غرامت هواپیمای اوکراینی را چه کسی می‌پردازد؟

به گزارش جهان صنعت نیوز: روز گذشته محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه در گفت‌وگویی اعلام کرد که این اخبار گمانه‌زنی بوده و هنوز درباره پرداخت غرامت به جمع‌بندی نرسیده‌اند که بخواهند اعداد و ارقامی برای آن مشخص کنند.

اگرچه همان زمان هم کارشناسان امر معتقد بودند، پرداخت غرامت از صندوق توسعه کار درستی نیست و باید این هزینه از سوی شرکت‌های بیمه پرداخت شود. ولی از آنجایی که باید پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی به‌صورت ارزی باشد و منابع ارزی کشور محدود است، برخی معتقد بودند چاره‌ای جز این نداریم که چنین هزینه‌ای را از اعتبارات صندوق توسعه تامین کنیم.

براین اساس طبق خبرهایی قبل از ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس قرار بود تا سقف ۲۰۰ میلیون یورو پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین شود، ولی بعد از ارائه لایحه بودجه در ۱۲ آذرماه به مجلس، مشخص شد که این ردیف بودجه از مصارف صندوق توسعه ملی جدول بند «هـ» تبصره ۴ حذف شده است.

براساس این جدول، در بودجه ۱۴۰۰ در مجموع دو میلیارد و ۸۴۵ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه برای مصارفی که در لایحه بودجه تعریف شده است، برداشت خواهد شد که دو‌ میلیارد یورو برای تقویت نیروهای مسلح و ۸۴۵ میلیون یورو برای سایر مصارف خواهد بود. بنابراین برداشت ۲۰۰ میلیون یوروی دیگر برای پرداخت این غرامت از صندوق توسعه کار عاقلانه‌ای نیست و به نظر می‌رسد، دولت منبع دیگری را برای پرداخت این مبلغ غرامت پیدا کرده است.

اگر چه لعیا جنیدی معاون حقوقی دولت طی اظهارنظری درباره منبع تامین غرامت هواپیمای اوکراینی که سال گذشته در خطایی انسانی، توسط سپاه پاسداران مورد هدف موشک قرار گرفته بود، گفته است: «وقتی فرد متخلف قادر به تامین این رقم نیست، از بودجه اختصاص داده‌شده به دستگاه اجرایی مربوطه این رقم باید تامین شود.» بنابراین نوبخت، اعلام کرده است که همه این سخنان در حد گمانه‌زنی بوده و هنوز برای پرداخت غرامت به جمع‌بندی نرسیده‌اند. سوال اینجاست با این اوصاف غرامت هواپیمای اوکراینی را چه کسی یا از چه منبعی پرداخت خواهد کرد؟

گفتنی است، ۱۸ دی‌ سال ۱۳۹۸ بود که یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین بر اثر خطای انسانی مورد اصابت قرار گرفت. این هواپیما ۱۷۶ مسافر و خدمه داشت که اکثر آنها ایرانی بودند و در حال ترک تهران به مقصد کی‌یف بود که دچار حادثه شد و تمامی سرنشینان آن جان باختند.

از همان ابتدا موضوع پرداخت خسارت به این هواپیمای اوکراینی مورد توجه بود که به چه نحوی و از چه محلی و از سوی چه سازمان و نهادی باید پرداخت شود.

اول بحث شرکت‌های بیمه مطرح بود ولی در همان زمان مسوولان بیمه مرکزی اعلام کردند که این غرامت از سوی دولت ایران پرداخت شده و شرکت‌های بیمه در آن سهمی ندارند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 158861
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا