پاسخ غیرکارشناسی وزارت صمت

به گزارش جهان صنعت نیوز: مشکلات گروه صنعتی بهمن در خصوص کمبود مواد اولیه تولید با اینکه از سوی مدیرعامل این شرکت به گوش بسیاری از مسوولان عالی‌رتبه رسیده و حتی چهارشنبه هفته گذشته به تفصیل در این روزنامه بیان شد اما راه‌حلی برای حل این مشکلات از سوی وزارت صمت ارائه نشده و تنها پاسخی داده شده است که برای اهالی فن در حوزه معدن گنگ و نسنجیده به نظر می‌رسد. معاونت معدنی وزارت صمت در پاسخ به کمبود مواد اولیه تولید شرکت فولاد بهمن و ناتوانی و بدقولی فولاد مبارکه در رابطه با تامین مواد اولیه این واحد صنعتی  اعلام کرده است که واحد مذکور می‌تواند نسبت به واردات ورق‌های فولادی مورد نیاز خود اقدام کند.  اما نکته جالب توجه در این خصوص آن است که تعرفه واردات مواد اولیه این واحد صنعتی که همان ورق گالوانیزه است، از تعرفه واردات محصول نهایی این شرکت یعنی ورق‌های رنگی بالاتر است‌. بنابراین باید از مسوولان وزارت صمت این سوال را پرسید که چه کسی پیدا می‌شود که مواد اولیه مورد نیاز کارخانه خود را با تعرفه ۲۶ درصدی وارد کشور کند در حالی که محصول نهایی این کارخانه با تعرفه ۲۰ درصدی اجازه ورود دارد؟

 پاسخ غیرمنطقی  وزارت صمت به استاندار مازندران

در هفتم مهرماه سال جاری احمدحسین آزادگان استاندار مازندران در نامه‌ای به سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صمت اعلام کرده است: «گروه صنعتی فولاد بهمن با بیش از ۲۵۰ نیروی کار متخصص و ماهر در منطقه محروم شهرستان سوادکوه مازندران با همت و کار مضاعف و مدیریت جهادی توانسته طرح توسعه خط جدید گالوانیزه (با اشتغالزایی ۱۵۰ نیروی مستقیم و جدید) را اجرا نمایند که متاسفانه با کمبود شدید مواد اولیه مواجهند که ناشی از عدم عرضه کافی مواد اولیه مورد نیاز در بورس توسط شرکت فولاد مبارکه (تامین‌کننده انحصاری) است. از سوی دیگر تامین مواد اولیه از بازار آزاد با توجه به نرخ ارز و تعرفه وارداتی ۲۶ درصد امکان‌پذیر نبوده و استمرار این روند موجب تعطیلی واحد مذکور و به تبع آن تعطیلی صدها واحد اقتصادی مصرف‌کننده محصولات نهایی این شرکت را موجب شد. با توجه به اهمیت موضوع خواهشمند است دستور فرمایید در خصوص رفع مشکلات تامین مواد اولیه در داخل و یا در صورت عدم امکان، از طریق کاهش تعرفه واردات، بررسی، اقدام مساعد معمول و از نتیجه اوامر صادره این استانداری را مطلع کنند.

در پاسخ به نامه حسین آزادگان استاندار مازندران که در اول همین ماه از سوی  اسدالله کشاورز معاون امور معادن و صنایع معدنی  وزارت صمت ارسال شده، آمده است: «بازگشت به نامه مورخ ۷/۷/۱۴۰۰ در خصوص مشکلات گروه صنعتی فولاد بهمن به استحضار می‌رساند مطابق دستورالعمل تنظیم بازار محصولات فولادی، شرکت فولاد مبارکه کلیه محصولات تولیدی خود را در بورس کالا عرضه نموده و واحدهای صنایع پایین‌دستی به منظور تامین ماده اولیه می‌بایست از طریق سامانه بهین‌یاب ثبت نام نموده و سهمیه خود را از طریق بورس کالا تامین نمایند. در حال حاضر با توجه به محدودیت تولید ورق‌های فولادی گرم و تقاضای صنایع پایین‌دستی، کمبود ورق گرم در کشور وجود دارد و کلیه واحدهای صنایع پایین‌دستی به دلیل کمبود ماده اولیه تولید، پایین‌تر از ظرفیت اسمی نصب شده تولید دارند. لذا به منظور رفع موانع تولید، واحد مذکور می‌تواند نسبت به واردات ورق‌های فولادی مورد نیاز خود اقدام نماید.

پاسخ معاونت معدنی وزارت صمت در ارتباط با واردات مواد اولیه شرکت فولاد بهمن همانطور که گفته شد، علاوه بر اینکه کارشناسی نیست بلکه این نکته قابل‌تامل را بیان می‌کند که مسوولان وزارت صمت خود به این واقعیت اذعان دارند که در حال حاضر با کمبود ورق گرم در کشور و رویارویی واحدهای صنایع پایین‌دستی با این مشکل مواجه هستیم به طوری که این کارخانه‌ها پایین‌تر از ظرفیت اسمی نصب شده، تولید دارند. بنابراین سوالی که از دولتمردان وجود دارد این است که در چنین شرایطی چرا تغییری در تعرفه واردات مواد اولیه مورد نیاز این کارخانه‌ها ایجاد نمی‌شود تا بتوان از خروج این واحدهای صنعتی از گردانه تولید و همچنین از بیکاری هزاران نفر از شاغلان مرتبط با این صنایع جلوگیری کرد؟ 

کارگران ضرر می‌کنند

سوال دیگری که در ذهن متبادر می‌شود این است که چطور می‌شود وزارت صمت به عنوان متولی واحدهای صنعتی و تولیدی کشور که باید در شرایط بحرانی اقتصادی کشور، سیاست و رویکردی دلگرم کننده با واحدهای تولیدی داشته باشد این چنین بی‌تفاوت و ساده به مشکلات جدی آنها پاسخ می‌دهد و توجهی به عنوان سال جاری که همان «تولید، پشتیبانی‌ها  و مانع زدایی‌ها» است و از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است هم ندارد.

در همین خصوص مدیرعامل گروه صنعتی فولاد بهمن به «جهان‌صنعت» گفت:  جوابی که از سوی معاونت معدنی وزارت صمت به مشکلات واحد تولیدی ما داده شده، پاسخی ناقص است اما با این حال انتظار ما از وزیر دولت سیزدهم این است که سیاستی متفاوت از سیاست وزرای دولت پیشین را مدنظر قرار دهد و برای حل مشکلات واحدهای صنعتی، به طور جدی وارد عمل شود.

بهمن احمدی اظهار کرد: واقعیت این است که با تعطیلی کارخانه بنده، این فرصت وجود دارد که ما با فعالیت در کشورهای دیگری موفق شویم و بیشتر آن کارگرانی دچار ضرر می‌شوند که سال‌هاست در این کارخانه و صنایع مرتبط با محصولات تولیدی این کارخانه مشغول فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته پیشنهادات مختلفی از سوی کشورهایی همچون ترکیه، امارات، آلمان و … برای همکاری با این شرکت داده شده است، افزود: کشورهای معتبری در دنیا طی سال‌های اخیر پیشنهاد حمایت برای همکاری دوجانبه با شرکت ما را مطرح کرده‌اند اما همانطور که پیش از این هم اعلام کردم، تحمل این همه درد و رنج در حوزه تولید به دلیل تعصبی است که در خانواده بنده نسبت به این حرفه و فعالیت و ارزآوری برای اقتصاد کشور وجود دارد. اما نمی‌دانم چطور مسوولان کشور می‌توانند نسبت به آینده جوانان کشور این چنین بی‌تفاوت عمل کنند و می‌گویند برو مواد اولیه وارد کن در حالی که نه‌تنها تعرفه‌های واردات سنجیده نیست بلکه کشور ما با کشورهایی که این مواد اولیه را تولید می‌کنند، مراوده بانکی ندارد و این معضلات نیز خود هزینه‌های زیادی را به واحد تولیدی تحمیل می‌کند.

احمدی با اشاره به اینکه مشخص نیست چه منافعی پشت این قضایا وجود دارد که شاهد چنین واکنش‌هایی هستیم، عنوان کرد: بعید به نظر می‌رسد که مسوولان وزارت صمت از منطقی‌نبودن پاسخی که در ارتباط با مشکلات این شرکت داده‌اند بی‌اطلاع باشند.

وی ادامه داد: اگر حمایت از تولید مدنظر دولتمردان است، چرا در تعرفه‌ها تغییری ایجاد نمی‌کنند؟ خب با تعرفه‌هایی که در حال حاضر در این حوزه وجود دارد، آدم عاقل سراغ واردات ورق رنگی با تعرفه ۲۰ درصد می‌رود تا اینکه مواد اولیه تولید ورق رنگی را با تعرفه ۲۶ درصد وارد کند و هزینه‌های زیادی را نیز متحمل شود تا این کالا را تولید کند.

نهایتا ۲ هزار تن مواد اولیه از بورس کالا تامین می‌شود

مدیرعامل گروه صنعتی فولاد بهمن با بیان اینکه مسوولان وزارت صمت می‌گویند نمی‌توانیم در تعرفه‌ها تغییری ایجاد کنیم و باید مواد اولیه مورد نیاز کارخانه را از بورس تامین کنید، گفت: در ابتدا از سوی کمیته بررسی سهمیه فولاد در استان‌ها به ما گفته شد که ۷۲۰۰ تن ورق گالوانیزه به صورت ماهانه به ما داده خواهد شد که می‌توانست تنها پاسخگوی فعالیت یک شیفت ما باشد. اما سپس این میزان از سوی وزارت صمت پذیرفته نشد و در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان مازندران مصوب شد که ماهانه شش هزار تن ورق گالوانیزه به این کارخانه داده شود. با این حال و با وجود لازم اجرا بودن این مصوبه از سوی ستاد تسهیل، مواد اولیه مورد نیاز ما تامین نشد.

احمدی با اشاره به اینکه پنج سال است که برای حل مشکل خود و حفظ امنیت شغلی کارگران کارخانه می‌جنگد، افزود: ما چطور می‌توانیم شش هزار تن مواد اولیه مورد نیاز خود را از بورس تامین کنیم؟ آن هم در زمانی که هر شرکت برای خرید مواد اولیه سقف مشخصی دارد و نهایتا می‌تواند هر هفته ۵۰۰ تن کالا تهیه کند.

وی ادامه داد: اگر شرکت فولاد مبارکه به بهانه‌های مختلف از عرضه کالا در بورس سر باز نزند و تصور کنیم که هر هفته بتوان ۵۰۰ تن کالا نیز از بورس خریداری کرد، در نهایت ماهانه دو هزار تن مواد اولیه مورد نیاز ما که پاسخگوی پنج روز کاری این کارخانه به صورت یک شیفت است، تامین می‌شود. حال سوال ما از مسوولان وزارت صمت این است که برای تهیه چهار هزار تن دیگر که خود شما با آن موافقت کرده‌اید، چه باید کنیم؟

نمی‌توان کوره را خاموش و روشن کرد

مدیرعامل گروه صنعتی فولاد بهمن با اشاره به اینکه این کارخانه دارای کوره است و باید سه شیفت کار کند، گفت: علاوه بر اینکه حدود سه تا چهار ساعت طول می‌کشد که کوره گرم یا سرد شود، موادی برای خنک کردن کوره و رسیدن آن به درجه نرمال استفاده می‌شود که بسیار پرهزینه است و خاموش و روش کردن کوره‌، ضررهای هنگفتی را متوجه این کارخانه می‌کند. بنابراین نمی‌توان یک شیفت کار کرد و کوره را همواره خاموش و روشن کرد. اما گویا مدیرانی که در وزارت صمت مشغول کار هستند، با این بدیهیات در حوزه مواد معدنی آشنایی ندارند و تنها پاسخ‌هایی سربالا را مطرح می‌کنند که ما را از سر خود باز کنند.

وی افزود: خواب این کارخانه فقط به ما ضربه نمی‌زند بلکه به هزاران شاغلی ضربه می‌زند که با کارخانه ما در ارتباط هستند و از محصولات ما استفاده می‌کنند.

به گفته احمدی، تنها در خطه شمال کشور بیش از  ۵۰۰ شرکت وجود دارد که به ورق‌های تولیدی کارخانه فولاد بهمن نیاز دارند.

این تولیدکننده گفت: در پاسخ به مشکلات ما این موضوع بیان می‌شود که شرکت فولاد مبارکه اصفهان تعهداتی به خودروسازان که مشتری‌اش هستند دارد و باید آنها را در اولویت قرار داد. اما سوالی که طرح می‌شود این است که مگر ما از سال ۱۳۷۵ مشتری فولاد مبارکه نیستیم؟ چه تفاوتی میان مشتریان فولاد مبارکه وجود دارد که این چنین به تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ما بی‌توجهی می‌شود.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد برخی از مدیران وزارت صمت اعتقادی به تولید ندارند، افزود: ظاهرا منافع این گروه از دوستان این نیست که از خروج ارز از کشور جلوگیری شود و تولید برخی از محصولات در داخل کشور صورت گیرد.

بر اساس آنچه گفته شد، برخی از مدیران در وزارت صمت که مسوولیت بررسی مشکلات واحدهای تولیدی را در اختیار دارند، پاسخ‌هایی غیرکارشناسی را مطرح می‌کنند که نه‌تنها گره‌ای را باز نمی‌کند بلکه تولیدکننده را به تامل وامی‌دارد که چرا باید در چنین شرایطی که تخصص و آگاهی در سطوح بالایی مرتبط با تولید کشور وجود ندارد، به فعالیت ادامه دهد؟ در شرایط فعلی همه به خوبی به این واقعیت اذعان دارند که فعالیت‌های غیرمولد در اقتصاد سودهای کلانی را به دنبال دارد و اتفاقا در بحث‌های مربوط به تولید است که بیشترین مشکلات و کمترین سود را برای فعالان اقتصادی  به همراه دارد. بنابراین از سیدرضا فاطمی امین به عنوان سکاندار وزارت صمت این انتظار وجود دارد که از مدیرانی لایق و متخصص در حوزه‌های مختلف بهره بگیرد و روالی را در این وزارتخانه جلو ببرد که چنین پاسخ‌های از سر ناآگاهی یا بی‌تفاوتی به تولیدکنندگان داده نشود. چرا که در شرایط کنونی اقتصاد، حفظ حتی یک شغل هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 225660
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا