ذخیره آب سدهای پنج‌گانه استان تهران ۲۵درصد کاهش یافت

جهان صنعت نیوز| میزان بارندگی‌های استان تهران از آغاز سال آبی (ابتدای مهرماه ۹۶) تاکنون به ۲۵۶ میلیمتر رسیده است که در مقایسه با سال آبی گذشته ۲۱ درصد کاهش نشان می دهد.

برپایه این گزارش، افت نزولات جوی استان تهران موجب شده که حجم آب ورودی به سدهای پنجگانه استان (کرج، لتیان، طالقان، لار و ماملو) نیز در همسنجی با پارسال ۳۲ درصد کاهش پیدا کند.

کاهش بی‌سابقه بارندگی‌های پاییز و زمستان پارسال و به دنبال آن افت ذخیره برفی استان سبب شد تا کل حجم آب ورودی به سدهای استان تهران از ابتدای سال آبی تاکنون به یک میلیارد و ۱۶۳ میلیون مترمکعب برسد، درحالی که سال گذشته در همین زمان یک میلیارد و ۷۲۳ میلیون مترمکعب بود و براین اساس ورودی رواناب‌ها به سدهای استان بیش از ۵۶۰ میلیون مترمکعب کاهش داشت.

وزارت نیرو در گزارش خود افزوده است: ذخیره فعلی سدهای پنجگانه استان تهران به ۶۴۲ میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۲۵ درصد کاهش یافته و بیش از ۲۱۰ میلیون مترمکعب حجم آب ذخیره شده در سدهای استان نسبت به سال قبل کمتر شده است.

از بین پنج سد تامین کننده آب استان تهران، سد کرج به مراتب وضعیت بهتری را نسبت به سایر سدها تجربه می‌کند به طوری که اکنون ۷۹ درصد این سد پر است و حجم ذخیره آن نیز به ۱۴۴ میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با پارسال ۶ درصد کاهش نشان می دهد.

سد لار که در شمال شرق تهران نقش تامین آب شرب و کشاورزی منطقه را بر عهده دارد کاهش ۶۱ درصدی حجم ذخیره آب را نسبت به پارسال تجربه می‌کند و ۹۵ درصد مخزن این سازه آبی خالی است که در واقع بدترین شرایط را از نظر میزان ذخیره منابع آبی به خود اختصاص داده است.

«حجم فعلی سد لار به ۴۳ میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با پارسال ۶۸ میلیون مترمکعب کمتر شده است.»

ایران دارای ۶ حوضه آبریز اصلی شامل «دریای خزر»، «خلیج فارس و دریای عمان»، «دریاچه ارومیه»، «فلات مرکزی»، «مرزی شرق» و «قره قوم» است.

امسال تا پایان خرداد ماه گذشته اعلام شده بود که بارش ها فقط در ۲ حوضه دریای خزر و دریاچه ارومیه مثبت بوده و به ترتیب ۱۴ و ۴۶ درصد افزایش یافته است.

بارندگی ها در سایر حوضه ها با افت روبرو بوده، به طوری که بیشترین کاهش مربوط به حوضه خلیج فارس و دریای عمان با ۴۱٫۴ درصد نسبت به پارسال بود.

پس از حوضه خلیج فارس و دریای عمان، بیشترین کاهش بارندگی به ترتیب فلات مرکزی، مرزی شرق و قره قوم ثبت شد.

اخبار برگزیده
شناسه : 1514
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا