بازتاب جهانی سقوط دلار در ایران

جهان صنعت نیوز| کاهش شدید و بی‌سابقه قیمت دلار در بازار آزاد ارز ایران طی یکی دو روز اخیر  در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده‌ای داشت.


رویترز در گزارشی نوشت: فعالان بازار ارز می‌گویند بانک مرکزی با ورود به موقع خود و تزریق ارز مورد نیاز باعث شد جلوی کاهش بیشتر ارزش ریال که در روزهای اخیر، تجارت را مختل و تورم را صعودی کرده بود گرفته شود. مقامات دولتی ایران گفته‌اند بانک مرکزی برای تثبیت نرخ ارز مجاز شده است تا در بازار آزاد به عملیات باز بپردازد؛ بدین معنا که خرید و فروش ارز جایگزین سیاست غلط تزریق ارز قبلی شده است.

رویترز در ادامه نوشت: پلیس نیز برخورد با کسانی که قیمت ها را شبانه افزایش می‌دادند، آغاز کرده است. در همین راستا تلویزیون دولتی ایران به نقل از حسین رحیمی- فرمانده پلیس تهران – گفته است ۱۵ وب‌سایت که با گذاشتن قیمت‌های غیرواقعی در بازار به افزایش نرخ ارز دامن می‌زدند تعطیل شده‌اند.

به نوشته این خبرگزاری، صندوق بین‌المللی در ماه مارس اعلام کرده بود که ایران بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد و این بدان معناست که ایران ذخیره ارز کافی برای محافظت از واحد پولش را در اختیار دارد.

از سوی دیگر روزنامه آمریکایی سیاتل تایمز، سقوط نرخ دلار در ایران را غیرمنتظره خواند و نوشت: به دنبال این اتفاق، تمایل مردم برای تبدیل دلارهای خود به ریال افزایش یافته است.

این روزنامه نوشت: از دید تحلیل‌گران، دلایل بسیاری برای تقویت ارزش ریال وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به سیاست‌گذاری صحیح بانک مرکزی برای دخالت علمی در بازار و مجاز شدن صرافی ها و اشخاص به واردات ارز به داخل کشور اشاره کرد. اخبار مثبت از تداوم همکاری اروپا با ایران نیز یکی از دیگر دلایل کاهش نرخ دلار از دید این رسانه عنوان شده است.

این رسانه با اشاره به توصیه پدرام سلطانی- نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران – برای توقف دخالت بانک مرکزی در بازار ثانویه، به نقل از کارشناسان نوشت که در صورت اصرار بر کاهش سریع نرخ دلار، این خطر وجود دارد که روند به وجود آمده مقطعی و گذرا باشد.

خبرگزاری شین هوا نیز دیگر رسانه‌ای بود که با اشاره به کاهش نرخ دلار از ۲۰ هزار تومان به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در روز سه‌شنبه نوشت: بسیاری از کسانی که به دلیل ترس از کاهش ارزش ریال در ماه‌های گذشته سرمایه خود را به دلار تبدیل کرده بودند، از ترس کاهش بیشتر نرخ دلار رو به فروش ارزهای خود آورده‌اند.

اخبار برگزیده
شناسه : 2339
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا