دستان خالی غنی و عبدالله

به گزارش جهان صنعت نیوز: بنابرگزارش‌های محلی در دو ماه گذشته، بیش از ۷۰ ولسوالی به‌دست طالبان سقوط کرده است و همین حالا طالبان نزدیک به ۴۰ درصد از افغانستان را در اختیار دارند. برنامه طالبان رسیدن به کابل است. طالبان تلاش می‌کند آنچه را که  از طریق دیپلماسی و توافق با آمریکا در مذاکرات دوحه و استانبول پیگیری می‌کرد حالا با استفاده از فرصت از طریق پیش‌روی نظامی به دست بیاورد.

روسای‌جمهور دو کشور در حالی در واشنگتن دیدار کردند که نیروهای آمریکایی مشغول ترک افغانستان هستند. این سفر ره‌آورد چندانی برای غنی و عبدالله در برنداشت. همزمان نیز پیشروی‌های سریع و گسترده طالبان در نواحی شمالی افغانستان طی روزهای اخیر به نگرانی‌ها در مورد احتمال شکست نیروهای دولتی پس از خروج کامل نظامیان آمریکا و ناتو دامن زده است. با خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان طولانی‌ترین جنگ این کشور سرانجام پایان می‌یابد.

رییس‌جمهور آمریکا، در دیدار با همتای افغانستانی خود، اشرف غنی، وعده داد که دو کشور همکاری پایداری‌ داشته باشند. جو بایدن که در دفتر خود در کاخ سفید در کنار محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله نشسته بود، آنها را دو دوست قدیمی خود خواند و تاکید کرد باوجود خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، همکاری بین واشنگتن و کابل پایان نمی‌یابد. این در حالی است که نیروهای آمریکایی مشغول ترک افغانستان هستند و گروه طالبان در یکی دو روز گذشته به یورش‌های خود افزوده و مناطق بیشتری از کشور را تحت سیطره خود درآورده است.

وعده بایدن:‌ همکاری پایدار آمریکا و افغانستان

غنی به همراه عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، به واشنگتن سفر کردند. آنها ابتدا در پنتاگون با لوید آستین، وزیر دفاع، دیدار کردند و سپس عازم کاخ سفید شدند تا با بایدن دیدار کنند. رییس‌جمهور آمریکا گفت کشورش همچنان به افغانستان کمک می‌کند اما تاکید کرد که زمان آن رسیده نیروهای نظامی‌اش از این کشور خارج شوند.

بایدن در اظهاراتش گفت: آمریکا، افغانستان را فراموش نمی‌کند و کنار نمی‌گذارد اما مردم این کشور باید برای آینده خودشان تصمیم بگیرند. او به خبرنگاران گفت:‌ نیروهای ما شاید در حال ترک افغانستان باشند، اما حمایت ما از افغانستان پایان نمی‌یابد و کمک‌های ما در امور نظامی، اقتصادی و سیاسی این کشور ادامه دارد.

در این دیدار عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی آشتی ملی افغانستان نیز حضور داشت و در گفت‌وگویی پس از نشست با بایدن گفت، مذاکرات متوقف شده درون افغانستانی درباره سازش سیاسی، نباید کنار گذاشته شود مگر آنکه شبه‌نظامیان طالبان خودشان از این مذاکرات خارج شوند. وی افزود: فکر می‌کنم ما نباید این گفت‌وگوها را متوقف کنیم مگر آنکه این روند به طور کامل از سوی طالبان متوقف شود. ما نمی‌توانیم با وجود پیشرفت کم یا آنچه اکنون در حال رخ دادن در افغانستان است، گفت‌وگوها و مذاکرات را نادیده بگیریم.

آمریکا پیش از این تصمیم گرفته بود که تا پیش از ۱۱ سپتامبر امسال به حدود ۲۰ سال حضور نظامی مستمر خود در افغانستان پایان دهد. غنی در این سفر با نانسی پلوسی، رییس مجلس و نمایندگان جمهوریخواه کنگره نیز دیدار کرد. او روز پنجشنبه با میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت مجلس سنا از حزب جمهوریخواه، نیز دیدار کرده بود.

پیشروی طالبان

آمریکا از سال ۲۰۰۱ در افغانستان حضور داشته و طبق آمار وزارت دفاع این کشور بیش از ۲۴۰۰ سرباز آمریکایی در آنجا کشته و ۲۰ هزار نفرشان زخمی شده‌اند. تخمین زده می‌شود که نزدیک به ۴۰۰۰ نفر از نیروهای پیمانکار امنیتی آمریکایی نیز در این کشور کشته شده‌اند. این البته رقمی بسیار کم‌تر از کشته‌شدگان افغانستان است: بیش از ۶۶ هزار سرباز افغانستانی جان خود را در این جنگ طولانی از دست داده‌اند و بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مجبور به فرار از کشور شده‌اند. پیش از حضور آمریکا نیز افغانستان چندین دهه است درگیر جنگ مدام بوده است.

در حال حاضر بیش از چهار هزار سرباز آمریکایی در افغانستان هستند و خروج‌شان به روشنی آغاز شده است و احتمالا بسیار زودتر از ۱۱ سپتامبر به پایان می‌رسد. بسیاری نگرانند که دولت افغانستان در پی این خروج ظرف چند ماه سقوط کند و طالبان به قدرت برسند.

غنی در آغاز جلسه خود با بایدن و عبدالله گفت: ما مصمم هستیم که وحدت و انسجام داشته باشیم.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه از پاریس به افزایش درگیری‌ها در افغانستان اشاره کرد و گفت: به قدرت رسیدن طالبان می‌تواند خطری واقعی باشد که منجر به احیای جنگ یا حتی اوضاعی بدتر خواهد شد. او اما تاکید کرد که دولت بایدن تصمیم گرفته به وعده پیشین دولت دونالد ترامپ (که در فوریه ۲۰۲۰ پس از مذاکرات مستقیم با طالبان به این گروه گفت نیروهای آمریکا از این کشور خارج می‌شوند) عمل کند. باور دولت بایدن این است که باقی ماندن در افغانستان به منزله افزایش درگیری‌ها با طالبان خواهد بود.

بلینکن گفت آمریکا نمی‌توانست سطح کنونی نیروها را حفظ کند و احتمالا مجبور به افزایش نیروهایش می‌شد و این تکرار چرخه‌ای خواهد بود که ۲۰ سال است در آن هستیم. وزیر خارجه آمریکا گفت: باید به جایی برسیم که بگوییم دیگر بس است.

با این‌که این ترامپ بود که در سال آخر حکومت خودش با طالبان به توافق رسید که نیروهای آمریکا تا ماه می ۲۰۲۱ خارج می‌شوند و بایدن این‌را هم چند ماه به تاخیر انداخته، جمهوریخواهان همچنان به خاطر عملیات خروج از بایدن انتقاد می‌کنند.

مک‌‌کانل، رییس‌جمهور آمریکا را متهم کرد که تصمیم گرفته مبارزه را کنار بگذارد تا خطرات تروریستی افزایش پیدا کنند. این چهره ارشد حزب جمهوریخواه از رئیس‌جمهور دموکرات خواست خروج نیروها از افغانستان را به تاخیر بیندازد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز گفت بایدن مجبور بوده با دستی بازی کند که دولت ترامپ تحویل آن داده و افزود: رییس‌جمهور باور دارد که پیروزی در این جنگ ممکن نیست و تصمیمی در همین راستا گرفته است.

مقامات بارها گفته‌اند که حفظ امنیت در فرودگاه بین‌المللی حامدکرزای در کابل پیش‌نیاز حفظ دیپلمات‌های آمریکا در افغانستان است. همین باعث شده که چند صد نیروی آمریکا فعلا در فرودگاه باقی بمانند و بایدن هنوز نتواند با صدای بلند پایان حضور آمریکا را اعلام کند.

بایدن با اشاره به تلاش‌های غنی و عبدالله گفت: «آنها دارند تلاش می‌کنند وحدت را بین رهبران افغانستان از نو برقرار کنند و این مردم افغانستان هستند که باید در مورد آینده خود تصمیم بگیرند.»

بایدن در دیدار با غنی: آینده افغانستان به مردم این کشور بستگی دارد

رییس‌جمهوری افغانستان پس از دیدارش با بایدن به خبرنگاران گفت که از بایدن نخواسته تا خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را به تاخیر بیندازد، اما هشدار داد که این اقدام می‌تواند پیامدهایی را برای هر دو طرف داشته باشد.

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان گفت: تصمیم جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا برای انتقال و خروج نیروهای این کشور از افغانستان نتایجی را برای مردم افغانستان و آمریکا در منطقه دارد. او همچنین گفت: گفت‌وگوها با آمریکا بسیار سازنده بود و کشورهای منطقه باید به دولت کابل و نه سایر نیروها برای ماندن در قدرت شرط ببندند. بایدن صراحتا گفت که آمریکا به حمایت امنیتی و کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ادامه می‌دهد. اظهارات رییس‌جمهوری افغانستان در جریان افزایش درگیری‌ها و خشونت‌ها از سوی طالبان در این کشور مطرح شده است. کابل مدت‌هاست که پاکستان را به پناه دادن و حمایت از طالبان متهم کرده است.

اشرف غنی همچنین اعلام کرد که نیروهای امنیتی افغانستان تعدادی از مناطقی را که به دست طالبان در جنوب و شمال این کشور افتاده بود، به دست گرفته است. وی همچنین از طالبان خواست تا برای آتش بس اقدام کرده و به روند سیاسی برگردد و ادامه داد: دولت کابل به مدیریت پیامدهایی نیاز دارد که پس از خروج نیروهای آمریکایی اتفاق می‌افتد و مردم افغانستان باید با چالش‌ها مقابله کنند. هیات دولت افغانستان با یک گروه دو حزبی از قانونگذاران کنگره دیدار داشت و یک نظر متحد درباره حمایت از افغانستان مطرح شد.

رییس‌جمهوری افغانستان در این کنفرانس خبری گفت که علاوه بر مسائل امنیتی و خروج نیروهای آمریکایی از خاک کشورش، موضوع تهیه واکسن کرونا برای مردم افغانستان هم در این دیدار طرح شده است.

در بیانیه کاخ‌سفید آمده که از سال ۲۰۰۲‌، ایالات متحده نزدیک به ۸۸ میلیارد دلار کمک امنیتی، ۳۶ میلیارد دلار کمک غیرنظامی ازجمله ۷۸۷ میلیون دلار به طور خاص برای حمایت از زنان و دختران افغانستان اختصاص داده و تقریبا ۹/۳ میلیارد دلار هم کمک بشردوستانه به افغانستان کرده است. همچنین کاخ‌سفید در این بیانیه آورده که کنگره آمریکا در سال جاری (۲۰۲۱) بیش از ۳ میلیارد دلار کمک به نیروهای امنیتی افغانستان اختصاص داده و بایدن برای سال ۲۰۲۲ هم بیش از ۳/۳ میلیارد دلار درخواست کرده است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 199062
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا