فرار مرگبار از کابل

به گزارش جهان صنعت نیوز:  هزاران نفر طی روزهای گذشته از بیم طالبان به سوی فرودگاه کابل هجوم آورده‌اند که عده زیادی از آنها در بیرون فرودگاه گیر افتاده‌اند. آمریکا و اتحادیه اروپا اما اعلام کرده‌اند که در موقعیتی نیستند، این افراد را از افغانستان خارج کنند. اوضاع در فرودگاه کابل همچنان نابسامان است. ده‌ها هزار نفر از شهروندان افغانستان از بامداد دیروز در محوطه پیرامونی فرودگاه در انتظار خروج از این کشور هستند.

کنترل محوطه داخلی فرودگاه کابل در اختیار نظامیان آمریکایی است و تجربه خروج هزاران نفر از افغانستان و از طریق این فرودگاه نشان می‌دهد که راه‌های ورود به آن کاملا بسته نیست. با این همه مشخص نیست درهای ورودی فرودگاه چه زمانی باز و چه زمانی بسته‌اند و در این باره خبرهای ضد و نقیضی منتشر می‌شود.

در حالی که آمریکا به شهروندان خود هشدار داده که برای خروج از این کشور به فرودگاه مراجعه نکنند، ده‌ها هزار نفر از شهروندان افغان و از آن جمله همکاران محلی کشورهای غربی در برابر محوطه فرودگاه تجمع کرده‌اند. اتحادیه اروپا اعلام کرده در موقعیتی نیست که همه کسانی که جان خود را در خطر می‌بینند، از این کشور خارج کند. گرچه طالبان مدعی تغییر رویکرد خود هستند، شهروندان افغانستان به تلاش خود برای فرار از این کشور ادامه می‌دهند.

فرودگاه کابل تنها راه خروج از افغانستان تحت کنترل طالبان است. طبق اعلام وزارت دفاع انگلیس، هرج و مرج اطراف فرودگاه کابل منجر به کشته شدن هفت تن شده است، به گفته خبرگزاری‌ها این افراد زیر دست و پا له شده‌اند.

وزارت دفاع انگلیس با اعلام مرگ هفت تن در ازدحام و هرج و مرج اطراف کابل گفت: شرایط میدانی همچنان چالش‌برانگیز است اما ما هر کاری که بتوانیم برای مدیریت اوضاع و برقراری امنیت و ایمنی تا حد ممکن تلاش می‌کنیم.

سفارت آمریکا در افغانستان به شهروندان این کشور توصیه کرد به سمت فرودگاه کابل نروند. در این توصیه آمده است: به خاطر تهدیدات امنیتی احتمالی در خارج از دروازه‌های فرودگاه کابل به شهروندان آمریکایی توصیه می‌کنیم از سفر به این فرودگاه و گیت‌های آن خودداری کنند. دولت آلمان نیز به اتباع خود در افغانستان هشدار داد که به دلیل خطرات امنیتی در فرودگاه کابل حاضر نشوند.

دفتر نمایندگی دیپلماتیک آلمان در افغانستان با اشاره به این‌که نظامیان آمریکایی متناسب با اوضاع درباره باز و بسته شدن درهای ورودی تصمیم می‌گیرند هشدار داد: در حال حاضر به طور اصولی در خانه یا در یک مکان امن ماندن مطمئن‌تر است. این دفتر اطمینان داده که ارتش آلمان پروازهای بیشتری برای خارج کردن شهروندان آلمانی و همکاران محلی و بستگانش تدارک دیده اما امکان انتقال افراد از سطح شهر کابل به فرودگاه را ندارد.

یک محاسبه ناممکن

ضرب‌الاجل آمریکا برای خروج نیروهایش از افغانستان ۳۱ آگوست است و معلوم نیست بعد از این تاریخ چه اتفاقی خواهد افتاد. هرچند جو بایدن گفته که آمریکا تا زمانی که همه آمریکایی‌ها تخلیه نشده‌اند در آنجا خواهد ماند. این در حالی است که حدود ۱۵ هزار شهروند آمریکایی و حدود ۶۰ هزار همکار محلی نیروهای آمریکایی در افغانستان باید منتقل شوند. بر این تعداد باید کسانی را افزود که نگران جان خود هستند. خبرگزاری فرانسه به روزنامه‌نگارانی اشاره کرده که به امید نجات خود به فرودگاه کابل رفته‌اند. برخی نگرانند که نتوانند همه شهروندان خود یا همکاران افغان آنها را که به اعتقاد آنها در معرض خطر هستند خارج کنند.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا از محدود بودن زمان و مکان در ماموریت این کشور برای انتقال این افراد سخن گفته است. جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفته است که نیروهای آمریکایی بر آنند تا حدود ۶۰ هزار نفر را از این لحظه تا پایان ماه از افغانستان خارج کنند و چنین امری حتی از منظر یک محاسبه ریاضی نیز ناممکن است.

بایدن اعلام کرده است که در صورت لزوم مهلت خروج این نیروها از افغانستان تمدید خواهد شد. این در حالی است که بورل گفته هنوز تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است. او گفت اتحادیه اروپا به آمریکا شکایت کرده که تدابیر امنیتی آنها بیش از حد سفت و سخت است و در مواردی مانع ورود افغان‌هایی که برای اروپایی‌ها کار کرده‌اند به فرودگاه شده است.

با این حال ژنرال ویلیام تیلور یک مقام نظامی آمریکا طی نشستی در پنتاگون اعلام کرد که ۵۸۰۰ نیروی آمریکایی همچنان در فرودگاه کابل هستند و اوضاع این فرودگاه  همچنان امن است. او خاطرنشان کرد که برخی از ورودی‌های این فرودگاه به طور موقت بسته شد و طی روز گذشته برای تسهیل عبور خارج‌شوندگان بار دیگر باز شد.

یک سخنگوی طالبان گفت که نمی‌توان خطرات امنیتی را رد کرد، اما هدف گروه طالبان بهبود اوضاع و فراهم کردن زمینه خروج آرام برای آنهایی است که قصد خروج از افغانستان را دارند. ژنرال تیلور عنوان کرد که آمریکا طی چند روز پیش حدود ۱۷ هزار نفر از جمله ۲۵۰۰ آمریکایی را از کابل خارج کرده است.

در همین حال دفتر رسانه‌ای دولت قطر  در توییتر بدون ارائه جزئیات بیشتری اعلام کرد که نیروی هوایی قطر شماری از شهروندان افغان، دانشجویان، دیپلمات‌های خارجی و خبرنگارانی از افغانستان را خارج کرده است. سوئیس نیز یک پرواز چارتر را از کابل به دلیل نابسامانی شرایط فرودگاه کابل لغو کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز نیز طی گزارشی در این راستا عنوان کرد: نگرانی‌ها همچنان نسبت به امنیت فرودگاه کابل و خروج امن خارجی‌ها و شهروندان افغانستان وجود دارد.

برخی از خانواده‌های افغان به امید خروج از این کشور همچنان به صورت دسته جمعی در اطراف فرودگاه کابل تجمع کرده‌اند. روز گذشته باوجود بسته بودن ورودی‌های فرودگاه کابل، این خانواده‌ها همچنان به دنبال ورود به این فرودگاه و خارج شدن از افغانستان بودند.

فرود سه هواپیما در حومه واشنگتن

پنتاگون اعلام کرده که سه فروند هواپیمای حامل پناهجویان افغان در فرودگاه بین‌المللی دالاس واقع در حومه واشنگتن پایتخت فرود آمده است. قرار است که این افراد برای اسکان موقت به پایگاه‌هایی در تگزاس، ویرجینیا و ویسکانسین منتقل شوند.

ارتش آمریکا روز جمعه با سه هلیکوپتر شینوک ۱۶۹ آمریکایی را از یک هتل مجاور به فرودگاه منتقل کرد. جان کربی‌، سخنگوی پنتاگون، روز شنبه گفت احتمال انجام عملیاتی مشابه در آینده وجود دارد. نیروهای آمریکایی فرودگاه بین‌المللی کابل را کنترل می‌کنند. آنها به تخلیه شهروندان خود و سایر کشورها، از جمله افغان‌هایی که با نیروهای غربی کار می‌کردند کمک می‌کنند.

خطر حمله داعش

مقامات امنیتی آمریکا اعلام کرده‌اند که نگران تهدید حمله داعش در فرودگاه کابل هستند. سفارت ایالات متحده در افغانستان نیز در هشدار مشابهی به شهروندان آمریکایی توصیه کرده به خاطر تهدیدهای امنیتی بالقوه در اطراف ورودی‌های فرودگاه از نزدیک شدن به این مکان‌ها اجتناب کنند.

درباره این تهدیدهای بالقوه توضیح بیشتری داده نشده و همچنین روشن نیست که شهروندان غربی و همکاران محلی نیروهای ناتو که واجد شرایط ترک افغانستان هستند چگونه از زمان پرواز خود مطلع می‌شوند. ظاهرا روال کار از این قرار است که نظامیان آمریکایی جلوی درهای ورودی مدارک متقاضیان خروج از افغانستان را کنترل می‌کنند و در صورت حصول اطمینان به آنها اجازه می‌دهند وارد فرودگاه شوند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ برآورد کرده است که بیش از ۳۰۰ هزار غیرنظامی افغان از سال ۲۰۰۱ تاکنون در فعالیت‌های مختلف همکاری با آمریکا داشته و یا وابستگی به واشنگتن داشته‌اند، اما فقط اقلیتی از آنها مجوز خروج از افغانستان را دریافت کرده‌اند.

گفت‌وگوی اتحادیه اروپا با طالبان برای خروج شهروندان

رییس کمیسیون اتحادیه اروپا مذاکره با طالبان برای تسهیل خروج شهروندان اروپایی و همکاران محلی از کابل را تایید کرد. فون درلاین می‌گوید این گفت‌وگوها به معنای به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولت جدید افغانستان نیست.

اورزلا فون در لاین در حاشیه بازدید از یک اقامتگاه موقت مهاجران افغان در اسپانیا، مذاکره با طالبان را تایید کرد و افزود این گفت‌وگوها به هیچ وجه به معنای به رسمیت شناختن آنها نیست. او تصریح کرد که مساله مهم در وهله اول این است که خروج شهروندان اروپایی و همکاران محلی کشورهای غربی از افغانستان تسهیل شود.

رییس کمیسیون اتحادیه اروپا می‌گوید برای کسانی که جانشان در افغانستان به خطر افتاده باید راه‌های قانونی و مطمئنی برای خروج از این کشور فراهم شود. فون در لاین از اعطای کمک‌های انسان‌دوستانه برای این منظور خبر داد و گفت این از مسوولیت‌های اتحادیه اروپا است که به کسانی که مجبور به ماندن در افغانستان باشند هم کمک کند.

کمک صد میلیون یورویی آلمان

وزارت خارجه آلمان روز گذشته از اختصاص صد میلیون یورو کمک انسان‌دوستانه برای کسانی که در افغانستان به خاطر وحشت از آزار و تعقیب نیروهای طالبان فراری شده‌اند خبر داد. این وزارتخانه روز جمعه اعلام کرد این کمک برای حمایت از پناهجویانی در نظر گرفته شده که هنوز در خود افغانستان هستند یا به یکی از کشورهای همسایه رفته‌اند.

رعایت حقوق بشر شرط کمک میلیاردی اتحادیه

رییس کمیسیون اتحادیه اروپا در سفر به اسپانیا هشدار داد که اگر اسلامگرایان طالبان به نقض حقوق بشر اقدام کنند و حقوق شهروندان را نقض کنند پرداخت کمک‌های توسعه‌ای این اتحادیه به افغانستان متوقف می‌شود. اتحادیه اروپا در نظر دارد طی هفت سال آینده یک میلیارد یورو به افغانستان کمک کند. در همین حال اوضاع فرودگاه کابل همچنان متشنج است و نیروهای طالبان حضور خود را در بیرون محوطه فرودگاه و بازرسی و کنترل شهروندان تشدید کرده‌اند.

بیش از پنج هزار نظامی آمریکایی کنترل محوطه داخلی فرودگاه کابل و امنیت تردد هوایی را بر عهده دارند. ارتش آلمان از روز دوشنبه کار انتقال شهروندان خود و همکاران محلی نیروهای آلمانی از افغانستان را آغاز کرده است. تاکنون حدود دو هزار نفر از فرودگاه کابل ابتدا به تاشکند، پایتخت ازبکستان و از آنجا به آلمان منتقل شده‌اند. تعلل آلمان در خارج کردن شهروندان و همکاران محلی و بستگانشان که از جمله حاصل ارزیابی نادرست از سرعت پیشروی نیروهای طالبان بوده، با انتقادهای شدیدی روبه‌رو شده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانسیاسی
شناسه : 210657
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا