گوی و میدان در دست اصولگرایان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  رییس مجلس گفت که «فاصله گرفتن از دغدغه‌های مردم گناه نابخشودنی است و کام مردم را تلخ می‌کند و آنها هرگز این را از ما قبول نمی‌کنند.» سخنانی که در ظاهر از سر مسوولیت‌پذیری بیان شد،‌ اما در اصل نشان می‌دهد که تا پیش از این مجلس تعهدی در قبال همراهی با دولت روحانی که از نظر سیاسی با آن سنخیتی ندارد، نداشته و حل مشکلات مردم هم برایشان از درجه اهمیت بالایی برخوردار نبوده است.

اگرچه مجلس یازدهم با شعار توجه به معیشت و اقتصاد مردم در شرایط قهر اکثریت جامعه با صندوق‌های رای روی کار آمد، اما از آنجایی که با دولت روحانی از در رقابت وارد شد، کوشید به جای همراهی با دولت برای حل مشکلات اقتصادی و سیاست خارجی،‌ چوب لای چرخ دولت بگذارد و همان حرکت نیم‌بند اقتصادی را هم متوقف کند. یعنی با طرح‌های سیاسی و گاها طرح‌های مقابله‌ای با دولت،‌ نه تنها مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را حل نکرد، بلکه حرکت در مسیر سیاست خارجی را هم کندتر از قبل کرد و کوشید در مقابل ارتباط ایران با دنیا دیوار بکشد. اما دستگاه دیپلماسی از روزنه‌های بازمانده برای ادامه مذاکرات و احیای برجام تا حدی بهره برد و باید دید عاقبت آن در دولت جدید به کجا خواهد کشید.

تبعات حاکمیت یکدست

اگرچه تا دیروز مجلس و مجمع تشخیص مصلحت و قوه قضاییه با دولت مستقر از نظر سیاسی زاویه داشتند و در مسیر حرکتش شاید سنگ‌اندازی می‌کردند،‌ اما حالا با روی کار آمدن دولت رییسی، کل حاکمیت به صورت یکدست درآمد تا دیگر سه قوه و بازوهای کمکی و حرکتی آنها نتوانند کوتاهی‌های خود را به گردن دولت غیرهمراه یا مجلس ناهمگون بیندازند. یکدستی حاکمیت به نظر برخی آقایان اتفاق مبارکی است و خوشحالی آنها را برانگیخته است، ‌اما از جهتی چندان هم برایشان منشاء خیر نخواهد بود چرا که دیگر نمی‌توانند کوتاهی‌های خود را به گردن دیگری بیندازند و «من نبودم دستم بود» راه بیندازند و قالیباف هم در این باره گفته است که مردم دیگر بهانه‌ای از آنها قبول نمی‌کنند و این بار می‌توان گفت که حرف درستی زده است.

چوب مجلس لای چرخ دولت ناهمگون

محمدتقی فاضل‌میبدی روحانی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» درباره یکدستی حاکمیت و سخنان اخیر قالیباف مبنی بر اینکه «مردم از ما دیگر بهانه‌ای را قبول نمی‌کنند» گفت: «این حرف نشان می‌دهد دلیل اینکه دولت‌ها موفق نمی‌شدند، این بود که چوب لای چرخ یکدیگر می‌گذاشتند و تابع نظر یکدیگر نبودند.»

این فعال سیاسی تاکید کرد:‌ «حاکمیت یک‌دست و یک‌صدا خطرناک است. جامعه‌ای مطلوب است که صداها و سلیقه‌های مختلف در آن حاکم باشند. متاسفانه تاکنون درگیر این بودیم که مجلس با دولت همراهی نمی‌کرد. مجلس اخیر خصوصا درباره موضوع هسته‌ای در مقابل دولت ایستاد و به نحوی عمل کرد که به نفع کشور نبود. مجمع تشخیص هم موضوع FATF را تصویب نکرد تا دولت نتواند تبادل پول انجام دهد. این عدم همراهی و چوب لای چرخ گذاشتن‌ها و طبق منافع ملی عمل نکردن‌ها، آسیب بزرگی به کشور زد.»

فاضل‌میبدی ادامه داد: «اگر این افراد بتوانند برای حل مشکلات کشور در کار مدیریتی، جناح‌بندی‌های سیاسی را کنار بگذارند و سراغ افراد متخصص و صاحب‌نظر بروند و با همه خصوصا در موضوع سیاست خارجی تبادل نظر کنند، شاید مشکلات تا حد زیادی حل شود.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به برخی افراد که افتخار می‌کنند کشور در مقابل آمریکا، استقلال خود را حفظ کرده است، گفت: «عزت‌نفسی که با فقر و گرسنگی و معضلات اجتماعی و اقتصادی و سیاسی ایجاد شود و بخش اعظمی از جامعه را در فقر نگه دارد،‌ برای اینکه استقلال کشور را در مقابل آمریکا حفظ کند کار درستی نیست. می‌توانیم مثل سایر کشورها که مساله سیاست خارجی خود را حل کرده‌اند و استقلال و عزت کشورشان را نیز حفظ کرده‌اند، ‌عمل کنیم.»

او درعین حال افزود: «برخلاف نظر برخی افراد که از یکدستی حاکمیت خوشحالند، معتقدم زمانی می‌توانیم موفق شویم که نظرهای مختلف و آرا و سلیقه‌های مختلف بتوانند در کشور خودشان را در عرصه‌های سیاسی و فرهنگی نشان دهند و همچنین اجازه بدهیم احزاب و مطبوعات، آزادی عمل داشته باشند و شکوفا شوند و آزادانه نظر بدهند.»

فاضل‌میبدی تاکید کرد: «اینکه گروهی خوشحال باشند که حاکمیت یکدست شده است، قطعا به نفعشان نیست و در آینده نه‌چندان دور متوجه این امر خواهند شد. حاکمیت یکدست یعنی حذف گروهی از کارشناسان کشور. مثلا کارشناسانی از اردوگاه اصلاح‌طلبان را حذف کنند و جایشان را به کارشناسانی از اردوگاه اصولگرا بدهند. این یعنی حذف و نادیده گرفتن نظر بخشی از کارشناسان کشور که دلشان برای این کشور می‌تپد. پس این نگاه حذفی و نادیده گرفتن خرد جمعی مشکلی از کشور حل نمی‌کند.»

شروع دوره جدیدی از حاکمیت که تبعات‌زاست!

‌محمدصادق جوادی‌حصار عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی هم با اشاره به سخنان قالیباف در این باره به «جهان‌صنعت» گفت: «صحبت‌های اخیر آقای قالیباف یقینا حکایت‌گر یک واقعیت تلخ است که در ادوار گذشته جریان‌هایی که در دولت نبوده‌اند، با قوای دیگر همکاری لازم را نداشته‌اند و خودشان را مکلف به همراهی و هماهنگی با دولت نمی‌دانستند. اگر کام مردم هم تلخ می‌شده، برایشان مهم نبوده است. اما حالا که قوا یکدست شده دوره جدیدی از حاکمیت شروع شده است؛ دوره‌ای که قطعا آغاز آن خوشحالی ندارد و برای این بخش از حاکمیت دارای تبعات است»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: «معنای آن حرف این است که در دوره‌های گذشته به دلیل یکپارچه نبودن قوا با هم، شکل زمامداری شکل مطلوبی برای آنها نبوده است. اما حالا که سه قوه همراه و همداستان با یکدیگرند، معنای شکل جدید حکمرانی بروز و ظهور پیدا کرده است؛ حرفی که معنای مطلوبی ندارد و بیان آن حرف از زبان رییس قوه مقننه معنای خوبی ندارد.»

او ادامه داد: «درست است که مجلس در امور اجرایی نقش جدی ندارد، اما همه برنامه‌های دولت به تصویب مجلس می‌رسد و همه ریل‌گذاری در مجلس انجام می‌شود. بنابراین تا قبل از اینکه سه قوه در اختیارشان باشد، تکلیفی برای هماهنگی خودشان قائل نبودند.»

جوادی‌حصار تصریح کرد:‌ «به گفته آقای قالیباف هماهنگی و همسویی دولت و دو قوه دیگر وظیفه دولتمردان را سنگین کرده که با مردم هماهنگ باشند. اگر هماهنگی با مردم به عنوان یک تکلیف الهی و ملی مدنظر باشد، باید به این نکته بیندیشند که آن بخشی از مردم که معترضانه در انتخابات شرکت نکردند جزو مردمی هستند که باید نظرشان جلب شود و کامشان را شیرین کرد یا خیر؟ هر چند که امیدواریم منظور آقای قالیباف همین ۱۸ میلیون رای که به آقای رییسی داده شد، نباشد و همه مردم مدنظرشان باشند که باید از این پیروزی کامشان شیرین شود.»

مردم دیگر بهانه‌ای را نمی‌پذیرند

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ادامه داد: «باید تکلیف شرعی، ملی و میهنی این بخش از خدمت که برعهده آنهاست روشن شود و همان‌طور که آقای قالیباف گفت سه قوه دست به دست هم دهند و کاری کنند که فشار اقتصادی و سیاسی و فرهنگی از دوش مردم برداشته شود، دولتمردان هم موفق شوند به این سخنان دلنشین جامه عمل بپوشانند، چرا که اگر این‌طور نباشد به قول آقای قالیباف مردم آنها را نخواهند بخشید.»

جوادی‌حصار همچنین در ادامه اظهارات خود به تبعات یکدستی حاکمیت اشاره کرد و گفت‌: «اولین عارضه یکدستی حاکمیت این است که مردم خواهند گفت تا دیروز ناهماهنگی‌ها میان دولت و مجلس را باعث نابسامانی‌ها می‌دانستید و حالا که یکدست شده‌اید چه کسی را به عنوان مقصر معرفی خواهید کرد؟»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: «بنابراین فلش سوالات و مطالبات به زودی به سمت دولت و مجلس همسو خواهد رفت و امیدواریم از انبوه سوالات که از آنها پرسیده خواهد شد پریشان‌خاطر نشوند و با حوصله به پرسش مردم پاسخ دهند. سیل عظیم سوالاتی که توسط خودشان به سوی دولت فعلی روانه شده بود، از این به بعد به دیواره بزرگی می‌خورد و به سمت خودشان برمی‌گردد و امیدواریم توان مدیریت مطالبات مردمی را داشته باشند.»

اگرچه یکدستی حاکمیت در اوایل راه به کام اصولگرایان شیرین آمد، اما باید کم‌کم منتظر تبعات این یکدستی باشند چراکه دیگر نمی‌توانند مقصرتراشی کرده و مسوولیت کوتاهی‌ها را متوجه نهاد دیگری کنند. یعنی تنها تا مدتی می‌توانند کاستی‌ها را ناشی از مشکلات دولت قبل بدانند، اما بعد از مدتی باید در مقابل افکار عمومی پاسخگو باشند و مردم هیچ عذری را قبول نخواهند کرد. به عبارتی می‌توان به جریان اصولگرا گفت که این گوی و این میدان و آنچه در چنته دارید نشان دهید تا مردم قضاوت کنند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 201008
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا