صادرات ۴۷ میلیون دلاری فرش در هشت ماه

به گزارش جهان صنعت نیوز: «سید روح اله لطیفی» امروز (شنبه)  اظهار داشت: تا پایان آبان ماه سال جاری صادرات گبه و فرش دستباف با پشم و موی نرم، دو میلیون و ۷۱۱ هزار و ۵۸۴ دلار را تجربه کرده است که این رقم در مدت مشابه سال ۹۸ به چهار میلیون و ۱۶۱ هزار و ۱۴۶ دلار رسیده بود.


وی با بیان اینکه صادرات سایر کفپوش‌های بافته شده با پشم و کرک نرم حیوانات در سال ۹۸، حدود ۳۸ میلیون و ۸۱۶ هزار دلار بوده است، خاطرنشان کرد: این رقم در سال جاری به ۳۹ میلیون و ۲۶۶ هزار و ۷۶۳ رسید.

سخنگوی گمرک تصریح کرد: در هشت ماهه سال گذشته پنج میلیون و ۶۹۷ هزار و ۱۰۰ دلار فرش‌های نساجی و گره بافت صادر شده است که این رقم در مدت مشابه سال جاری صادرات پنج میلیون و ۹۴۱ هزار و ۳۱۶ دلار را تجربه کرده است.

وی با بیان اینکه مجموع صادرات هشت ماهه سال ۹۸ به ۴۸ میلیون و ۶۷۴ هزار و ۶۶۷ دلار رسید، گفت: در سال جاری تا پایان آبان ماه، ۴۷ میلیون و ۹۱۹ هزار و ۶۶۳ دلار فرش دستباف به جهان صادر شده است.

به گفته وی، میزان صادرات فرش دستباف در هشت ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۷۵۵ هزار دلار کاهش را نشان می‌دهد که با توجه به شیوع ناگهانی ویروس کرونا و بسته بودن مرزها منطقی به نظر می‌رسد.

لطیفی با بیان اینکه بر خلاف برخی ادعاها کاهش قابل توجهی در صادرات فرش دستباف نداشته ایم، اظهار داشت: فرش محصولی است که به تدریج به فروش می‌رسد و امکان بازگشت ارز حاصل از صادرات آن در مهلت هفت ماهه امکان ووجود نداشت و به همین دلیل برخی گمانه زنی‌ها مبنای کاهش چشمگیر صادرات این کالای ایرانی را داشت اما بر اساس آمارها صادرات و فروش فرش دستباف همانند سابق انجام می‌شود.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که نیمه آذرماه سال جاری از سوی دولت دوازدهم تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، برای ارتقا و بهبود بهره‌وری، تثبیت، افزایش سهم صادراتی و بازاریابی‌های داخلی و خارجی فرش دستباف ۱۵ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است و برای اتحادیه مرکزی فرش دستباف ایران به عنوان کمک پنج میلیارد تومان پیش بینی شده است.

همچنین آمار تجارت خارجی کشور در هشت ماهه سال جاری حاکی از تبادل ۹۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۴۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 160209
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا