از فرصت حضور بایدن در اقتصاد استفاده کنیم

به گزارش جهان صنعت نیوز: با پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، بازار ارز و به تبع آن بازار کالاهای وابسته به نرخ دلار تغییرات جدیدی را تجربه می کنند. به عبارت دیگر با تغییر نرخ ارز ۳۲ هزار تومانی به ۲۳ هزار تومان، بازار کالاهایی نظیر خودرو و تلفن همراه به سرعت با کاهش قیمت روبرو شده اند و حتی برخی مسوولان از انتظار برای کاهش ۳۰ درصدی اقلام اساسی خبر می دهند.

این در حالی است که برخی از تحلیلگران اقتصادی دلیل این نوسانات را کاهش انتظارات تورمی و همچنین حذف انتظارات روانی منفی از بازار می دانند و معتقدند که اگرچه فشارهای هرچه بیشتر سیاسی با حضور بایدن کمتر خواهد شد اما از آنجایی که بیشتر مشکلات کشور ما داخلی است، باید مسوولان در رداخل کشور وارد عمل شوند تا چالش های اقتصادی با توسعه روابط بین المللی حل شود. 

در این خصوص حتی مقام معظم رهبری نیز سو مدیریت را عامل مشکلات اقتصادی کشور عنوان کرده اند که چندان ارتباطی به انتخابات آمریکا و مباحث سیاسی ندارد.

فاصله از دلار ۴۵ هزار تومانی

با این حال با شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و روی کار آمدن جو بایدن، رییس جمهور منتخب آمریکا اعلام کرده که شرایط را برای بازگشت دوباره به برجام رصد خواهد کرد. از این رو برخی از فعالان اقتصادی بر این باورند که مسولان کشور نباید فرصت طلایی کنونی را به راحتی از دست دهند بلکه باید با برنامه ریزی مناسب، شرایط را برای بازسازی واحدهای تولیدی و افزایش قدرت خرید مصرف کننده فراهم کنند.

در همین خصوص یک واردکننده و توزیع کننده لوازم ارایشی و بهداشتی در واکنش به پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به «جهان صنعت نیوز» گفت: متاسفانه پیش بینی رفتار غیرعادی  افرادی مثل ترامپ رییس جمهوری آمریکا و همچنین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بسیار مشکل بود و در صورتی که ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا ادامه دار می شد، ما باید خودمان را برای افزایش نرخ دلار بین ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان آماده می کردیم.

سیدرضا عودی با بیان اینکه اگر دلار چنین روندی را طی می کرد تمام بازار و کسب و کارها نابود می شدند، افزود: هرچقدر ما قرار گرفتن در آن شرایط را بهتر درک و تجسم کنیم، از فرصتی که در شرایط فعل فراهم شده است بهتر استفاده خواهیم کرد.

۸۰ درصد بازار سرمایه های کوچک دارند

مدیر گالری لوازم آرایش عودی بیان کرد: همین حالا نیز بسیاری از فرصت های شغلی نابود شده است و طبقه متوسط به طبقه فقیر تبدیل شده اند.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد بازار را افرادی را تشکیل می دهند که دارای سرمایه های کوچک و متوسط هستند، گفت: در صورتی که دلار افزایش قیمت بالاتری از ۳۲ هزار تومان را تجربه می کرد، به طور حتم زندگی اقتصادی ۳۰ تا ۴۰ ساله افرادی در بازار که زحمت زیادی برای موقعیت فعلی خود کشیده اند از دست می رفت. این در حالی است که با پیروزی جو بایدن، خوشبختانه جو روانی در بازار مثبت شده و امیدواری شکل گرفته است.

عودی با بیان اینکه سیستم اثرپذیری همه قیمت ها از روی دلار است، افزود:  از آنجایی که برنامه ریزی مناسبی در کشور ما وجود ندارد و قوانین و برنامه های موجود هم به درستی اجرا نمی شود، بسیاری از مسوولان در گوشه گوشه دنیا از این نقطه ضعف کشور ما سو استفاده می کنند در حالی که مسوولان کشور ما باید در پی رفع این ضعف های اقتصادی باشند.

 وی با انتقاد از کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان گفت: بی توجهی دولت به مصرف کننده و تولیدکننده باعث شده است که قدرت خرید مصرف کننده هر روز با کاهش بیشتری روبرو شود و در مقابل رکود بنگاه های اقتصادی را نیز افزایش دهد.

ضرورت اصلاح ارتباطات پولی و بانکی

این فعال اقتصادی که حدود ۳۵ سال سابقه در حوزه واردات و صادرات دارد، در ادامه اظهار کرد: در شرایط فعلی مسوولان کشور باید شرایط را طوری مدیریت کنند که ما به بحران های سابق برنگردیم و به صورتی با دنیا تعامل کنیم که سیستم مبادلات پولی و بانکی ایران نیز اصلاح شود.

عودی بیان کرد: زمانی که ما می توانستیم نوع ارتباط پولی خود با دنیا را درست کنیم، این کار را انجام ندادیم و در حال حاضر هم تاوان آن را می دهیم .

مدیر گالری لوازم آرایش عودی ادامه داد: کشور ما باید دارای برنامه اقتصادی فوری و قابل اجرا برای مردم باشد این در حالی است که برنامه اقتصادی که متناسب با بازار ما نباشد، نتیجه نمی دهد. به عبارت دیگر  نه تنها نتیجه نمی دهد بلکه نتیجه عکس می دهد. همانند همه بلاهایی که دلار ۴۲۰۰ تومانی به سر معیشت مردم آورد.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۵۹ تا کنون حتی یک دلار هم کسی به ما نداده است و خودمان از بازار دلار تهیه کردیم ، گفت: اگر ما بتوانیم تا پایان سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به سلامت عبور کنیم و دلار در مرز ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان قرار بگیرد و در نهایت در این مدت روی نرخ  ۱۵ هزار تومان بایستد، برای اقتصاد کشور شرایط بازسازی فراهم خواهد شد تا شرکت ها و کسب و کارهای کوچک برای ایفای نقش در اقتصاد فرصت جدیدی پیدا کنند.

 

 

اقتصاد کلان
شناسه : 151171
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا