واقعیت تحریم‌ها را نمایان کنیم

جلال جلالی‌زاده * مساله شفافیت در حکومت و دولت‌ها یک مساله بسیار مهم است که اگر وجود داشته باشد، هم باعث اعتماد مردم می‌شود هم از فاصله گرفتن مردم از دولت و حکومت جلوگیری می‌کند. به همین دلیل معتقدم دولت روحانی پس از تشدید تحریم‌ها و جنگ اقتصادی در قبال انجام وظیفه خود و شفافیت با مردم کوتاهی کرده و واقعیت ماجرا را برای مردم توضیح نداده است. مسئاه‌ای که باعث شد برخی از این موضوع سوءاستفاده کنند و همه مشکلات را به گردن دولت بیندازند.

 این پنهان‌کاری‌ها در یک مقطع خاص و به طور موقت به دلیل مسائل امنیتی یا سیاسی ممکن است جواب بدهد، ولی ادامه‌دار شدنش به ضرر خود دولت است چراکه با گسترش فضای مجازی و رسانه‌ها، مردم به مخفی‌ترین تاریکخانه‌ها هم ورود می‌کنند و مطلبی از آنها مخفی نمی‌ماند. پس پنهان‌کاری و عدم بیان واقعیت‌ها، مشکل‌ساز می‌شود و اگر زمانی از بیان واقعیت‌ها بگذرد باعث بی‌اعتمادی مردم به دولت و حکومت می‌شود.

باید بدانیم بحث تحریم‌ها به یک مساله ملی تبدیل شده و ۴۲ سال است با این پدیده مواجه هستیم. ولی دولت‌ها برای بقای خود حاضر به بیان واقعیت‌ها یا اتخاذ یک موضع مشخص در این باره نیستند؛ تا برایشان ایجاد مشکل نکند یا مثلا دشمنان از آن سوءاستفاده نکنند. درباره تشدید تحریم‌ها و جنگ اقتصادی و مشکلاتی که برای کشور ایجاد کرده است بهتر بود سخنگوی دولت به طور شفاف برای مردم توضیح می‌داد که چه تبعاتی داشته و آیا ادامه تحریم‌ها به نفع مردم است یا نه. همچنین باید نظر مردم را درباره مذاکره با آمریکا جویا می‌شد. پنهان‌کاری و عدم صراحت در بیان واقعیت‌ها هم باعث دوری مردم از دولت و هم سوءاستفاده کاسبان و مدافعان تحریم در داخل شده است. البته با پالس‌هایی که از اطراف می‌گیریم، برخی احتمال می‌دهند زمستان ۹۹ هم مثل زمستان ۹۲ قرار است نرمشی اتفاق بیفتد که آن را به فال نیک می‌گیریم، چرا که هرچه سختگیری و تندروی و شدت عمل در جامعه بیشتر شود، نتیجه معکوس می‌دهد.

** فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده ادوار مجلس

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 160043
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا