تحول تولید در انقلاب صنعتی چهارم

به گزارش جهان صنعت نیوز:  با این حال این ارزش به طور مساوی توزیع نخواهد شد زیرا تاکنون تعداد کمی از شرکت‌ها خود را با تحولات جدید فناوری وفق داده‌اند. در همین رابطه موسسه مکنزی با همکاری مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۸، ۱۶ شرکت در زمینه کار با فناوری‌های جدید را شناسایی کرده که از آنها به عنوان چراغ راهنمای تولید پیشرفته یاد می‌کند. تنها یک سال بعد ۲۸ شرکت دیگر نیز در این حوزه شناسایی شدند و برآورد شد که برخی از این ۴۴ شرکت بسیار فراتر از محدوده کارخانه‌های خود تولید ارزش می‌کنند.

آنها با به کارگیری فناوری‌های جدید از جمله نحوه مدیریت، بهینه‌سازی مشاغل و فرآیندها و تغییر شکل کار، کل سیستم و تولید خود را متحول کرده‌اند. به همین دلیل است که اطلاع از نحوه فعالیت‌های این تولیدکنندگان برای کسانی که هنوز به این حیطه وارد نشده و قادر به رقابت با آنها نیستند، حیاتی است زیرا هر روز که می‌گذرد، آنها از رقبای خود عقب‌تر خواهند ماند.

عوامل موفقیت در انقلاب چهارم صنعتی

بررسی‌ها نشان می‌دهد ۴۴ کارخانه‌ای که از فناوری‌های نوین یا به نوعی ورود به انقلاب صنعتی چهارم بهره می‌برند، قابلیت تنوع چشمگیری دارند. آنها در صنایع و بخش‌های مختلف جهان در حال فعالیت هستند و اکنون از کوچک‌ترین واحدها تا بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان را دربر می‌گیرند. همچنین مزیت دیگر این مساله آن است که ورود به عرصه‌های مختلف اقتصادی و صنعتی از  صنایع سنگین مانند معدن و اتومبیل گرفته تا تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی و کالاهای مصرفی برای فعالان این بخش‌ها آزاد است.

گفته می‌شود اکنون فاصله میان پیشگامان عرصه فناوری‌های نوین با سایر تولیدکنندگان دائما در حال افزایش است. مهم‌ترین مزیت این شرکت‌ها، دیجیتال‌سازی، اتوماسیون، تجزیه و تحلیل پیشرفته  و پیش‌بینی است که آنها را از سایر رقبای خود قوی‌تر ساخته است. در این رابطه شواهد نشان داده زنجیره ارزش این شرکت‌ها از ابتدا تا انتهای فعالیت متمرکز و همپوشانی داشته و توسعه محصول‌، برنامه‌ریزی‌، تحویل‌، اتصال مشتری و پایداری دیجیتالی آنها نیز ارتقا یافته است. این موضوع سبب شده این واحدهای تولیدی نسبت به سایر شرکت‌های فاقد این امکانات، سرعت بیشتری داشته و بازده بسیار بالاتری از سرمایه‌گذاری را تجربه کنند.

این شرکت‌ها همچنین با استفاده همزمان از ابعاد فرآیندهای تجاری‌، سیستم‌های مدیریتی و سیستم‌های نیروی انسانی در واقع  یک اکوسیستم فناوری برای  همکاری در سطوح جدید را فراهم می‌کنند که توسط زیرساخت دیجیتالی نیز تسهیل می‌شود. به همین دلیل است که مزیت رقابتی و همچنین ارتباط آنها با مشتریان‌شان تقویت شده و با کمترین سرمایه‌گذاری بیشترین بازدهی را به دست می‌آورند.

آمارها چه می‌گویند

طبق گزارش مکنزی، بررسی یک شرکت آمریکایی که در زمینه راه‌حل‌های افزایش تولید مشاوره می‌دهد، نشان داده که با ایجاد یک بستر تحلیلی از داده‌ها در طول زمان تولید و همچنین به کارگیری الگوریتم‌های استفاده از ماشین‌های چندگانه، فهم مشکلات تولید در تمامی زمینه‌ها در کارخانه بسیار آسان شده است. همچنین مساله مهم این است که سیستم‌های عامل به کار رفته در این فرآیند به علت قابلیت انعطاف‌پذیر بودن‌شان، یک پروتکل ارتباطی را میان تمامی اجزای کارخانه ایجاد کرده که حاصل آن از زمان اجرا، کاهش ۳۶ درصدی موجودی کالا در انبار و ۹۰ درصدی زمان فروش آن کالا بود‌ه است. این موضوع همچنین به دلیل ارتباطاتی که میان بخش‌های مختلف برقرار می‌شود، می‌تواند این فرآیند را به صورت سریع بازتولید و تکرار کند.

تفاوت مهم دیگر این شرکت‌ها با رقبای سنتی خود این است که آنها در حال توسعه مشارکت با ذی‌نفعان زنجیره ارزش به منظور تغییر در خواسته‌های مشتریان، تولید انبوه محصولات سفارشی بر اساس تقاضا و نیز اشتراک‌گذاری اطلاعات برای واکنش سریع به نوسانات بازار و تقاضا هستند.

این امر علاوه بر بهره‌وری ۹۰ درصدی، طیف گسترده‌ای از سایر مزیت‌ها را نیز نشان می‌دهد مانند کاهش ۱۰ تا ۸۰ درصدی زمان تصمیم‌گیری، افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی دقت در طراحی و نیز افزایش ۵۰ درصدی بهره‌وری در انرژی. از سوی دیگر با قرار دادن مشتری در مرکز طراحی و عملیات، هم تجربه خرید اولیه و هم استفاده محصول در طول عمر آن نیز بهبود خواهد یافت. در واقع  وقتی مشتری برای پشتیبانی با یک کارخانه تولیدکننده لوازم خانگی در چین تماس می‌گیرد، یک موتور تجزیه و تحلیل، شماره سریال محصول مشتری را بازیابی کرده و با شناسایی علت اصلی مشکل، اقدام سریع و به موقع در دستور کار قرار می‌گیرد. مزیت چنین کاری این است که می‌تواند واحد تولیدی را برای جلوگیری از مشکلات مشابه بعدی توانمند سازد به طوری که شواهد نشان داده اثر چنین رویکردی موجب افزایش ۲۱ درصدی کیفیت محصول و ۶۳ درصدی بهره‌وری نیروی کار شده است.

همچنین ارتباط مداوم بین‌سازمانی به چنین واحدهای تولیدی اجازه می‌دهد اکوسیستم‌های جدید تولید را برای خود ایجاد کنند. در همین راستا بهره‌گیری از فناوری‌های نوین یا همان انقلاب صنعتی چهارم، به مدیران این امکان را داده تا با موفقیت در بهبود بهره‌وری و تعامل با نیروی کار خود، از قابلیت‌های منحصر به فرد کارگران و پرسنل خود نیز بهره‌مند شوند؛ موضوعی که نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهند در افزایش رضایت کارکنان از کار خود نیز اثری قابل توجه داشته است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 162795
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا