ائتلاف بین‌المللی علیه چین

به گزارش جهان صنعت نیوز:  تردیدی نیست که جو بایدن در همان روز اول آغاز ریاست‌جمهوری خود آمریکا را به توافقنامه آب و هوایی پاریس باز‌می‌گرداند. این کار خیلی ساده است اما اجرای سیاست‌های جدید دشوار است و چند ماه طول می‌کشد. بایدن نیز مانند ترامپ می‌خواهد جلوی چین را در ایجاد سلطه نظامی در دریای استراتژیک چین جنوبی بگیرد و سرقت مالکیت معنوی آمریکا توسط چین را متوقف کند. بایدن همچنین می‌گوید که او پکن را به دلیل نقض وحشیانه حقوق بشر در سین‌کیانگ و تغییر دادن آزادی‌های دموکراتیک در هنگ‌کنگ مسوول خواهد دانست. متعادل‌سازی این منافع رقابتی بسیار دشوار خواهد بود.


این در حالی است که جو بایدن بار دیگر با انتقاد از سیاست‌های دونالد ترامپ و آثار آن برای آمریکا، دولت او را به کارشکنی در اجرای روند انتقالی متهم کرد و بازسازی دستگاه‌های سیاست خارجی را مهم‌ترین چالش برای دولت آینده دانست.

او پس از دریافت گزارشی از گروه انتقالی خود در امور امنیت ملی و روابط خارجی در سخنانی در شهر ویلمینگتون اعلام کرد تعدادی از نهاد‌های دولتی مثل وزارت دفاع و مسوولان سیاسی آن با گروه انتقالی او همکاری نمی‌کنند. بایدن گفت: بازسازی همه دستگاه‌های سیاست خارجی و امنیت ملی چالش اصلی است که من و معاونم با آن روبه‌رو هستیم.

او با اشاره به تجربه چهار سال قبل همکاری دولت اوباما- بایدن با ترامپ و پنس در خصوص انتقال قدرت اشاره کرد: چهار سال پیش و زمانی که ترامپ و پنس آماده حضور در کاخ سفید می‌شدند، ما دسترسی آنها را به تمام آنچه داشتیم، تسهیل کردیم و با همکاری مثال‌زدنی اجازه دادیم رییس‌جمهوری منتخب بتواند این فرآیند را پی بگیرد اما امروز در روند انتقال قدرت در برخی دستگاه‌ها و به ویژه در وزارت دفاع شاهد کارشکنی‌هایی هستیم که چیزی جز عدم مسوولیت‌‌پذیری نیست.

مانع‌تراشی پنتاگون در روند انتقال قدرت

رییس‌جمهوری منتخب آمریکا رفتار پنتاگون با تیم انتقالی خود را غیرمسوولانه خواند و خواستار همکاری و شفافیت بیشتر پنتاگون دولت ترامپ با این تیم شد. جو بایدن به همراه کامالا هریس معاون اول خود پس از جلسه توجیهی مسوولان امنیتی منتخب خود این مطلب را در یک نطق تلویزیونی مطرح کرد.

رییس‌جمهوری منتخب آمریکا اظهار کرد: ما با مانع‌تراشی رهبران سیاسی در وزارت دفاع و دفتر مدیریت و بودجه مواجه شده‌ایم. در حال حاضر ما اطلاعات مورد نیاز خود را در حوزه مهم امنیت ملی به دست نمی‌آوریم. تیم من به یک تصویر واضح از وضعیت استقرار نیرو و دید کامل در بودجه دفاعی نیاز دارد. او تاکید کرد: حقیقت این است که به بسیاری از آژانس‌های این وزارتخانه که برای امنیت ما حیاتی هستند، آسیب‌های متعددی وارد شده است. بسیاری از آنها از نیروی انسانی، توانایی و اخلاق تهی شده‌اند.

رییس‌جمهوری منتخب آمریکا بازسازی ابزارهای سیاست خارجی را مشکل کلیدی خود و معاون اولش دانست و ادامه داد: ما گام‌های نخستین را از دیپلماسی آغاز می‌کنیم. بایدن با اشاره به گزارش‌های دریافتی از تیم انتقالی خود در وزارت خارجه و آژانس امداد این وزارتخانه، بر سرمایه‌گذاری اولیه در دیپلماسی و تقویت رابطه با شرکای نزدیک آمریکا تاکید کرد.

او بر ضرورت همکاری در موضوعاتی همچون تغییرات آب و هوایی تاکید کرد و گفت آمریکا به تنهایی نمی‌تواند این مشکلات را حل کند. آمریکا کمتر از ۱۵ درصد آلودگی کربنی جهان را دارد اما بدون همکاری ۸۵ درصد دیگر و اجرای تعهدات‌شان، جهان به سمت گرم‌تر شدن می‌رود، طوفان‌ها بدتر می‌شوند و تغییرات آب‌وهوایی زندگی و جان‌ها را تهدید می‌کند.

رییس‌جمهوری منتخب آمریکا همچنین به بحران همه‌گیری کرونا هم اشاره کرد و افزود: باید سیستم بهداشتی را در هرجای جهان با سرمایه‌گذاری مشترک متحدان‌مان تقویت کنیم که در غیر این صورت، در برابر همه‌گیری بعدی بسیار آسیب‌پذیر خواهیم شد.

بایدن به روابط با چین هم اشاره کرد و گفت: چین باید به خاطر مسائل سوء‌استفاده تجاری، حقوق بشری، تکنولوژی و مانند آن پاسخگو شود و موضع دولت من بسیار قوی‌تر خواهد بود و در این رابطه ائتلافی را با متحدان و شرکایمان تشکیل خواهیم داد. او با بیان اینکه سهم آمریکا در اقتصاد جهان ۲۵ درصد است، یادآور شد: اما با گردهم ‌آوردن شرکای دموکراتیک ما در سراسر جهان، اهرم اقتصادی ما به دو برابر افزایش می‌یابد.

رییس‌جمهوری منتخب آمریکا با انتقاد از سیاست خارجی فعلی که باعث خلأ همکاری با متحدان این کشور شده است، اظهار کرد: تقویت اتحاد با شرکا، نشانه یک رهبری هوشمند و قدرتمند است. از این رو مجبوریم اعتماد و صداقت‌مان را افزایش دهیم که یافتن راه‌هایی برای همکاری با ما یا بدون ما را آغاز کرده است.

بایدن با بیان اینکه در گفت‌وگو با منتخبان دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی خود درباره چگونگی مواجهه با مشکلات چین و روسیه تبادل نظر کرده است، افزود: ما باید در مواجهه با این دو، جایگاه خود را تقویت کنیم که شامل مدرن کردن اولویت‌های دفاعی برای بازدارندگی بهتر تهاجم است نه ادامه سرمایه‌گذاری بیش از حد در سیستم‌های قدیمی که برای مقابله با تهدیدات گذشته طراحی شده‌اند.

او با تاکید بر نوسازی ظرفیت‌های دفاعی در مقابله با تهدیدهای جدیدی همچون حملات سایبری ادامه داد: ما همچنان در حال دریافت اطلاعات بیشتر نسبت به هک شدن سیستم سولار ویندز و آسیب‌پذیری‌ای که از آن داشتیم، هستیم. رییس‌جمهوری منتخب آمریکا اضافه کرد: همان‌طور که در هفته گذشته گفتم، این حمله یک خطر جدی را برای امنیت ملی ما تشکیل داد. ما باید شکاف موجود بین توانایی‌های فعلی و آنچه باید باشیم را برطرف سازیم.

بایدن در این کنفرانس مطبوعاتی در رابطه با چالش‌های کلیدی بالقوه که دولت بعدی احتمالا با آنها مواجه می‌شود، گفت: ضرورت دارد واشنگتن ائتلافی از کشورهای همفکر برای مقابله با پکن تشکیل دهد.  رییس‌جمهوری منتخب آمریکا گفت: در شرایطی که ما تلاش داریم دولت چین را بابت سوءرفتارهای تجاری، فناوری، حقوق بشری و دیگر مواردش پاسخگو کنیم، موضع ما زمانی قوی‌تر می‌شود که ما ائتلافی از شرکای همفکر و متحدانی ایجاد کنیم که با ما در دفاع از منافع مشترک و ارزش‌های مشترک‌مان نقطه مشترک دارند. شریک شدن با دیگر دموکراسی‌ها در برابر چین دو برابر فشار اقتصادی آمریکا بر پکن تاثیرگذار خواهد بود.

بایدن بر بازدارندگی، شناسایی، مختل کردن و پاسخ دادن به این نوع رخنه در آینده تاکید کرد و گفت: این جایی است که دموکرات‌ها و جمهوریخواهان اتفاق نظر دارند که باید به صورت دوحزبی درباره آن کار کرد تا امنیت بهتری برای مردم آمریکا در برابر بازیگران مخرب سایبری، فراهم ساخت.

او اضافه کرد: به همین دلیل است که هیچ چیزی نباید در جریان انتقال دولت‎‌، نادیده گرفته شود. تیم من به یک تصویر روشن از وضعیت استقرار نیروهایمان در سراسر جهان و عملیات‌های ما برای بازداشتن دشمنان‌مان نیاز دارد. ما به طور کاملا واضح به برنامه بودجه دفاعی نیاز داریم تا راه هر گونه سوء‌استفاده دشمنان از سردرگمی یا عقب ماندن بسته شود.

رییس‌جمهوری منتخب آمریکا همچنین به وضعیت مرزهای جنوبی این کشور اشاره کرد و یادآور شد: دولت ترامپ به طور نظام‌مند یک وضعیت غمبار انسانی در مرزهای جنوبی ایجاد کرده است. بایدن بر بازسازی توانایی لازم برای پذیرش ایمن و سریع پناهجویان بدون ایجاد بحران کوتاه‌مدت در بحبوحه همه‌گیری مرگبار تاکید کرد و گفت: اینها مسائل سختی است و دولت فعلی با تلاش برای از بین بردن ظرفیت ما، آنها را بسیار سخت‌تر کرده است.

لغو محدودیت‌های کشورهای اسلامی

بایدن برنامه خود را لغو محدودیت‌های ورود از چند کشور اسلامی که ترامپ در چهار سال گذشته وضع کرد، در همان روز نخست شروع به کار خود برشمرد و افزود: اما همچون انداختن یک کلید برای روشن کردن همه چیز- به ویژه در میانه یک بیماری همه‌گیر- ساده نیست. رییس‌جمهوری آمریکا همچنین بر مدیریت کارآمد و توزیع عادلانه واکسن در میان همه آمریکایی‌ها تاکید کرد.

بایدن همچنین به انفجار خودروی بمبگذاری شده در نشویل ایالت تنسی که جمعه گذشته رخ داد، اشاره کرد و آن را نشان‌دهنده نیاز به هوشیاری مستمر در سراسر کشور دانست. او اضافه کرد: این بمبگذاری یادآوری قدرت مخرب یک فرد یا یک گروه کوچک بود، من می‌دانم که قلب همه آمریکایی‌ها با مردم نشویل است زیرا آنها دوباره بازسازی می‌شوند و از این آسیب دیدگی بهبود می‌یابند.

رییس‌جمهوری منتخب آمریکا سه‌شنبه با قدردانی از ماموران و امدادگرانی که پس از این انفجار کمک‌رسانی کردند، بر لزوم ادامه آمادگی و هوشیاری تاکید کرد. جو بایدن گفت: این بمبگذاری تلنگری بود از قدرت مخربی که فرد یا گروه کوچکی می‌تواند به دست آورد و اکنون ادامه آمادگی و هوشیاری در سراسر این کشور ضرورت دارد.

بایدن همچنین از افسران پلیس و نیروهای آتش‌نشان که منطقه حادثه‌دیده را تخلیه کردند و امدادگرانی که وارد صحنه شدند و به مردم کمک‌رسانی کردند، قدردانی کرد. او همچنین گفت: می‌دانم دل‌های همه آمریکایی‌ها با مردم نشویل است که اکنون برای بازسازی و بهبودی از این حادثه تلاش می‌کنند.

اعطای شهروندی به مهاجران غیرقانونی

از طرفی کامالا هریس معاون رییس‌جمهوری منتخب ایالات متحده می‌گوید دولت جو بایدن لایحه‌ای را برای حل مشکل اقامت ۱۱ میلیون مهاجر فاقد مدارک قانونی که در این کشور زندگی می‌کنند به کنگره خواهد فرستاد. اعطای شهروندی ایالات متحده به حدود ۱۱ میلیون مهاجری که مدارک اقامت در این کشور را ندارند، ازجمله مهاجران جوانی که به عنوان «دریمرز» (رویاپردازان) شناخته می‌شوند، از وعده‌های انتخاباتی بایدن بود.

او در آخرین مناظره انتخاباتی خود با دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده، نیز تصریح کرد که در صورت پیروزی در انتخابات ظرف ۱۰۰ روز راه‌حلی را به کنگره ارائه خواهد کرد که مسیر شهروندی این افراد فراهم شود.

کامالا هریس شامگاه دوشنبه گذشته در صفحه توئیترش نوشت که او و رییس جمهور اقدامات لازم برای محافظت از مهاجران موسوم به دریمرز را مبذول خواهند داشت و لایحه‌ای را به کنگره می‌فرستند که حاوی نقشه برای اعطای شهروندی به ۱۱ میلیون نفری است که فاقد مدارک قانونی هستند.

دریمرز یا رویاپردازان به آن دسته از مهاجران غیرقانونی اطلاق می‌شود که وقتی کودک بودند به آمریکا آورده شدند. دولت باراک اوباما در زمان خود برنامه‌ای را برای حمایت از این افراد و جلوگیری از اخراج آنها از کشور اجرا کرد. اما دولت ترامپ در صدد لغو این برنامه بود که در نهایت دیوان عالی آمریکا مانع از اجرای تصمیم آقای ترامپ شد. حدود ۸۰۰ هزار مهاجر جوان تحت پوشش این برنامه هستند.

هریس همچنین در توئیت خود وعده انجام اقداماتی برای مهار ویروس کرونا در نخستین روز دولت جو بایدن و بازگشت ایالات متحده به توافق اقلیمی پاریس داد. دونالد ترامپ آمریکا را از پیمان آب و هوایی پاریس خارج و تعدادی از مقررات زیست‌محیطی را حذف کرد، اما جو بایدن مقابله با تغییرات اقلیمی و بازگشت به این توافق را از اولویت‌های اصلی دولت خود عنوان کرده است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 162138
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا