مذاکره هند با ایران برای سرمایه‌گذاری در میدان گازی فرزاد «ب»

به گزارش جهان صنعت نیوز: قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد «ب» به ارزش یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار در  ۱۷ ماه مه میان شرکت ملی نفت ایران به‌عنوان کارفرما و گروه پتروپارس به‌عنوان پیمانکار به امضا رسید. 


“اکونومیک تایمز” به نقل از منابع هندی نوشت: تصمیم ایران برای واگذاری این میدان به یک شرکت داخلی، هند را از ادامه همکاری در پروژه انرژی این کشور و سرمایه گذاری در میدان گازی فرزاد ب ناامید نکرده است. پس از سرعت گرفتن کار توسعه در این پروژه، ایران ممکن است به صورت رسمی همکاری با شرکت‌های هندی را اعلام کند. 

مقامات در وزارت نفت هند اعلام کردند که کنسرسیوم هند می‌تواند در مراحل بعدی پروژه به عنوان همکار سهام دار با سایر شرکت‌های داخلی و بین المللی در این پروژه حتی بدون حق توسعه و مدیریت آن حضور داشته باشد. 

مقامات هندی در حال مذاکره با ایران برای رسمی کردن مقدمات می‌باشند. در صورتی که این گزینه اختصاص سهام به هند اجرایی شود، کنسرسیوم هند می‌تواند سهم خود از گاز را با نرخی که ایران تعیین می‌کند به هند منتقل کند. 

اگرچه قرارداد اکتشاف میدان گازی فرزاد ب در سال ۲۰۰۹ منقضی شد، منابع هندی می‌گویند این قرارداد می‌تواند دوباره مورد مذاکره قرار گیرد تا هند به عنوان سرمایه گذار سهام دار در این پروژه حضور داشته باشد. 

مقامات هندی افزودند نشانه‌های اولیه حاکی از علاقه مندی ایران به این مذاکرات است. تغییرات در چشم‌انداز سیاسی جغرافیایی در دنیای تاثیر گرفته از ویروس کرونا حاکی از خارج شدن ایران از تحریم‌های آمریکا در آینده‌ای نزدیک است و این امر فعالیت هند در دارایی‌های انرژی ایران را افزایش خواهد داد. 

منابع هندی توضیح دادند: دو مساله در مورد میدان گازی فرزاد ب وجود دارد. ایران حق توسعه به کنسرسیوم هند نمی‌دهد اما شرکتهای هندی همچنان مالکیت بخشی از این میدان را در اختیار دارند و هر شرکتی که آن را توسعه دهد، هند سهم خود را دریافت خواهد کرد. 

رسانه‌های هند در ماه جاری با انتشار تحلیل‌های خود، واگذاری این میدان نفتی به یک شرکت ایرانی را عملا خروج هند از این پروژه دانستند. 

خبرگزاری ” پی تی آی” هند سال ۲۰۱۹ در گزارشی اعلام کرده بود که امضای قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد ب می‌تواند به دولت نارندرا مودی نخست وزیر هند کمک کند تا دارایی‌های جهانی خود در زمینه امنیت انرژی را افزایش دهد. این قرارداد همچنین می‌تواند سهم گاز در بازار انرژی هند را از ۶.۵ درصد به ۱۵ درصد افزایش دهد. 

شرکت او ان جی سی ویدش پیش از این نیز به دلیل تحریم‌های آمریکا توسعه میدان گازی فرزاد ب را به تعویق انداخته بود. 

کنسرسیومی متشکل از شاخه خارجی شرکت نفت و گاز طبیعی هند (OVL) ، ایندیان اویل (IOC) و اویل ایندیا در سال ۲۰۰۸ به کشف گازی فرزاد ب کمک کردند اما به دلیل تحریم‌های غرب علیه ایران، برای استخراج گاز از آن درخواستی مطرح نکردند. 

در سپتامبر ۲۰۱۴، ایران با اشاره به تاخیر شرکت‌های هندی در توسعه میدان فرزاد ب، این میدان را در فهرست میادینی قرار داد که قرار است برای آن‌ها مناقصه برگزار شود. در آوریل ۲۰۱۵، تیمی از وزارت نفت هند به ایران سفر کرد تا با مقامات کشور برای انعقاد قرارداد توسعه این میدان گفت وگو کند. 

مذاکرات ایران و هند پیرامون این میدان گازی در چند سال گذشته ادامه داشته است. 

میدان گازی فرزاد ب یکی از میدان‌های گازی ایران است که در سال ۲۰۱۲ کشف شد و تولید گاز طبیعی و میعانات گازی آن از سال ۲۰۱۳ آغاز شد. حجم ذخیره این میدان ۲۱٫۷ تریلیون فوت مکعب است که حدود ۶۰ درصد آن قابل استخراج است. ظرفیت تولید این میدان حدود ۱٫۱ میلیارد فوت مکعب در روز است. 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 193537
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا