فرش قرمز بورس برای پول‌های هوشمند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به گفته تحلیلگران، افزایش چشمگیر ارزش معاملات روزانه، به معنای ورود پول هوشمند به سمت بازار سهام است که می‌تواند همزمان با افزایش تنوع سهم‌ها به پویایی و تعمیق بازار سرمایه سرعت بخشد.

بر اساس اطلاعیه‌های رسمی منتشر شده، بازار سرمایه امروز از ساعت ۱۳ تا ۱۷، میزبان عرضه اولیه ۱۲ درصد از سهام «وکبهمن» معادل ۲۵۰ میلیون سهم خواهد بود که با حداکثر سهمیه هر فرد حقیقی و حقوقی ۱۰۰ سهم و دامنه قیمت ۱۴۲۰۰ تا ۱۴۴۸۴ ریالی هر سهم، ارائه می‌شود. تعداد کل سهام قابل عرضه ۳۰۰ میلیون سهم است قرار است تعداد ۴۲۰ میلیون سهم معادل ۱۳ درصد از سهام «شرکت پتروشیمی بوعلی سینا» عرضه اولیه شود. این شرکت به عنوان پانصد و هفتاد و هشتمین شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده شرکت بورس اوراق بهادار پذیرفته شده است. سقف قیمت هز سهم این شرکت، ۴۱۴۳۰ ریال و کف قیمت نیز ۳۹۳۶۰ ریال اعلام شده است. همچنین حداکثر سهام قابل خریداری برای سهامداران حقیقی و حقوقی ۲۰۰ سهم در نظر گرفته شده است. در همین حال روز گذشته عضو هیات‌مدیره شرکت فیرمکو پارس (از شرکت‌های تابعه شستا) اعلام کرد: در ماه‌های آتی شاهد حضور شرکت فیرمکو پارس در بازار فرابورس خواهیم بود. در روزهای اخیر خبرهایی از عرضه اولیه فولاد شاهرود و برخی شرکت‌های دیگر معدنی نیز منتشر شده است.

پیش‌شرط‌های موفقیت عرضه‌های اولیه

کارشناسان بازار سرمایه افزایش عرضه‌های اولیه در بازار را از دو منظر مثبت ارزیابی می‌کنند: نخست تنوع‌بخشی به نمادها که موجب کاهش صفوف عرضه و بالارفتن قدرت انتخاب سرمایه‌گذاران می‌شود و دوم افزایش جذابیت بازار برای جذب بیشتر سرمایه‌های سرگردان که می‌تواند در صورت قرار گرفتن در ساختار مناسب به چرخه اقتصادی کشور تحرک ببخشد. با این حال برخی بر این باورند که برای تحقق این دو هدف نیاز است تا شروط ویژه‌ای رعایت شود. یکی از این شروط را می‌توان پرهیز از همزمانی عرضه‌های اولیه دانست تا از وارد آمدن آسیب به بازار سرمایه جلوگیری شود و در عین حال عرضه‌ها نیز با استقبال مناسبی از سوی سهامداران مواجه شوند. در این راستا برخی کارشناسان عنوان می‌کنند از آنجا که بازار سرمایه در آغاز راه صعودی قرار گرفته و این رشد می‌تواند همچنان شکننده باشد، بهتر است عرضه‌های اولیه با شرکت‌های کوچک و متوسط آغاز شود و پس از تحکیم اعتماد سرمایه‌گذاران، عرضه اولیه شرکت‌های بزرگ نیز در دستور کار قرار گیرد. از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین شرایط موفقیت عرضه‌های اولیه و تحقق اهداف گفته شده، دقت در انتخاب بازارگردان برای نمادهای جدیدالورود است که می‌تواند در روند آتی این سهام در بازار و حمایت از سهامداران آن موثر واقع شود.

بازارگردانی قوی، تضمین‌کننده موفقیت عرضه‌ها

مصطفی صفاری- کارشناس بازار سرمایه- در گفت‌و‌گو با «جهان ‌صنعت نیوز» بازگشت عرضه‌های اولیه به بازار سرمایه را مثبت و امیدوارکننده ارزیابی کرد. وی با بیان اینکه عرضه‌های اولیه باعث شادابی بازار خواهد شد، تاکید کرد: اما شرط تحقق این شادابی و موفقیت در واقع بازارگردانی این شرکت‌هاست. این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: نه تنها باید بازارگردان‌های قوی برای این نمادها در نظر گرفته شود بلکه باید به گونه عمل شود که پول‌ها از سهام تازه عرضه‌شده خارج نشوند و سهم به خوبی حمایت شود. صفاری همچنین با اشاره به منفی شدن این روزهای برخی نمادهایی که در ماه‌های گذشته عرضه اولیه شده بودند، توضیح می‌دهد: دلیل این منفی‌ها نیز نبود بازارگردان یا عدم بهره‌مندی از بازارگردان قوی بوده است. او اضافه می‌کند: قبلا شرکت‌ها ملزم به داشتن بازارگردان نبودند، اما اکنون مکلف شده‌اند بازارگردان معرفی کنند که می‌تواند به موفقیت عرضه‌ها در آینده کمک شایانی کند. این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بر همین اساس، عرضه‌های اولیه آینده قطعا مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.

ورود پول هوشمند

صفاری همچنین تصریح کرد ما اکنون شاهد ورود مجدد پول هوشمند به بازار سرمایه هستیم که می‌تواند فرصت بسیار مناسبی برای این بازار باشد. او در ادامه اظهار کرد: در هفته‌های گذشته و از زمان بازگشت بازار سرمایه به مسیر صعودی، شاهد افزایش حجم معاملات بوده‌ایم. صفاری توضیح داد: هر زمانی که بازار سرمایه شاهد معاملاتی با ارزش بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان به طور روزانه باشد، به معنای آن است که پول هوشمند به سمت این بازار روانه شده است. او تاکید کرد خوشبختانه در طول ۱۰ روز گذشته هم همین اتفاق افتاده و روندها مثبت ارزیابی می‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 157879
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا