نامه‌ای که دیگر محرمانه نیست

به گزارش جهان صنعت نیوز:  خبر ردصلاحیت علی لاریجانی در واقع چنان شوکی به اهالی سیاست و افکار عمومی داد که هنوز هم رفع نشده است. یک دلیلش هم البته واکنش لاریجانی‌ها بود. گذشته از آن نامه تند و تیز صادق لاریجانی که آن زمان عضو شورای نگهبان بود، تمکین و در عین حال اصرار علی لاریجانی به علل ردصلاحیت‌ او این دفتر را در ذهن مردم باز نگه داشت. البته تاکید مقام رهبری بر جفا نشدن در حق نامزدهای انتخاباتی که آن زمان گمانه حکم حکومتی را ایجاد کرده بود، نیز بر اهمیت این موضوع افزوده است.

در کنار همه اینها و با وجود اصرارهای علی لاریجانی، شورای نگهبان دلایل ردصلاحیت وی را به صورت علنی اعلام نکرد. نامه‌ای خطاب به لاریجانی نوشته شده بود اما او رییس سابق مجلس را راضی نمی‌کرد و اصرار داشت که مهر محرمانه برداشته شود. حتی همین تازگی‌ها یک نامه ۳۰‌صفحه‌ای خطاب به شورای نگهبان و سران قوا نوشت.

هر بار که بحث ردصلاحیت لاریجانی مطرح می‌شد، برخی می‌گفتند که علی لاریجانی بیشتر مایل است با پیش کشیدن این قضیه خودش را مطرح کند، اگر نه می‌توانست نامه را منتشر کند. عزت‌الله یوسفیان‌ملا از سیاسیون نزدیک به او اما پیش‌تر به «جهان‌صنعت» گفته بود که علت امتناع او از این کار خلاف بودن انتشار نامه محرمانه است.

زحمت این کار را اما دیروز برخی به جای لاریجانی کشیدند و خلاصه ماجرا یک بار دیگر تبدیل به بحث روز شد. گویا اول سایت «شرق» و بعد هم برخی کاربران توئیتری و کانال‌های تلگرامی نامه محرمانه شورای نگهبان را منتشر کردند. نامه‌ای که بر اساس آن احمد جنتی در شرح دلایل ردصلاحیت علی لاریجانی به «وضع سیاسی و اظهارات در موضوعات و مقاطع مختلف از جمله فتنه سال ۱۳۸۸»، «مداخله یکی از فرزندان در قرارداد‌های خدماتی و ساختمانی مجلس شورای اسلامی در زمان ریاست بر مجلس شورای اسلامی»، «اقامت و ادامه تحصیل برخی از منسوبین درجه یک در کشور معاند انگلیس برخلاف مصوبه لازم‌الاجرای شورای عالی امنیت ملی»، «سفر‌های متعدد اعضای خانواده به خارج از کشور از جمله اروپا و آمریکا و اقامت فرزند دیگر در آمریکا»، «عدم رعایت اصل ساده‌زیستی مسوولان» و «سهیم‌بودن در بخش‌هایی از نابسامانی و وضع نامطلوب موجود در دولت مستقر» اشاره کرده بود.

طبیعی بود که این نامه و این دلایل بی‌پاسخ نماند، از همین رو علی لاریجانی از شورای نگهبان پرسید که آیا مطمئن است که همسر و فرزندان افرادی که تایید صلاحیت‌شان کرده، در این ۴۲ سال سفر خارج از کشور نداشته‌اند؟!

او درباره اتهام «سهیم بودن در نابسامانی و وضع نامطلوب موجود در دولت مستقر» نیز گفته این هم جزو اموری است که شورای نگهبان باید تشخیص دهد؟!

منصور حقیقت‌پور فعال سیاسی اصولگرا و از چهره‌های سیاسی نزدیک به لاریجانی نیز در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» درباره این نامه و دلایل شورای نگهبان گفت: «هنوز معلوم نیست که این نامه را چه کسی منتشر کرده ولی اگر شورای نگهبان منتشر کرده باشد کار خوبی است و حتما جواب آقای لاریجانی را نیز منتشر خواهد کرد.» او همچنین در پاسخ به اینکه «آیا دلایل ذکر‌شده در نامه را برای ردصلاحیت یک نامزد انتخاباتی منطقی می‌دانید» از پاسخ مفصل طفره رفته و به یک «نه» اکتفا کرد.

انتشار نامه مورد بحث یک بار دیگر موضوع ردصلاحیت علی لاریجانی را سر زبان‌ها انداخت و سوژه مصاحبه‌ها و اظهارنظرها شد. مثلا جلال میرزایی نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگویی با ایلنا در این باره گفت: دلایل ردصلاحیت علی لاریجانی از سوی شورای نگهبان نشان‌دهنده آن است که خواسته تنها مواردی را کنار هم بگذارد و به عنوان ردصلاحیت رییس پیشین مجلس شورای اسلامی عنوان کند.

وی افزود: به نظر می‌رسد مساله اصلی وجود اراده‌ای برای ردصلاحیت آقای لاریجانی است، زیرا تجربه نشان داده این موارد، مواردی نیست که باعث ردصلاحیت افراد شود. به عنوان مثال در بندی به «عدم رعایت ساده‌زیستی» آقای لاریجانی اشاره شده، مشخص است که این بندی نیست که بتوان به واسطه آن فرد را ردصلاحیت کرد زیرا زمانی فردی می‌تواند ساده‌زیست نباشد اما منشاء خدمات بزرگی به کشور شود.

وی همچنین سفرهای متعدد خانواده لاریجانی یا اشاره به نقش داشتن در نابسامانی‌های موجود را از جمله مواردی دانست که نمی‌تواند موجب ردصلاحیت یک نامزد انتخاباتی شود. او حتی اشاره به مواضع لاریجانی بعد از انتخابات ۸۸ را نیز منطقی ندانست زیرا لاریجانی بعد از آن در دو انتخابات مجلس شرکت کرد، تایید صلاحیت شد و حتی رییس مجلس شد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 236114
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا