برخی فراتر از قانونند!

به گزارش جهان صنعت نیوز: اصفهان و مشهد از جمله کلانشهرهایی هستند که بیش از سایر مناطق کشور نسبت به دوچرخه‌سواری زنان حساسیت نشان داده‌اند. به عنوان مثال سال ۹۸ دادستان اصفهان دوچرخه‌سواری زنان را ممنوع کرده بود و مهر ۹۹ علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد، در نشست با جمعی از دانشجویان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، «دوچرخه‌سواری زنان در ملاء‌عام» را «حرام» اعلام کرده و گفته بود: «نباید محرک مردها رخ دهد!» اظهارات و برخوردهای فراقانونی که موجب استعفای هیات دوچرخه‌سواری سبزوار در اعتراض به موانعی شد که سر راه زنان برای دوچرخه‌سواری ایجاد شده است. شاید به موجب این اعتراضات برخوردهای سلیقه‌ای در این موارد به پایان برسد. همچنین به دنبال این اعتراض، مردادماه سال جاری ۲۵ هزار امضا جمع شد و امضاکنندگان از مسوولان خواستند تا با تعیین تکلیف حقوقی و قانونی برای این موضوع از «برخورد‌های خودسرانه و سلیقه‌ای» با دوچرخه‌سواری زنان جلوگیری کنند و به این محدودیت‌زایی برای زنان خاتمه داده شود.

دوچرخه‌سواری زنان منع قانونی ندارد

گفتنی است، به موجب قانون مجازات کیفری و مدنی هیچ محدودیتی برای دوچرخه‌سواری زنان وجود ندارد و اگر با رعایت ضوابط شرعی باشد، هیچ کسی نمی‌تواند متعرض آنها شود. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه هم در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ در واکنش به دستور دادستان اصفهان مبنی بر ممنوعیت دوچرخه‌سواری زنان، اعلام کرده بود «دوچرخه‌سواری زنان هیچ منع قانونی ندارد.» معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری هم تاکید دارد «از نظر قانونی هیچ محدودیتی برای دوچرخه‌سواری زنان در محیط‌های عمومی، وجود ندارد» اما با وجود تاکیدات قانونی و در حالی که از صدر اسلام زنان نیز مثل مردان سوار اسب می‌شدند و پیامبر به یاران خود تاکید داشتند «به فرزندان خود اسب‌سواری و تیراندازی بیاموزید» افراطیونی هستند که از اسلام به اندازه ظرف درک خود برداشت می‌کنند و به عبارتی دین را به سیاست آلوده کرده و از آن بهره‌‌برداری سیاسی و جناحی می‌کنند.

** دوچرخه‌سواری زنان توهین به خدا و توهین به روحانی توهین به مخلوق است!

سیدابوالحسن مهدوی نماینده اصفهان در مجلس خبرگان در اظهارنظری عجیب، دوچرخه‌سواری زنان در روز ۲۲ بهمن در اصفهان را توهین به خدا دانسته و شعار «مرگ بر روحانی» توسط برخی موتورسواران را توهین به مخلوق دانسته و گفته است که «اعضای شورای تامین اصفهان پاسخ دهند که توهین به مخلوق یا توهین به خالق مهم‌تر است که شهردار اصفهان چند سال است از رفتارهای غیرشرعی همچون دوچرخه‌سواری دختران دفاع می‌کند. جان ما در مقابله با این موضوع به لب رسیده است.»

نماینده اصفهان در مجلس خبرگان رهبری روز شنبه در جمع طلاب در واکنش به حواشی به وجود آمده در راهپیمایی ۲۲ بهمن اصفهان به سیاسی کردن موضوع دوچرخه‌سواری زنان پرداخت و آن را در مقابل توهین به رییس‌جمهوری که برخی آن را سازماندهی‌شده می‌دانند، قرار داد و کوشید این موضوع را بی‌اهمیت جلوه دهد.

او با کوچک جلوه دادن توهین به رییس‌جمهوری اظهار کرد: «عده‌ای جوان بی‌تجربه یک اشتباهی مرتکب شده و به رییس‌جمهور توهین می‌کنند، متوجه می‌شویم که فورا جلسه شورای تامین انجام می‌شود و ظاهرا توهین به مخلوق از توهین به قرآن و فتوای مراجع مهم‌تر شده است. این از معجزات قرن ماست که اشتباه عده‌ای جوان این همه پررنگ جلوه داده می‌شود و برخی آقایان برای دفاع از اقدام خود حتی دروغ می‌گویند که این جوان چه کارهایی انجام داده‌اند.»

مهدوی با سیاسی‌کاری، دوچرخه‌سواری‌زنان را که ممنوعیت قانونی ندارد بزرگ‌نمایی کرد و خواستار برخورد و عزل مسوولانی شد که اجازه این کار را داده‌اند. او سکوت در برابر دوچرخه‌سواری‌زنان را جایز ندانست و تاکید کرد اگر با  این مسوولان برخورد نشود به نحو دیگری با آنها برخورد خواهند کرد!

اظهارات فوق به خوبی پاسخ بسیاری از ابهامات را درباره اتفاقاتی که خصوصا در اصفهان رقم می‌خورد مثل عدم بازداشت و برخورد با اسیدپاشان اصفهان به صورت برخی زنان و دختران اصفهانی پس از گذشت چند سال؛ و عدم برخورد با هتاکان به رییس‌جمهوری در روز ۲۲ بهمن را می‌دهد. اقداماتی که گویی از سوی برخی که در حاشیه امن قرار دارند رقم می‌خورد و قرار نیست نسبت به برخوردهای فراقانونی خود پاسخگو باشند.

اخبار برگزیده
شناسه : 171982
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا