کرونا در آیینه مطبوعات ۲۰۲۰

به گزارش جهان صنعت نیوز: این نشریه طرح روی جلد یکی از شماره‌های خود را به وضعیت تعطیلی در کشورهای جهان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا اختصاص داد. آغاز قرنطینه سراسری برای مقابله با گسترش کرونا جهان را به تعطیلی کشاند و بسیاری از مشاغل و کسب‌و‌کارها را  از بین برد.

اکونومیست در یکی از جلدهای خود به بحران اقتصادی در دوران کرونا پرداخته و از آن به عنوان عصر بدهی نام برده است.  این نشریه به چالش‌های دوران پس از کرونا پرداخته و بحران بدهی که روی دست دولت‌ها خواهد ماند و از آن به عنوان آرماگدون قریب‌الوقوع مالی نام برده است. دولت‌ها برای مقابله با میراث پرهزینه این شیوع، باید راه درستی میان محرک و محدودیت بیابند.

اکونومیست یکی دیگر از جلدهای خود را به پاندمی کووید ۱۹ و تاثیرات طولانی‌مدت آن بر اقتصاد جهان اختصاص داده است. این هفته‌نامه به برندگان و بازندگان کرونا و واگرایی در اقتصاد جهان نیز پرداخته است. در بخشی از این مقاله آمده است: در ماه فوریه، همه‌گیرى ویروس کرونا بیشترین شوک را از زمان جنگ جهانی دوم به اقتصاد جهان وارد کرد. عقب‌نشینی و کسری در هزینه‌های مصرف‌کننده منجر به انفجار بازار کار شد که معادل تقریبا۵۰۰ میلیون شغل تمام وقت تقریبا یک شبه ناپدید شد. با تعطیلی کارخانه‌ها و بسته شدن مرزهای کشورها، تجارت جهانی متزلزل شد. تنها به دلیل مداخلات بی‌سابقه بانک‌های مرکزی در بازارهای مالی، کمک‌های دولت به کارگران و شرکت‌های در حال ورشکستگی و گسترش کسری بودجه به سطوح نزدیک به زمان جنگ، از یک فاجعه اقتصادی عمیق‌تر جلوگیری شد.

باکس دوم: تایم

مجله تایم در شماره‌های آغازین خود پس از گسترش کرونا عکس شی جین‌پینگ، رهبر چین را با یک ماسک طبی در صورتش، چاپ کرد. شیوع ویروس کرونا می‌تواند رویاهای شی جین‌پینگ درمورد قرن چین را نقش بر آب کند. شماره جدید این مجله به تاریخ ۱۷ عرضه خواهد شد. مقامات چینی به تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ از شیوع نوع جدید ویروس کرونا در شهر ووهان این کشور خبر دادند.

مجله تایم در یکی از جلدهای خود به اعلام رسمی نامزدی جو بایدن پرداخته و از همزمانی این پاندمی با انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به عنوان انتخابات طاعون زده نام برده است. در بخشی از این مقاله آمده است: پایان دوره آشفته ترامپ توسط این ویروس نوشته خواهد شد. این ویروس با ظهور و گسترش خود در ژانویه و فوریه همگان را وحشت زده کرد؛ زندگی عادی را در ماه مارس و آوریل به حالت تعلیق درآورد و بسیاری را پیش از آنکه دوباره با احیای مجددش در ژوئن و ژوئیه غرق کند، به خاموشی کشاند. چه کسی می‌داند چه شگفتی در ماه اکتبر ممکن است در راه باشد؟ مجله تایم در سال ۲۰۲۰ یکی از جلدهای خود به همه‌گیری کرونا در کاخ سفید ترامپ اختصاص داد. روزهایی که ترامپ به کرونا مبتلا شده بود و پس از سه روز از بیمارستان مرخص شد و بلافاصله برای سخنرانی در بالکن کاخ سفید بدون ماسک به سخنرانی پرداخت.

در یکی دیگر از جلدهای این هفته نامه به آنچه بر سر جهان به واسطه گسترش ویروس کرونا آمده، اختصاص داده شده است. طرح جلد این هفته نامه خط بطلانی بر سال ۲۰۲۰ کشیده و آن را بدترین سال جهان توصیف کرده است. در بخشی از این گزارش آمده است: سال‌های بدتری از ۲۰۲۰ در تاریخ ایالات متحده و مطمئنا سال‌های به مراتب بدتری در تاریخ جهان وجود داشته، اما اکثر ما که امروز زنده‌ایم و از کرونا جان سالم به در برده‌ایم چیزی مشابه این سال مشاهده نکرده‌ایم.

باکس سوم: نیوزویک

هفته نامه نیوزویک مانند نشریه‌های دیگر جهان در طرح جلدهای ۲۰۲۰ خود نیز به موضوع کرونا پرداخته است. یکی از طرح‌های جلد این هفته نامه به مجسمه آزادی اختصاص یافته که به دلیل شیوع بیماری کرونا در حال «دورکاری» است!  در ابتدای امر، با اعلام رسمی سازمان جهانی بهداشت مبنی بر همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، کار از دفتر خانگی برای بسیاری از ما امری غیرعادی بود، اما به تدریج برای همگان قابل قبول و امری عادی شد.

نیوزویک در یکی دیگر از جلدهای خود به بحران اقتصادی متاثر از کرونا در جهان و نگرانی مردم از امنیت مالی خود پرداخته است. طبق یک نظرسنجی انحصاری از هر ۱۰ آمریکایی هشت نفر نگران امنیت مالی خود در نتیجه بیماری همه‌گیر هستند. در بخشی از این گزارش آمده است: در حقیقت همان‌طور که تحقیقات فزاینده‌ای در مورد خوشبختی نشان می‌دهد، برخی از مواردی که باعث می‌شود ما بهترین احساس را داشته باشیم و هزینه کمتری دارند – مواردی مانند داشتن تجربیات به یادماندنی با افرادی که به آنها اهمیت می‌دهید. این موارد نشان می‌دهد مردم بر این باورند که حتی در صورت پایان بحران فوری، در نتیجه بیماری همه‌گیر، کارهای بیشتری را انجام خواهند داد. به عنوان مثال ، ۳۲ درصد از پاسخ‌دهندگان انتظار داشتند که وقت بیشتری را با دوستان و خانواده خود سپری کنند و ۱۹ درصد بیشتر از جامعه خود مراقبت می‌کنند.

در یکی دیگر از جلدهای نیوزویک به جنب و جوش جهان برای یافتن دارویی برای جلوگیری از این بیماری پرداخته شده است. در این گزارش این سوال مطرح شده که آیا هیدروکسی کلروکین پاسخ همه‌گیر کووید۱۹  است؟  آنجلا راسموسان‌، ویروس شناس و دانشمند تحقیقاتی در دانشگاه کلمبیا می‌گوید: «سرعت تحقیقات علمی واقعا با سرعتی نفس‌گیر بوده است. این بی‌سابقه است.» در طرح دیگری از جلدهای روزهای پایانی هفته‌نامه نیوزویک به اقتصاد بیمار جهان و بحران دلار پرداخته شده و به دنبال راهکاری برای درمان این اقتصاد است.

باکس چهارم: اشپیگل

هفته‌نامه آلمانی اشپیگل در یکی از طرح‌های جلد خود مانند سایر نشریات جهان به ووهان چین و جنگ واشنگتن و پکن به دلیل ویروس چینی نامیدن این ویروس توسط ترامپ  پرداخته است. گزارش‌های متعددی حاکی از آن بود که این ویروس که باعث مرگ هزاران نفر در سراسر جهان شده‌، ممکن است از آزمایشگاهی در ووهان نشت کرده باشد، اما چین قاطعانه این موضوع را رد کرد. اکثر دانشمندان بر این باورند که ویروس کرونا از حیوان به انسان منتقل شده و مشخصا از یک بازار عمومی فروش حیوانات وحشی در ووهان آغاز شده که مرکز فروش حیوانات زنده وحشی است و آزمایشگاه ویروس‌شناسی نیز در چند کیلومتری این بازار قرار دارد که همین امر، گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال نشت کرونا از این آزمایشگاه به بازار مزبور را دامن زده است.

در ادامه طرح قبل اشپیگل یکی دیگر از جلد‌های خود را با متهم کردن چین درباره نشت این ویروس به نمایش گذاشت. با تیتر معروف «ساخت چین»، در زیرنویس این جمله ادامه یافت: «وقتی جهانی شدن به یک تهدید مرگبار تبدیل می‌شود». این نشریه اپیدمی در چین را به عنوان «ویروس سیاسی» محکوم کرد. چین هم خاموش ننشسته و به جنگ رسانه‌ای علیه آمریکا اقدام کرد. چینی‌ها نیز مدعی شدند که ویروس می‌تواند منشأ آمریکایی داشته باشد و با تیم ورزشکاران ارتش آمریکا به مسابقات اکتبر ۲۰۱۹ ارتش‌های جهان در ووهان، منتقل ‌شده باشد.

در یکی دیگر از جلدهای اشپیگل به گسترش جهانی این ویروس و همه‌گیری آن در تمام کشورها پرداخته شده است؛ ویروسی که اقتصاد جهان را تحت شعاع قرار داد.

در یکی دیگر از طرح‌های جلد این هفته‌نامه عکس بابانوئل با کوله‌باری که شبیه ویروس کروناست به تصویر کشیده شده است.

سال ۲۰۲۰ در حالی به پایان رسید که بخش عمده کشورها با فروپاشی اقتصاد و مرگ و میر بالا به دنبال روزنه‌ای از امید در ۲۰۲۱ می‌گردند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 162555
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا