صادرات نفتی ۶ ماهه امسال نصف شد/ ضربه تحریم‌ها به نفت

به گزارش جهان صنعت نیوز: صادرات نفتی ایران در شش ماهه امسال در مقایسه با فصل بهار ۱۲۱ درصد بیشتر شده که می‌تواند موید بهبود در بهبود در فروش نفت باشد. افزایش ۱۲۸ درصدی صادرات غیرنفتی نیز می‌تواند نشان‌دهنده روان شدن جریانات تجاری در دوران همه‌گیری کرونا باشد. میزان صادرات نفتی در شش ماهه سال ۹۸ معادل ۱۶ میلیارد دلار بود. به این ترتیب صادرات نفتی ایران امسال در مقایسه با شش ماهه سال گذشته تقریبا نصف شده است. صادرات غیرنفتی شش ماهه امسال نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵/۲۲ درصد کمتر شده است. با وجود بهبود مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی ایران در شش ماهه امسال اما نقش تحریم‌ها و کرونا بر اقتصاد ایران همچنان ملموس است.

نماگرهای شش ماهه دوم امسال نشان می‌دهد مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی با کاهش ۳۵ درصدی در مقایسه با شش ماهه سال ۹۸ مواجه شده است. در عین حال میزان صادرات نفتی و غیرنفتی ایران در سه ماهه دوم امسال با بهبود مواجه شده است به طوری که میزان صادرات نفتی و غیرنفتی تقریبا بیش از دو برابر افزایش یافته است. با این وجود مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته نشان از کاهش محسوس صادرات در هر دو حوزه نفتی و غیرنفتی دارد. بدیهی است تداوم تحریم‌ها از یک سو و محدودیت‌های ناشی از کرونا که باعث کاهش تجارت خارجی با جهان شده از سوی دیگر در این کاهش نقش پررنگی داشته‌اند. با این وجود آمارها نشان می‌دهند که صادرات غیرنفتی ایران در شش ماهه ۹۹ فاصله اندکی با صادرات غیرنفتی در شش ماهه ۹۸ دارد. به این ترتیب آثار کرونا بر تجارت خارجی کمرنگ شده است. اما نصف شدن صادرات نفتی ایران گواهی بر این ادعاست که ایران هنوز در فروش نفت ناتوان است و هنوز نتوانسته بر چالش تحریم‌ها فائق آید.

مقایسه آمار فروش نفت در فاصله سال‌های ۹۵ تا ۹۹ نشان می‌دهد تا چه اندازه تحریم‌ها دست ایران در صادرات نفت را کوتاه کرده است. بر اساس نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی میزان صادرات نفت ایران در سال ۹۵ حدود ۵۳ میلیارد دلار و در سال ۹۶ معادل ۶۳ میلیارد دلار بوده است. روند افزایش فروش نفت اما تداوم نیافت به طوری که در سال ۹۷ میزان صادرات نفت به ۷/۶۰ میلیارد دلار رسید. خروج ترامپ از برجام در سال ۹۷ شوک ناگهانی به اقتصاد ایران وارد کرد که از آمارهای فروش نفت در سال ۹۸ مشخص است. در این سال فروش نفت به ۲۹ میلیارد دلار رسیده که موید کاهش ۵۲ درصدی آن است. در حوزه صادرات غیرنفتی اما تغییر چندان زیادی به گواه آمارهای بانک مرکزی ایجاد نشده به طوری که کاهش صادرات غیرنفتی ایران در سال ۹۸ و در مقایسه با سال ۹۷ تنها هفت درصد بوده است.

با این حجم از صادرات نفتی و غیرنفتی و بهبودی که در هر یک از این دو ایجاد شده، به نظر می‌رسد افزایش رشد تولید ناخالص داخلی توجیه‌پذیر باشد. نماگرهای بانک مرکزی نشان می‌دهند رشد تولید ناخالص داخلی با نفت و بدون نفت در شش ماهه امسال به ترتیب ۱/۵ و ۲/۳ درصد بوده است. در صورتی که پیش‌بینی‌ها در خصوص گشایش‌های سیاسی به نتیجه برسد باید شاهد بهبود بیشتر در آمارهای اقتصادی تا پایان سال باشیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 170444
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا