ائتلاف سه رییس‌جمهور

به گزارش جهان صنعت نیوز: برای ایجاد مصونیت جمعی در یک کشور باید دستکم ۶۰ تا ۷۰درصد جمعیت واکسینه شود. حالا در آمریکا برای گرفتن باد از بادبان مخالفان واکسیناسیون ، چهره‌های مطرح سیاسی و اجتماعی به میدان آمده‌اند تا درباره قابل اعتمادبودن واکسن‌های کرونا تبلیغ و مردم را به زدن آن تشویق کنند.


باراک اوباما، جورج دبلیو بوش و بیل کلینتون، روسای‌جمهوری سابق ایالات متحده با هدف جلب اعتماد عمومی به ایمنی واکسن کرونا، به طور داوطلبانه مقابل دوربین‌ها واکسن خواهند زد. این سه رهبر سیاسی امیدوارند که چنین اقدامی پیام مثبتی به جامعه آمریکا درباره تاثیر واکسن کرونا و جلب اعتماد عمومی بفرستد در حالی که مقامات بهداشتی این کشور تلاش می‌کنند که مردم را به انجام واکسیناسیون قانع کنند.

فردی فورد، رییس دفتر بوش گفت: جورج بوش با دکتر آنتونی فائوچی، مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا و کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی در این کشور و همچنین دکتر دبورا بیرکس، عضو گروه ویژه مقابله با کرونا کاخ سفید تماس گرفته تا ببیند چطور می‌تواند به حمایت از این واکسن کمک کند.

او اضافه کرد: چند هفته پیش جورج بوش از من خواست تا به دکتر فائوچی و دکتر بیرکس اطلاع دهم که او می‌خواهد در زمان مناسب هر طور شده به ترغیب حامیانش برای زدن واکسن کرونا کمک کند. ابتدا باید واکسن کووید‌۱۹ امن تلقی شود و به افراد دارای اولویت تزریق شود. سپس جورج بوش برای تزریق این واکسن در نوبت قرار خواهد گرفت و این کار را در مقابل دوربین‌ها انجام خواهد داد.

آنجل اورنا، سخنگوی بیل کلینتون نیز اعلام کرد: بیل کلینتون نیز تمایل دارد به منظور حمایت از واکسن کووید ۱۹ این واکسن را در ملأ عام تزریق کند. او اضافه کرد: بیل کلینتون قطعا به محض در دسترس قرار گرفتن واکسن کرونا برای او بر مبنای اولویت‌های تعیین شده توسط مقامات بهداشت عمومی آن را تزریق خواهد کرد. اگر تزریق واکسن کرونا به او در ملأعام به ترغیب مردم آمریکا برای زدن این واکسن کمکی می‌کند، او مشتاق است که این کار را انجام دهد.

باراک اوباما نیز در مصاحبه‌ای با رادیو
 «SiriusXM»، گفت: اگر دکتر فائوچی بگوید واکسن کووید‌۱۹ امن است، من او را باور می‌کنم. افرادی همچون آنتونی فائوچی که به خوبی او را می‌شناسم و با او کار کرده‌ام، افرادی کاملا قابل اعتماد هستند. بنابراین اگر آنتونی فائوچی به من بگوید که این واکسن امن است و من می‌توانم این واکسن را تزریق کنم و این واکسن شما را از ابتلا به کووید‌ ۱۹ مصون می‌سازد، بدون شک آن را تزریق خواهم کرد.

او اضافه کرد: به شما قول می‌دهم وقتی مشخص شود این واکسن کمترین خطری برای مردم ندارد، من آن را تزریق خواهم کرد. من این کار را در مقابل دوربین شبکه‌های تلویزیونی انجام می‌دهم یا خودم از آن فیلم می‌گیرم تا مردم متوجه شوند که من به علم اعتماد دارم و به چیزی که اعتماد ندارم ابتلا به کووید‌۱۹ است.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده هم‌اکنون در حال بررسی نتایج آزمایش‌های واکسن فایزر است و پیش‌بینی می‌شود که طی چند روز آینده ایمنی آن را تایید کند. تلاش اعتمادسازی برای واکسن کرونا توسط روسای جمهور سابق آمریکا در حالی انجام می‌شود که روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که تنها ۱۴ درصد از جامعه سیاهپوستان آمریکا معتقد بر ایمن بودن واکسن کرونا ساخته شده این کشور هستند.

واشنگتن پست با اشاره به نظرسنجی صورت گرفته نوشت اگر واکسن کرونا به صورت رایگان در اختیار عموم قرار بگیرد، کمتر از نیمی از مردم آمریکا خواهان واکسینه شدن هستند.

نگرانی‌ها در مورد تاثیرپذیری واکسن‌های کرونا در حالی افزایش می‌یابد که اتحادیه اروپا چهارشنبه گذشته پس از صدور مجوز استفاده از واکسن دو شرکت داروسازی فایزر و بایون‌تک در انگلیس، درمورد تایید شتابزده واکسن و رقابت بر سر آن هشدار داد.

در همین حال، آژانس داروی اروپا که مسوول تایید واکسن کووید‌۱۹ برای اتحادیه اروپاست، اعلام کرد که روش زمانبر این نهاد برای تایید واکسن کرونا، مناسب‌تر است زیرا براساس مدارک بیشتر انجام می‌شود و مستلزم کنترل‌های بیشتری نسبت به روش ناگهانی انگلیس است. این نهاد درمورد تایید واکسن شرکت فایزر در انگلیس تصریح کرد که مجوز عرضه مشروط، مناسب‌ترین سازوکار نظارتی برای استفاده در شرایط اضطرار کنونی است.

آژانس داروی اروپا سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که تا ۲۹ دسامبر (۹ دی) درمورد صدور مجوز برای واکسن شرکت فایزر تصمیم‌گیری می‌کند. تاکنون واکسن دو شرکت فایزر و مودرنا منتظر کسب مجوز از سوی سازمان غذا و داروی آمریکاست. آزمایش‌های این دو شرکت، از ایمن‌سازی ۹۵ درصدی افراد در برابر ابتلا به کرونا حکایت دارد. اگرچه عرضه این دو واکسن در ماه‌های آتی محدود است، آمریکا بخش زیادی از عرضه اولیه شرکت فایزر و همه ۱۰۰ میلیون دُز شرکت مودرنا را خریداری کرده است. این دو شرکت پیش‌بینی کرده‌اند که برای ایمن‌سازی یک میلیارد نفر تا پایان سال ۲۰۲۱ واکسن دارند.

به دنبال شیوع ویروس کرونا در آمریکا تاکنون ۱۴ میلیون و ۱۰۸ هزار و ۶۰۶ نفر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند و بیش از ۲۷۶هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. آمریکا در حالی شاهد افزایش شیوع کرونا و افزایش مرگ و میر است که دولت ترامپ با توجه به عدم کسب پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری مهار روند کرونا در کشور را متوقف کرده و تنها بر ادعاهای بی‌اساس انجام تقلب در انتخابات متمرکز شده است.

آمادگی بایدن برای واکسن زدن در ملأعام

رییس‌جمهوری منتخب آمریکا گفت: به صورت علنی و در انظار عمومی واکسن مقابله با کروناویروس را برای نشان دادن امنیت آن به مردم، می‌زنم و دکتر آنتونی فائوچی، مشاور ارشد دولت در امور پاندمی کرونا را در دولتم حفظ خواهم کرد.

جو بایدن، رییس‌جمهوری منتخب آمریکا در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی.ان.ان گفت: مردم اعتمادی به توانایی واکسن در مبارزه با کرونا ندارند و مهم است رییس‌جمهور و معاونش چه می‌کنند. کامالا هریس معاون بایدن که در این مصاحبه به وی پیوست، در ماه سپتامبر با انتقاد جمهوریخواهان روبه‌رو شد، چون گفته بود به واکسنی که تحت نظر دولت ترامپ توسط سازمان‌های بهداشتی آمریکا تایید شده باشد، اعتماد نخواهد کرد.

در همین حال آنتونی فائوچی، مشاور ارشد دولت در امور مبارزه با کرونا و مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا اوایل روز پنجشنبه با مشاوران بایدن در امور پاندمی دیدار کرد. بایدن نیز در مصاحبه با سی ان ان گفت که از فائوچی خواسته تا به عنوان مشاور ارشد پزشکی در دولت به کار خود ادامه دهد.

کامالا هریس، معاون بایدن نیز در این مصاحبه گفت، رییس‌جمهوری منتخب از کنگره خواسته تا لایحه ۹۰۸ میلیارد دلاری مطرح شده از سوی میانه‌روهای سنا را تصویب کند اما این را هم گفت که این مساله را باید آغازی بر ارائه کمک‌ها در دوران پاندمی دید. بایدن گفت: مردم واقعا آسیب دیده‌اند. آنها از مرگ می‌ترسند. دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا مدت‌هاست که اقدامات فائوچی را در مقابله با ویروس کرونا مورد انتقاد قرار داده است.

بایدن همچنین گفت که از آمریکایی‌ها خواهد خواست در ۱۰۰ روز نخست ریاست‌جمهوری او برای مهار ویروس کرونا ماسک بزنند. او گفت بر این باور است که اگر مردم صورت خود را بپوشانند شاهد کاهش قابل توجه موارد ابتلا به کووید-۱۹ خواهیم بود. بایدن همچنین گفت که او همچنین دستور زدن ماسک در کلیه ساختمان‌های دولت فدرال و ایستگاه‌های حمل‌ونقل را خواهد داد.

آمریکا با ۲۱۰ هزار مبتلای روزانه رکورد زد

شمار مبتلایان و قربانیان کووید۱۹ در ایالات متحده همچنان رو به افزایش است و این کشور در ۲۴ ساعت منتهی به جمعه با تایید بیش از ۲۱۰ هزار مورد جدید ابتلا به این بیماری، یک رکورد جهانی را به ثبت رساند.

اگرچه آمریکا در ماه گذشته دو بار از مرز ۲۰۰ هزار مبتلای جدید در یک شبانه‌روز گذشته بود اما هرگز در یک سال گذشته آمار مبتلایان با این سرعت افزایش نیافته بود. این کشور همزمان روز پنجشنبه مرگ بیش از ۲۹۰۰ نفر از مبتلایان به کووید۱۹ را نیز تایید کرد که یکی از بدترین آمارهای تلفات ثبت شده در چند ماه اخیر محسوب می‌شود.

شمار بیمارانی که لازم است در بیمارستان‌ها بستری شوند افزایشی قابل توجه داشته؛ آمار این افراد نیز روز چهارشنبه برای اولین بار از زمان شیوع ویروس کرونا در این کشور به بیش از ۱۰۰ هزار نفر در روز رسید.

به این ترتیب ایالات متحده آمریکا تاکنون در مجموع ابتلای بیش از ۱۴ میلیون و ۵۳۵ هزار نفر و مرگ بیش از ۲۸۲ هزار نفر را در اثر ابتلا به ویروس کرونا تایید کرده است. مقامات بهداشت این کشور پیش از این نگرانی خود را از احتمال افزایش کم‌سابقۀ شمار مبتلایان به کووید۱۹ در پی برگزاری جشن‌های شکرگزاری بیان کرده بودند و جو بایدن، رییس‌جمهور منتخب نیز طی سخنانی از مردم این کشور خواسته بود که امسال این جشن‌ها را بسیار کوچک و محدود و به گونه‌ای متفاوت با دیگر سال‌ها برگزار کنند.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 157165
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا