ارتقای یک پله‌ای ذخایر مس ایران در سال ۱۴۰۰

 به گزارش جهان صنعت نیوز: «اردشیر سعدمحمدی» امروز (یکشنبه) در نشست خبری اظهار داشت: پارسال این شرکت ۱۰۱ هزار متر حفاری عمقی برای شناخت پتانسیل‌های جدید مس در کشور انجام داد که نتیجه آن کشف حدود یک میلیارد تن ذخایر جدید با عیار نیم درصد بود که ارزش برجای این ذخیره اکتشافی بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان است.

وی بیان‌داشت: با اکتشافات انجام شده در دو سال اخیر، ۷.۵ میلیون تن به ذخایر مس اضافه شد و امروز بیش از ۴۰ میلیون تن ذخیره مس خالص در کشور وجود دارد.

سعدمحمدی با اشاره به موضوع تولید، افزود: سال گذشته از رکورد تولید ۲۸۰ هزار و ۳۰۰ تن کاتد مس عبور کردیم که رشد ۱۲ درصدی در هم‌سنجی با سال ۹۸ را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران ادامه‌داد: همچنین در تولید «آند مس» با رشد ۱۶.۸ درصدی در مقایسه با سال ۹۸، رکورد ۳۵۵ هزار و ۶۱۱ تنی حاصل شد.

وی اضافه‌کرد: در تولید کنسانتره مس نیز رکورد ۱.۲ میلیون تنی در سال ۹۹ حاصل شد و علاوه بر آنها ۷۹۷ تن لجن آندی (حاوی عناصر گرانبها) تولید شد.

سعدمحمدی با اشاره به آمار عرضه ۲۰۲ هزار تنی مس در بورس و در مقابل فروش ۱۵۰ هزار تنی در تابلوی بورس، تاکید کرد: این عرضه سبب شد تا رقابتی در خرید مس برای مشتریان ایجاد نشود و قیمت‌ها افزایش نیابد، اگر هم افزایش قیمتی بود ناشی از افزایش نرخ‌های بین‌المللی بود.

برنامه‌های توسعه‌ای صنعت مس

وی در ادامه به برنامه‌ریزی برای افتتاح سه طرح در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد که شامل معدن و کارخانه کنسانتره «دره آلو»، معدن و کارخانه کنسانتره «دره زال» و کارخانه فولوتاسیون حال از سرباره‌های سرچشمه است و افزود: با بهره برداری از این واحدها بیش از ۴۰۰ هزار تن به تولید کنسانتره و دست‌کم ۸۰۰ میلیون دلار به درآمدها اضافه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران خاطرنشان‌کرد: برنامه‌های توسعه‌ای شرکت در قالب ۲۹ پروژه با سرمایه‌گذاری ۲.۴ میلیارد یورو و ۳۰ هزار میلیارد تومان تعریف شده است.

وی گفت: ظرفیت کنونی کارخانه‌های کنسانتره شرکت ملی مس یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن است که در سال ۹۹ بیش از ۱.۲ میلیون تن تولید داشتند و با اجرای برنامه‌های توسعه‌ای طی چهار سال آینده ظرفیت تولید کنسانتره به ۲.۳ میلیون تن خواهد رسید.

سعدمحمدی ادامه‌داد: اجرای برنامه‌های توسعه ای شرکت سبب خواهد شد تا شرکت ملی مس در زمره ۱۰ شرکت برتر جهان در تولید مس قرار بگیرد.

وی ابراز امیدواری کرد که با خرید تجهیزات و فناوری های جدید، استفاده از نرم افزارهای روز اکتشافات معدنی و همچنین استفاده از سیستم ابرالکترونیکی (برای ارزیابی ذخایر و پتانسیل‌های جدید) استان‌های جدیدی از جمله آذربایجان غربی، یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و اردبیل را در جرگه معدنی مس قرار دهیم.

مس، عنصر استراتژیک دهه‌های آینده

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه گفت: در فضای امروز جهانی نزدیک به ۳۹ درصد انرژی تولید جهان از نفت و جریان الکتریسیته ۱۹ درصد از انرژی جهان را تامین می‌کند.

وی بیان داشت: مطابق پیش‌بینی‌ها در سه دهه آینده برنامه‌ریزی‌ها به سمتی است که ۱۳ درصد تامین انرژی از نفت و ۴۹ درصد از الکتریسیته خواهد بود که مهمترین عنصر در این تغییر رویکرد با توجه به قیمت‌ها و قابلیت بالا در انتقال جریان الکتریسیته، مس است.

سعدمحمدی ادامه‌داد:‌ همچنین در ۱۰ سال آینده دست‌کم ۳۵ درصد خودروها در سطح جهان برقی خواهند شد که به این ترتیب، مصرف چهار تا هفت کیلوگرمی مس در خودروهای امروزی به بیش از ۸۹ کیلوگرم افزایش خواهد یافت؛ بر این اساس بازار بسیار مناسبی برای فلز مس ایجاد خواهد شد.

وی اضافه‌کرد: سرانه فعلی مصرف مس در جهان ۳.۲ کیلوگرم است که پیش‌بینی می‌شود طی دو دهه آینده با افزایش ۱.۳ میلیارد نفری جمعیت جهان، تقاضای اضافی پنج میلیون تنی برای آن ایجاد شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 180620
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا