: قیمت جهانی مواد غذایی گران شد

جهان صنعت نیوز| سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد که قیمت جهانی مواد غذایی در ماه میلادی گذشته به دلیل رشد قیمت لبنیات و گوشت، افزایش یافت.


شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را بررسی می‌کند در آوریل به ۱۷۰.۱ واحد رسید که در مقایسه با ۱۶۷.۵ واحد در مارس افزایش داشت. شاخص مارس پیش از این ۱۶۷ واحد اعلام شده بود.

شاخص قیمت مواد غذایی فائو در آوریل به بالاترین سطح از ژوئن سال گذشته رسید اما همچنان ۲.۳ درصد کمتر از سطح یک سال پیش است.

شاخص قیمت لبنیات فائو به دلیل تقاضای بالاتر برای واردات کره، پودر شیر و پنیر، ۵.۲ درصد نسبت به ارزش مارس جهش یافت که چهارمین رشد ماهانه متوالی بود.

شاخص قیمت گوشت سه درصد رشد ماه به ماه داشت که تا حدودی به دلیل رشد قیمت گوشت خوک به دلیل افزایش تقاضای واردات در آسیا به خصوص در چین بود که گسترش تب خوکی آفریقای بر بازار داخلی این کشور تأثیر گذاشته بود.

شاخص قیمت روغن‌های خوراکی و شکر فائو نیز رشد کرد اما شاخص قیمت غلات ماه گذشته ۲.۸ درصد افت کرد که چهارمین افت ماهانه متوالی بود. گندم به دلیل دورنمای تولید بالا در سال ۲۰۱۹ بیشترین کاهش را در این شاخص داشت.

فائو اعلام کرده با ظرفیت بالایی که برای صادرات غلات و کندی تجارت وجود دارد، این شاخص به طور کلی با فشارهای کاهشی روبروست.

فائو همچنین نخستین پیش‌بینی خود از تولید جهانی غلات در سال ۲۰۱۹ را اعلام و پیش بینی کرد پس از افت تولید در سال ۲۰۱۸ امسال سطح تولید بالاتر خواهد رفت و به ۲.۷۲۲ میلیارد تن می‌رسد که ۲.۷ درصد بالاتر از سطح تولید سال ۲۰۱۸ خواهد بود. در حالی که انتظار می‌رود تولید برنج تغییر چندانی نداشته باشد اما تولید گندم پنج درصد، تولید ذرت ۲.۳ درصد و تولید جو ۵.۴ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

فائو پیش‌بینی کرد که مصرف غذایی جهانی غلات به دلیل رشد جمعیت جهان امسال حداقل ۱.۱ درصد افزایش پیدا می‌کند.

عمومی
شناسه : 17526
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا