تولید روزانه بیش از ۴۰ هزار بشکه میعانات گازی در فاز ۱۳ پارس جنوبی

به گزارش جهان صنعت نیوز:   «محمد سعیدیان» امروز (دوشنبه)  با بیان اینکه این پالایشگاه مطابق طراحی باید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز تولید کند، افزود: در حال حاضر میزان گاز تولیدی پالایشگاه روزانه بیش از ۳۵ میلیون متر مکعب با گاز تحویلی از سکوها است که با تکمیل چاه ها میزان تولید به طراحی پیش بینی شده خواهد رسید.

وی  اظهار داشت: برای این فاز ۳۸ حلقه چاه پیش بینی شده است که باید روزانه ۲ هزار میلیون فوت مکعب گاز به پالایشگاه تحویل دهند.

سعیدیان با اشاره به این مطلب گفت: در حال حاضر حدود یک هزار و ۴۰۰ میلیون فوت مکعب از طریق دریا برای پالایشگاه، خوراک ارسال می شود که مطابق برنامه این میزان تا پایان سال افزایش خواهد داشت.

مطابق طراحی این پالایشگاه باید روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ تن اتان، ۲ هزار تن پروپان، یک هزار و ۲۰۰ بوتان و ۸۰ هزار بشکه کاندنسیت تولید کند.

گاز شیرین تصفیه شده مجتمع گاز پارس جنوبی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۲ حدود ۱۵۵ درصد رشد داشته که این میزان در سال جاری نیز افزایش خواهد داشت. مطابق اظهارات مسوولین وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران، ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی از ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال ۹۱، به ۷۵۰ میلیون مترمکعب تا پایان امسال خواهد رسید.

در همین زمینه نیز،  گازرسانی به روستاها با توسعه پارس جنوبی انجام شده است. جمعیت روستایی تحت پوشش گازرسانی در سال ۹۲، ۱۴ هزار روستا بودند و اکنون از مرز ۳۰ هزار روستا عبور کرده و تا پایان سال به بیش از ۳۲ هزار روستا می‌رسد.

از طرف دیگر ارزش افزوده ایجاد شده به‌دلیل جایگزینی مصرف گاز به جای سوخت مایع دستاورد ارزشمند دیگری به واسطه تولید گاز در پارس جنوبی است. تا چند سال پیش به دلیل کمبود گاز مصرف سوخت مایع بالا بود. به گفته وزیر نفت در سال ۹۲ نیروگاه‌ها ۲۷ میلیارد لیتر سوخت مایع مصرف کردند، اما این عدد در سال‌های اخیر، به یک سوم تقلیل یافت و به ۹ میلیارد لیتر رسید که این مقدار باز هم، کمتر می‌شود.

از سوی دیگر،‌صادرات گاز نیز با افزایش تولید گاز پارس جنوبی، ۹۰ درصد افزایش یافته است، ایران هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه حدود ۸۰ میلیون مترمکعب گاز صادر می‌کند.

نکته مهم آن است که صادرات محصولات مختلف به ویژه گاز، علاوه بر ایجاد منابع مالی دستاوردهای فراوانی از جمله ایجاد مشترکات سیاسی و اقتصادی در پی دارد، که گاز پارس جنوبی این مهم را محقق کرده است. چه بسا اگر کارشکنی‌ها و تحریم‌های ظالمانه نبود، ایران امروز به چند کشور همسایه یا غیرهمسایه دیگر نیز گاز خود را ارسال می‌کرد.

در توسعه صادرات گاز نقش دیگری هم به صورت غیرمستقیم دارد و آن افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی به دلیل توسعه طرح‌های گازرسانی در کشور است. امروز اعداد صادرات فرآورده‌ها رشد چشمگیری دارد و برای کشور درآمد به همراه داشته است.

تولید گاز در پارس جنوبی یک برنده دیگر نیز دارد که آن محیط زیست است، دیگر کمتر کسی هیزم و چوب برای گرم کردن خانه خود و پخت و پز مصرف می‌کند، از طرفی گاز یک انرژی پاک است که بی‌شک آثار زیست محیطی توسعه گازرسانی در چند سال آینده بیشتر خود را نشان می‌دهد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 144428
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا