بی‌ام‌و، بنز و فولکس‌واگن زیر تیغ کمیسیون اروپا

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در این رابطه طبق گزارشی که یورونیوز منتشر کرده، گروه فولکس‌واگن تولیدکننده خودروهای آئودی و پورشه با پرداخت بیش از پانصد میلیون یورو موافقت کرده و مدیران بی‌ام‌و هم اعلام کردند ۳۷۰ میلیون دیگر را تسویه خواهند کرد. اما در این میان مرسدس بنز به دلیل افشاگری درباره حضور چنین کارتلی موفق شده، مصونیت بروکسل و کمیسیون اروپا را به دست بیاورد و از پرداخت جریمه نقدی ۷۲۷ میلیون یورویی معاف شود.

گفته می‌شود که کمیسیون اروپا از طریق شرکت مرسدس بنز دریافته که سه خودروساز بزرگ آلمان بیش از پنج سال است که با یکدیگر جهت جلوگیری از رقابت عادلانه در بازار اروپا همکاری و توافق کرده بودند که از فناوری جدیدی که انتشار مضر اکسید نیتروژن در اتومبیل‌های دیزلی را از بین می‌برد در پتانسیل کامل خود استفاده نکنند.

خط و نشان بروکسل برای غول‌های آلمانی

در این راستا، مارگارت وستاگر معاون اجرایی کمیسیون اروپا و مسوول بخش دیجیتال که تحقیقات درباره این سه شرکت را در مجموعه خود پیش برده است، پنجشنبه گذشته به خبرنگاران اعلام کرد:‌ «رقابت و نوآوری برای مدیریت آلودگی‌های زیست‌محیطی و مبارزه با بحران‌های تغییرات آب و هوایی از سوی خودروسازان از اهداف بلندپروازانه اتحادیه اروپا بوده و برای ما ضروری است. تصمیم ما نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا در مقابل تمام کارتل‌هایی که این اهداف را به خطر می‌اندازند می‌ایستد.

گفتنی است کمیسیون تحت مدیریت مارگارت وستاگر سیاستمدار دانمارکی، قدرتمند‌ترین تنظیم‌کننده قیمت‌ها و رقابت سالم در اروپا و جهان شناخته می‌شود، به طوری که در دوره قبلی کمیسیون اروپا به ریاست ژان کلود یونکر و مارگارت وستاگر در راس بخش دیجیتال، اپل، فیس‌بوک و آمازون به پرداخت جریمه‌های نقدی بی‌سابقه محکوم شدند.

حدود پنج سال پیش آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا فولکس‌واگن را متهم کرده بود که روی موتور خودروهای دیزلی فولکس‌واگن دستگاهی نصب شده که عامدانه سطح آلایندگی را پایین‌تر از سطح واقعی نشان می‌دهد. پس از این اتهام در سال ۲۰۱۷ نیز لوکزامبورگ یک پرونده جنایی با اتهام تقلب در موتور خودروهای دیزل شرکت فولکس‌واگن باز و اعلام کرد که این پرونده در ارتباط با موتور خودروی آئودی مدل EA 189 است؛ امری که هر چند فولکس‌واگن در نهایت این اتهام را پذیرفت و مشمول جریمه‌های سنگین نیز شد، اما شواهد نشان می‌دهد که این شرکت همچنان با وجود این رسوایی سودآور بوده است.

کنسرن تبانی

طبق گزارشی که نشریه فوربس منتشر کرده است هسته اصلی یافته‌های کمیسیون اروپا این بوده که این سه غول خودروسازی آلمان طی توافقی در مورد اندازه و دامنه مخزن AdBlue تبانی کرده‌اند.

لازم به ذکر است، تزریق اوره (AdBlue) به جریان گازهای خروجی دیزل، باعث کاهش سطح اکسید نیتروژن (NOx) به جو می‌شود. در همین رابطه بود که این شرکت‌ها جلسات منظمی را برای تبانی در مورد توسعه فناوری کاهش کاتالیزوری انتخابی (SCR) و اهداف پاک‌کننده انتشار گازوییل و انجماد فناوری‌های موثرتر برای پاک کردن انتشار از بازار برگزار می‌کردند. به همین دلیل است که معاون اجرایی اتحادیه اروپا در این زمینه پنج تولید‌کننده اتومبیل دایملر (بنز)، بی‌ام‌و، فولکس‌واگن، آئودی و پورشه را متهم به مخفی‌کاری در کاهش انتشار آلاینده‌ها کرده و گفته است که اتحادیه اروپا به هیچ عنوان چنین رفتاری را تحمل نخواهد کرد.

گفتنی است این قانون که در سال ۲۰۰۸ مورد توافق قرار گرفته و شرکت‌های متخلف را با مجازات روبه‌رو می‌کند، همچنان در مورد این خودروسازان مطابقت داشته و تحقیقات بیشتری در این خصوص در حال انجام است.

طبق گزارشی که دویچه‌وله آلمان در این خصوص ارائه کرده است: کمیسیون فنی اتحادیه اروپا از سپتامبر گذشته بازرسی‌های مفصلی را در این باره آغاز کرد که نتایج اولیه آن منتشر شده است. بنا به گزارش اولیه کمیسیون اتحادیه اروپا سه شرکت بزرگ مخفیانه بر سر رشته‌ای از مسائل فنی توافق کرده‌اند تا سود و منافع مالی خود را تضمین کنند. این مسائل فنی از جمله به نحوه کاربرد دستگاه پالایش دود و حذف فیلترهایی مربوط می‌شود که می‌توانند از تولید ریزگردهای خطرناک جلوگیری کنند.

اولین ارزیابی کمیسیون اتحادیه اروپا حکایت از آن دارد که سه کنسرن بزرگ با توافق‌های پنهانی اصل رقابت در نوآوری را زیر پا گذاشته‌اند؛ یعنی از سویی پیشرفت تکنیکی را کنار زده و از سوی دیگر این امکان را از مصرف‌کنندگان گرفته‌اند که خودروهایی سازگارتر با محیط‌زیست خریداری کنند.

در این راستا، شرکت فولکس‌واگن می‌گوید که تحقیق درباره اتهامات وارد آمده را شروع کرده و پس از بررسی تمام موارد درباره آنها اظهارنظر خواهد کرد. فولکس‌واگن یادآوری می‌کند که کمیسیون اروپا به طور کلی با همکاری فنی میان کنسرن‌های خودروسازی در مسائل فنی مخالفتی ندارد. از سوی دیگر گفته می‌شود که شرکت مرسدس بنز نیز نگرانی چندانی ندارد، چرا که از مدت‌ها پیش تمام مسائل فنی را به کمیسیون گزارش داده و با کارشناسان اتحادیه اروپا همکاری داشته است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 202027
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا