فرش قرمز برای قاضی‌القضات

به گزارش جهان صنعت نیوز: برای درک بهتر از وضعیت جبهه اصولگرایی و علت این حجم از استقبال از کاندیداتوری رییسی باید به این نکته توجه داشت که اصولگرایان مثل همیشه هزار کاندیدا دارند و از آفات چندکاندیدایی نیز مطلع هستند. بزرگان اصولگرا به هیچ وجه مایل نیستند این انتخابات به ظن خود از پیش برده را به رقیب واگذار کنند لذا تمام تلاش خود را می‌کنند تا روی یک گزینه اجماع کنند.

بهترین گزینه اصولگرایان برای اجماع، رییسی است. این را از هر اصولگرایی که بپرسی، می‌‌گوید و تجربه انتخابات ۹۶ نیز آن را ثابت می‌کند. مساله اما به همین سادگی‌ها نیست زیرا رییسی اولا شخصا ابراز تمایل به کاندیداتوری نکرده است. ثانیا در نیمه راه قوه قضاییه است و مجموعه حاکمیت از عملکرد وی در این دستگاه کاملا راضی است و خواهان تداوم آن است. ثالثا به گفته برخی اصولگرایان رهبری با ورود افرادی که به حکم ایشان در دستگاه‌های اجرایی قرار دارند موافق نیست. در مجموعه همه اینهاست که رییسی تاکنون اعلام کاندیداتوری نکرده است.

بخشی از اصولگرایان اما با وجود همه این حرف، رییس‌جمهور شدن او را ضروری می‌دانند. یک بخش از هواداران وی همان طیف سنتی گردآمده در شورای وحدت با محوریت جامعه روحانیت مبارز هستند و طیف دیگر بخشی از جبهه پایداری که این روزها دچار دوگانگی است.

مصداق حمایت بخش اول تلاش‌هایی است که تاکنون برای جلب حمایت رییسی کرده‌اند. شورای وحدتی‌ها حتی یک سناریوی جایگزین داشته و معتقدند که اگر رییسی نامزد نشود، می‌توانند در انتخاب نامزد نهایی نقش‌آفرین باشند. شاهد دیگر نیز اظهارات دیروز منوچهر متکی در جلسه شورای وحدت است. سخنگوی شورای وحدت دیروز صراحتا تاکید کرد:  «از کاندیداتوری «رییسی» در انتخابات ۱۴۰۰ استقبال می‌کنیم.»

بال دیگر حامیان رییسی اما پایداری است. البته نه همه این طیف تندرو. نگاهی به آخرین تحولات سیاسی و انتخاباتی کشور ثابت می‌کند که بخشی از این طیف اصولگرا با محوریت مرتضی آقاتهرانی در روزهای اخیر در حال نزدیک شدن به قالیباف است. بخش دیگری که محصولی پرچمدار آن است اما نظر دیگری دارند. شاهد این مدعا نیز دست به کار شدن بخشی از نمایندگان نزدیک به پایداری در مجلس است. گروهی از نمایندگان مجلس به جای پرداختن به وظایف نمایندگی خود، از دیروز مشغول جمع‌آوری امضا برای کاندیداتوری رییسی شده‌اند و  آن‌طور که یک منبع مطلع به همشهری‌ گفته بود، بانی این امضا جمع کردن، حسین جلالی نماینده رفسنجان بوده و بیش از ۴۰ نفر از پایداری‌چی‌های مجلس نیز با وی همراه شده‌اند.

نکته قابل تامل دیگر آنکه این همه استقبال از رییسی و تلاش برای کاندیداتوری او، همزمان شده با به محاق رفتن قالیباف. هرچه باشد او یکی از مدعی‌ترین چهره‌های اصولگرا در این رابطه است. قالیباف از همین حالا نیز خود را رییس‌جمهور می‌داند اما ماجرای لغو دیدار وی با پوتین و حواشی آن در یکی دو روز گذشته  موقعیت  سیاسی او را حسابی تحت‌الشعاع قرار داده است. بدیهی است که دیگر کاندیداهای احتمالی و سایر اصولگرایان در این اوضاع به فکر معرفی کاندیدای قوی‌تری باشند که پرستیژ و اعتبار بین‌المللی او بیش از این حرف‌ها باشد. لذا پهن کردن فرش قرمز برای رییسی در این وضعیت، بیش از هر وقت دیگری مهم و قابل توجه است. حال باید منتظر ماند و دید که این همه اصرار موجب راضی شدن رییسی خواهد شد یا نه.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 170683
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا