایت می‌کنیم. قانون هم روش گزارش فساد را اعلام کرده که قانون ارتقای سلامت اداری به خوبی این موضوع را لحاظ کرده است. اگر چنانچه شخصی از فساد مطلع شد باید به طرق صحیح به مراجع قضایی اعلام کند و به تبعیت از قانون هویت این افراد محفوظ است.

ایران برای همه ایرانیان

خداییان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه واکنش دستگاه قضایی به افرادی که به مردم می‌گویند از ایران بروید چیست؟ گفت: ایران متعلق به همه ایرانیان در داخل و خارج از کشور است‌. مسوولان بارها اعلام کرده‌اند ایرانیانی که قصد بازگشت به کشور را دارند می‌توانند بازگردند. کسی نمی‌تواند مانع ورود ایرانیان به کشور باشد مگر اینکه فردی مورد اتهام باشد که به اتهام هر فردی رسیدگی می‌شود. اینکه کسی بگوید از ایران بروید مهم نیست، چراکه ممکن است هر فردی هر حرفی بزند آنچه مهم است، پاسخ و حمایت مسوولان است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 236827
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا