سقوط غول چینی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این شرکت در حال حاضر دو تریلیون یوآن یا بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار بدهی دارد. مدل تجاری اورگرند به این صورت است که وام‌‌های کلان اخذ می‌کند و آپارتمان‌های متعدد می‌سازد. سپس آنها را با حاشیه سود پایین به فروش می‌رساند تا سریعا نقدینگی کافی برای شروع مجدد پروژه‌های جدید را در اختیار داشته باشد.

قوانین جدید مالی و بروز تاخیر در ساخت‌و‌ساز

در اواخر سال ۲۰۲۰، قوانین جدید مالی منجر به این شد که چرخه نقدینگی شرکت کند شود. این امر منجر به افزایش تاخیر در ساخت‌و‌ساز شد و خریداران را به وحشت انداخت و یک چرخه معیوب ایجاد کرد. هر تلاشی که این شرکت برای بهبود اوضاع می‌کرد تنها منجر به آن می‌شد که توجه بیشتری را به خود جلب کند و وام‌دهندگان و خریداران را بیشتر می‌ترساند.

در ماه ژوئن سال جاری این شرکت اعلام کرد که نمی‌تواند سود وام خود را پرداخت کند و این شروع نگرانی‌ها برای اورگرند بود. ماه بعد، یک دادگاه چینی به درخواست یکی از وام‌دهندگان سپرده‌های بانکی این شرکت به ارزش ۲۰ میلیون دلار را مسدود کرد. این موضوع باز هم شرایط را پیچیده‌تر کرد.

در ۱۹ ژوئیه، پیش‌فروش دو پروژه در هونان متوقف شد و سه روز بعد، بانک‌های هنگ‌کنگ ارائه وام مسکن به پروژه‌های ناقص این شرکت را متوقف کردند. در ۹ آگوست، دو پروژه دیگر در کونمینگ به دلیل پرداخت نکردن حقوق متوقف شد و به دنبال آن پروژه‌های مشابهی در شهرهای ننجینگ و جنگدو نیز متوقف شدند. از آن زمان به بعد همه چیز مانند گلوله برفی پیش رفت. از یک سال گذشته سهام این شرکت ۹۰ درصد افت داشته است و اکثر اوراق قرضه آن در وضعیت اوراق بنجل (Junk Bond) قرار گرفته است.

این شرکت از تعهدات خود در برابر بیش از ۷۰ هزار سرمایه‌گذار جا مانده است. بیش از یک میلیون خریدار که پروژه‌های ناتمام این شرکت را خریداری کرده‌اند، در بلاتکلیفی به سر می‌برند و سرعت مشکلات در حال افزایش است.

کارکنان، طلبکاران و پروژه‌بگیرهایی که از این شرکت طلب دارند نیز در سراسر چین دست به اعتراض و اعتصاب زده‌اند. عده‌ای در مقابل مقر مرکزی این شرکت در شهر شنژن تظاهرات کرده‌ و خواهان دریافت مطالبات خود شده‌اند.

از ورشکستگی تا ادغام

سناریوهای متعددی وجود دارد از ورشکستگی تا ادغام و حتی نجات. با این حال اگرچه در حال حاضر ورشکستگی محتمل‌ترین نتیجه ممکن به نظر می‌رسد اما از آنجا که دولت چین همیشه به دنبال ثبات است، احتمالا این بار نیز وارد عمل شود. خصوصا به خاطر ابعاد بزرگ این شرکت، مداخله دولت چین بسیار محتمل است. شرکت اورگرند به ۱۲۸ بانک مختلف بدهکار است و در پنج سال گذشته یک بیستم کل فروش املاک چین را در اختیار داشته است. همچنین اورگرند تقریبا ۲۰۰ هزار نفر را به صورت دائمی و ۴ میلیون نفر را به صورت پروژه‌ای به کار می‌گیرد. با تمام این تفاسیر بسیار بعید است که دولت چین اجازه دهد این شرکت به این سادگی سقوط کند.

اما در نقطه مقابل چنان‌چه اتفاقات طوری رقم بخورد که دولت چین اقدامی در خصوص بازخرید اوراق قرضه شرکت اورگرند انجام ندهد و از این شرکت پشتیبانی صورت نگیرد، بازارهای جهانی دچار ریزش خواهند شد؛ از جمله بازارهای تحت خطر، بازار فولاد، مس و صنایع ساختمانی هستند.

اثرات تحولات خارجی بر صنعت ساختمان کشور

یک کارشناس مسکن در خصوص تاثیرات سقوط شرکت اورگرند گفت: این اتفاق قاعدتا تاثیر چندانی بر صنایع ساختمانی کشور نخواهد داشت. تنها می‌توان صنایع فولاد را تاثیرپذیر از این عامل دانست که آن هم در داخل کشور قابل کنترل خواهد بود. بقیه موارد ارتباط زیادی با بحث بازار جهانی مصالح ندارند که بتوان آنها را تاثیرپذیر دانست.

دکتر محمود فاطمی‌عقدا در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» افزود: صنعت ساختمان ایران جزو صنایعی است که ارتباط خیلی تنگاتنگ و تاثیرپذیری از بازارهای جهانی و تحولات خارجی ندارد.

او ادامه داد: البته موضوع صحبت ما مسکن‌های معقول هستند. یعنی خانه‌های متداولی که ساخته می‌شوند، نه مسکن‌های خیلی لوکس.

رییس پیشین مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه‌و‌شهرسازی در خصوص ریزش بازار فولاد خاطر نشان کرد: بحث فروش در بازار فولاد در کشور ما برخلاف قیمت تمام شده داخلی، تابع بازارهای جهانی است.

او ادامه داد: چنان‌چه دولت توانایی کنترل این موضوع را داشته باشد، از تاثیرپذیری صنایع ساختمانی از این اتفاق کاسته خواهد شد.

فاطمی‌عقدا در همین خصوص ادامه داد: سیمان نیز از تحولات بازارهای جهانی تبعیت نداشته و در بقیه موارد نیز شاهد این عدم تابعیت هستیم.

تاثیرپذیری صنعت فولاد

این کارشناس مسکن درباره تاثیرپذیری صنعت ساختمان کشور از ریزش‌ها و ورشکستگی شرکت‌های بزرگ عنوان کرد: تاثیرپذیری صنعت ساختمان ایران از این‌گونه ریزش‌ها و ورشکستگی شرکت‌های بزرگ در ارتباط با صنعت ساختمان در دنیا اثرپذیری چندانی ندارد. به جز بحث فولاد که البته قابل کنترل است.

رییس پیشین مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه‌و‌شهرسازی در خصوص بازار فولاد کشور خاطر نشان کرد: از صفر تا صد مواد اولیه فولاد کشور تا فرآیند تولید که بیشتر مساله انرژی مطرح است، توسط بازار داخل تامین می‌شود.

فاطمی‌عقدا تاکید کرد: در حوزه تولید فولاد، ما تابع خارج از کشور نیستیم.

پایان عمر سرمایه‌گذاری کارخانجات

او همچنین ادامه داد: اکنون عمر سرمایه‌گذاری بیشتر کارخانجات فولاد و سیمان هم گذشته است. یعنی در واقع سرمایه آنها برگشت داشته است. بنابراین نمی‌توان خیلی بر بحث سرمایه‌گذاری و قیمت تمام‌شده بر اساس سرمایه احداث کارخانه حساب کرد.

فاطمی‌عقدا ادامه داد: اکثرا عمر سرمایه‌گذاری در این صنایع به پایان رسیده و درآمدها وارد مرحله سود شده‌اند.

این کارشناس مسکن در پایان خاطر نشان کرد: ورشکستگی شرکت بزرگ چینی قاعدتا تاثیر چندانی بر صنایع ساختمانی کشور نخواهد داشت. به جز صنعت فولاد که با تمهیدات دولت در داخل قابل کنترل خواهد بود. بقیه موارد ارتباط زیادی با بحث بازار جهانی مصالح ندارند که بتوان آنها را تاثیرپذیر دانست.

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 219505
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا