هاشمی‌ها علیه فائزه

به گزارش جهان صنعت نیوز: فائزه هاشمی در گفت‌وگویی با انصاف‌نیوز که در اینستاگرام پخش شد، گفته بود: «برای ایران دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود ولی اگر یک آمریکایی بودم، به آقای ترامپ رای نمی‌دادم. دلیل نیز این بود که شاید فشارهای ترامپ می‌توانست موجب عقب‌نشینی‌هایی در حاکمیت شود؛ عقب‌نشینی‌هایی که جریان متبوع‌ هاشمی تا‌کنون موفق به ایجاد آن نشده است. اظهارات فائزه هاشمی خیلی زود با واکنش‌های گسترده همراه شد. نه فقط اصولگرایان که صدای اصلاح‌طلبان و خانواده‌ هاشمی نیز درآمد. به عنوان مثال محمدعلی ابطحی رییس دفتر خاتمی در دولت اصلاحات در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «سرکار خانم فائزه‌ هاشمی کاش آرزو نمی‌کردید ترامپ بماند برای فشار بیشتر به ایران، باور کنید وضع معیشت بیشتر مردم، مثل خاندان‌ هاشمی نیست. رنج بردند از دوران تحریم و فشار. هیچ قوم و ملتی با نگاه به خارجی سربلند نشده.»

سایت خبری برنا نیز به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده هاشمی نوشت: «فاطمه، محسن، مهدی و یاسر هاشمی از این اظهارات به شدت عصبانی هستند و آن را خلاف دیدگاه‌های آیت‌الله‌ هاشمی و مواضع خانواده آن مرحوم می‌دانند. این واکنش فرزندان آیت‌الله‌ هاشمی به اطلاع فائزه‌ هاشمی رسیده است.»

نامه برادر

عصبانیت مورد اشاره را می‌شد در سطرهای نامه سرگشاده محسن‌ هاشمی هم مشاهده کرد. رییس شورای شهر تهران که این روزها نامش در همه لیست‌های احتمالی برای ریاست‌جمهوری در دوره بعد یا تصدی شهرداری پایتخت به چشم می‌خورد، اصلا از اظهارات خواهر خوشش نیامد. او در نامه‌ گلایه‌آمیز خود نوشت: «می‌دانم که در سال‌های اخیر برخوردهای نادرستی با تو، خانواده و فرزندت شده است که شاید باعث کشاندن تو به تندروی و خارج شدن از مشی میانه‌روی پدر گردیده، ولی این دلیل نمی‌شود که به رییس‌جمهور کشور بیگانه امید ببندی و دم از استقلال بزنی! بنابراین از تو صمیمانه تقاضا دارم صحبت‌های خود را اصلاح و از این موضع عذرخواهی کنی و مانع تخریب پدر از طرف تجدیدنظرطلبان خارجی و افراطیون داخلی شوی.»

این‌طور که از نامه مورد اشاره برمی‌آید، نگرانی محسن از آن بابت بود که برخی مواضع فائزه را پای مرحوم‌ هاشمی نوشته و وجهه او را تخریب کنند. با در نظر گرفتن اینکه مرحوم آیت‌الله‌ هاشمی تا‌کنون کم مورد هجمه و تخریب قرار نگرفته است و همچنین نزدیکی به انتخابات این شائبه را ایجاد کرد که شاید او از سر محافظه‌کاری خواسته حساب خود را از خواهرش جدا کند!

اشاره فائزه‌ هاشمی به محافظه‌کاری محسن در همان مصاحبه جنجالی هم شاهد این مدعا بود اما این‌طور که به نظر می‌رسد سایر اعضای خانواده‌ هاشمی نیز حق را به محسن می‌دهند و فائزه در این غائله تنهاست.

حق با کیست

محمد ‌هاشمی برادر مرحوم‌ هاشمی‌رفسنجانی اما حق را به محسن می‌دهد. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» ضمن تاکید بر اینکه حتما «برخورد آقا محسن درست است» گفت: «فائزه اشتباه می‌کند.»

وی در تشریح دلایل خود برای این رویکرد گفت: «ترامپ دیوانه‌ای است که تاریخ نظیر آن را ندیده است. بر این اساس معتقدم که فائزه اشتباه می‌کند.»

 هاشمی تاکید کرد: «فائزه گفته است که ریاست‌جمهوری ترامپ را برای ایران بهتر می‌بیند و این فلسفه کاملا اشتباه است. اینکه معتقد باشیم فشار به ملت ایران نتیجه خوبی دارد، تفکر بدی است. ضمن اینکه ایران اصلا این‌گونه نیست. کسانی که تصور می‌کنند ایران بیدی است که با بادهایی مثل ترامپ بلرزد، اشتباه می‌کنند.»

وی ادامه داد: «ایران یک قدرت منطقه‌ای و جهانی است که راه خود را انتخاب کرده و ادامه می‌دهد. دوره این حرف‌ها گذشته که کسی فکر کند با فشار بایدن یا ترامپ چیزی تغییر می‌کند. در بحث برجام هم اگر آنها به تعهدات خود عمل کنند، ما هم متعهد می‌شویم اما اگر آنها عمل نکنند، دلیلی ندارد که ما هم پایبند باشیم.»

محمد‌ هاشمی در واکنش به اینکه برخی نامه سرگشاده محسن‌ هاشمی را ناشی از محافظه‌کاری او می‌دانند، گفت: «این نامه نشان از واقع‌بینی محسن است.»

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا حرف‌های فائزه برای محسن مشکل‌ساز شده و به موقعیت سیاسی وی آسیب می‌زند یا خیر گفت: «به نظر من این دو ربطی به هم ندارد. نظر محسن جداست و هر کسی نظر خود را دارد و مسوول نظرات خود نیز هست.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 164269
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا