مهندس شیخی تاکید کرد:

ایجاد ارتباطی دوسویه و نزدیک با سازندگان داخلی

جهان صنعت نیوز| شرکت ملی صنایع مس ایران سال‌هاست نهضت بومی‌سازی را آغاز کرده؛ نهضتی که با شروع سال «حمایت از کالای ایرانی» رنگ و بویی تازه هم گرفته است. معاون مهندسی و مدیریت انرژی مجتمع مس سرچشمه به مرور فعالیت‌های شرکت مس در این حوزه در سال ۱۳۹۷ پرداخت و گفت: با توجه به اهمیت بومی‌‌سازی و کاهش قیمت تمام‌‌شده محصول نهایی، بررسی امکان ساخت قطعات در استان کرمان به‌ منظور رفع نیازمندی‌های مجتمع مس سرچشمه یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که همواره در دستور کار مدیران و مسئولان این مجتمع بوده است. در سال جاری این رویکرد با دقت و شدت بیشتری پیگیری می‌شود به‌طوری‌که کارگاه‌ها و قطعه‌سازان بیشتری در این زمینه فعال شوند.


او ادامه داد: در این راستا طی بازدید از کارگاه‌های ساخت قطعات و ریخته‌گری واقع در شهرستان رفسنجان و کرمان سعی بر این بوده که توانمندی‌های آن‌ها شناخته شود و آن‌ها نیز با نیازمندی‌های مجتمع مس سرچشمه آشنا شوند. علاوه بر این اخیراً نمایشگاه توانمندی‌ها و نیازمندی‌های مجتمع مس سرچشمه به مدت سه روز در رفسنجان برگزار شد. در این نمایشگاه آشنایی سازندگان قطعات در رفسنجان و استان کرمان با نیازمندی‌های مس از اهم مسائلی بود که مورد مذاکره  و توجه قرار گرفت.

شیخی افزود: ما طی برگزاری نمایشگاه اخیر سعی کردیم بیشتر از قبل با مسائل سازندگان آشنا شویم و از نزدیک با آن‌ها درباره جزئیات فعالیت‌شان صحبت کنیم. مطمئناً این رویداد علاوه بر تعاملات بیشتر آتی، موجب انتقال دانش ساخت قطعات خواهد شد.

او همچنین بیان داشت: شور و شوقی که سازندگان در مذاکرات سه روز نمایشگاه از خود نشان دادند نوید ساخت قطعات با قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول را می‌دهد. ما باید با عزمی راسخ و با کمک سازندگان داخلی و ترجیحاً سازندگان محلی اقدام به ساخت مواد و قطعات مورد نیاز خود کنیم و این مهم با همت صنعت‌گران تلاش‌گر رفسنجانی و استانی دور از دسترس نیست و به واقع به نتیجه این اقدامات که منطبق با نقشه راه ترسیم شده است، معتقدیم.

شیخی با اشاره به مهم‌ترین اهداف ورود شرکت مس به حوزه استفاده از دانش و توان بومی گفت: با توجه به سهل‌الوصول نبودن مواد و قطعات ساخت خارج، همه صنایع به فراخور شرایط خود اقدام به ساخت اقلام حیاتی مورد نیاز خود کرده‌اند. شرکت مس نیز از این قاعده مستثنی نیست و تجربیات قابل ارائه‌ای در این زمینه دارد. ساخت قطعات قابل استفاده در صنایع معدنی تجربه‌ای اتکاپذیر و قابل ملاحظه است که حاصل سال‌ها سعی و ممارست همه ارکان تأثیرگذار شرکت پرافتخار مس بوده است.

معاون مهندسی و مدیریت انرژی مجتمع مس سرچشمه با بیان این‌که در این معاونت کارگروهی برای مدیریت ساخت قطعات تشکیل شده است، گفت: کارگروه مدیریت ساخت قطعات با محوریت حوزه معاونت مهندسی و مدیریت انرژی به همه مباحث ساخت خواهد پرداخت و با استفاده از توان فنی و تجارب قابل اتکای اداره طراحی و کارگاه ساخت مجتمع مس سرچشمه در کنار انگیزه‌ای که در سازندگان محلی برای نقش‌آفرینی در فرآیند ساخت مشاهده می‌شود، سعی در چابک‌سازی مراحل و انتقال دانش ساخت قطعات خواهد داشت.

او در ادامه با اشاره به تأثیرات بومی‌سازی بر کاهش قیمت تمام‌شده محصول نهایی شرکت مس افزود: گزارش قیمت تمام‌شده در سال‌های گذشته حاکی از اراده همه پرسنل تلاش‌گر شرکت ملی صنایع مس ایران در جهت کاهش قیمت تمام شده است. مطمئناً تأمین مواد و قطعات از بازار داخل تأثیر زیادی در تحقق این مهم و مدیریت شرایط اقتصادی کنونی خواهد داشت. به‎طور کلی وقتی امکان ساخت و تأمین در داخل کشور به‌ویژه به کمک سازندگان و تأمین‌کنندگان استانی محقق شود می‌توانیم هزینه‌های تولید را کنترل و متعادل کنیم.

صنعت و معدن
شناسه : 2128
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا