بودجه ۱۴۰۱  و تنبیه مدیران ارشد و باسابقه

به گزارش جهان صنعت نیوز: واقعیت این است که پرداخت مزد و حقوق کارمندان دولت بیشترین هزینه دولت در لایحه است و دولت با عناوین عجیب و بهانه‌هایی مثل عدالت می‌خواهد این هزینه را کاهش دهد. دولت به بهانه اینکه شماری  از کارمندان دولت حقوق‌های بالاتری می‌گیرند می‌گوید سقف افزایش آنها حداکثر شش درصد خواهد بود.

دولت باید بگوید چه کسانی مزدهای بالاتر می‌گیرند؟ واقعیت این است که در نظام کارمندی دولت دو گروه دستمزدهای بالاتر دریافت می‌کنند؛ یک گروه کسانی هستند که تحصیلات بالاتری نسبت به همکاران خود دارند و بر اساس همین تحصیلات بالاتر هنگام استخدام‌، حقوق و مزد بالاتری دریافت می‌کنند و در هر سال این اختلاف افزون‌تر شده است. آیا آنها مقصرند چون تحصیلات بیشتری دارند و سال‌های بیشتری را برای ادامه تحصیل تخصیص داده‌اند؟ از سوی دیگر در همه اداره‌های دولتی افرادی هستند که تازه استخدام شده‌اند و نیز تحصیلات پایین‌تری دارند و مطابق با قانون استخدام مزد و حقوق کمتری دریافت می‌کنند و باید با گذشت سال‌های طولانی‌تر مزد و حقوق بیشتری به دست آورند. استدلال دولت در این باره که می‌خواهد با روش افزایش پلکانی مزد عدالت برقرار کند اصولا در چارچوب عدالت نمی‌گنجد‌.

مساوات‌گرایی که در حال حاضر در کانون توجه دولت و سازمان برنامه قرار گرفته است نوعی سوسیالیسم افراطی به حساب می‌آید و اصل و اساس کار هم فقدان منابع درآمدی کافی در لایحه بودجه است. یک کارمند باسابقه و دارای تحصیلات عالی در اداره‌های دولتی کمک بزرگی برای صیانت از همین دستگاه نیم‌بند دیوان‌سالاری موجود است و با کشتن انگیزه آنها به بهانه مساوات‌گرایی شاهد سست شدن بیشتر دیوان‌سالاری و نظام بوروکراتیک کشور خواهیم بود و البته می‌تواند به فساد پنهان نیز کمک کند. در هیچ جامعه‌ای با مدیران برخوردی این گونه نمی‌کنند و برای اینکه شکاف درآمدی در سازمان‌های دولتی بیشتر نشود با دادن آموزش‌های ضمن خدمت به کارمندان و افزایش مهارت‌های آنها میزان مزد و حقوق‌ها را به هم نزدیک می‌کنند. در اینکه میانگین افزایش حقوق کارمندان دولت با وجود تورم بالای ۴۰ درصدی امسال برخلاف منطق انگیزشی عدالت است نباید تردید کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 235354
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا