دولت جدید فکری برای FATF می‌کند؟

به گزارش جهان صنعت نیوز:  همین پریروز غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت گفت: «با قرار گرفتن مجدد نام ایران در لیست سیاه FATF تغییر تازه‌ای در مراودات تجاری ایران رخ نمی‌دهد، چون FATF نه داغی دارد و نه درفشی.» این جمله او با حواشی و بازخوردهایی همراه بود. مثلا احمد زیدآبادی در شماره دیروز «آرمان ملی» نوشت: «سخن آقای مصباحی‌مقدم مرا به یاد یکی از دوستانی می‌اندازد که برای تامین وثیقه آزادی یکی از نزدیکانش از زندان، ملک خود را گرو گذاشت و از قضا آن زندانی هم پس از آزادی، کشور را ترک کرد. به آن دوست گفتم؛ حالا سرنوشت ملکت چی می‌شه؟ پاسخ داد: «هیچی نمی‌شه. آن روز که رفتم ثبت اسناد برای گذاشتن وثیقه، اصلا اتفاقی نیفتاد که! فقط یه کارمندی با یه خط عجق وجق یه جمله داخل سند نوشت و گفت برو. فکر کنم خودش هم نتونه بخونه چی نوشته!» گفتم؛ «همون یه جمله عجق وجقِ ناخوانا یعنی اینکه ملکت در توقیف است و حق فروش و معامله آن را نداری و با فرار متهم با خطر مصادره روبه‌رو است.»

جدای از دعوای موافقان و مخالفان در عرصه رسانه‌ها اما این مساله مطرح شد که آیا راهی برای خروج از این وضعیت بلاتکلیفی وجود دارد؟ مجمع بار دیگر به بررسی لوایح مورد بحث خواهد پرداخت یا خیر؟

آن‌طور که محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بررسی مجدد در گرو درخواست دولت است که با توجه به رویکرد و سیاست‌های آن بعید به نظر می‌رسد. شاهد آن‌که احمد وحیدی، وزیر کشور دولت سیزدهم، می‌گوید: «اعضای FATF خودشان پول‌شو و قاچاقچی هستند.»

صدر در گفت‌وگو با «اعتماد آنلاین» بررسی دوباره لوایح FATF را در گرو درخواست دولت دانسته و با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی تکلیف بررسی این لایحه و سرنوشت آن روشن نیست، می‌گوید: پیش از این رهبری به درخواست دولت قبلی دستور دادند تا موضوع دوباره بررسی شود و قاعدتا باید در دستور کار قرار می‌گرفت اما هنوز چیزی روشن نیست.

او در پاسخ به اینکه فضای مجمع به سمت بررسی یا عدم بررسی این لایحه است،؟ گفته: «این مساله ربطی به فضای مجمع ندارد و مربوط به درخواست دولت و تصمیم رییس و دبیر مجمع تشخیص است و طرح دوباره آن باید این مسیر را طی کند.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 224276
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا