واقعیت یا تصور، مساله این است

جلال میرزایی * اظهارات یکی از نمایندگان فعلی مجلس در این‌باره که مجلس یازدهم را پرکارترین و موثرین مجالس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دانسته است جای شگفتی دارد!

اینکه آقای نادری نماینده مردم تهران این مجلس را پرکارترین مجلس در طول دوره انقلاب دانسته است نیاز به توضیح دارد که مجلس یازدهم چه اقدامات خاصی انجام داده که چنین تصوری از عملکرد مجلس فعلی دارند؟ به دلیل اینکه این نمایندگان تجربه کار در مجلس را ندارند، تصور می‌کنند همین که دو روز در هفته از ساعت ۸ صبح تا ۱۲:۳۰ در جلسه علنی حضور داشته باشند و بعد از آن به کمیسیون‌ها بروند، کار عجیب و کمرشکنی انجام می‌دهند در حالی که این‌طور نیست.

واقعیت  این است که بخش مطالعاتی و پژوهشی مجلس که باید کمک کند طرح‌های پخته و کارشناسی ارائه شود، تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است و چنین خروجی‌ای را طی ۱۳۳ روزی که از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد مشاهده نکرده‌ایم و مجلسی پرحاشیه بوده است.

علت آن هم این است که مجلس یازدهمی‌ها لوایح دولت را قبول ندارند تا آنها را در دستور کار خود قرار دهند. آنها تصور می‌کنند هر چیزی که اسم دولت روی آن  باشد، چیز خوبی نیست و مخالف آن هستند. از طرفی هم طرح مناسبی تاکنون نداشته‌اند تا کمک کند مشکلات کشور کاهش یابد.

بنابراین برخلاف ادعا و تصور برخی نمایندگان فعلی تاکنون مجلس یازدهم اقدام مثبتی نداشته است که بتوانیم بر اساس آن قضاوت عادلانه و درستی داشته باشیم و بگوییم مقایسه درستی بین این مجلس و مجالس گذشته صورت گرفته است و این مجلس کارآمدتر و موفق‌تر از مجالس گذشته بوده است.

این موضوع صحت ندارد و اگر توجه داشته باشیم مشاهده می‌کنیم که هنوز بعد از گذشت چهار ماه مجلس یازدهم هنوز نتوانسته کمیسیون حقوقی و قضایی خود را تشکیل دهد. حتی کمیسیون‌ها در ارتباط با وضع موجود نتوانسته‌اند جلسات مناسبی با مسیر اجرایی داشته باشند.

بد نیست بدانید که ابتدای تشکیل مجلس دهم با همت مسوولان وقت، جلسات و نشست‌های توجیهی و آموزشی چند روزه‌ای برای آشنایی نمایندگان تازه‌وارد به مجلس برگزار شد و برای اینکه نمایندگان جدیدالورود بتوانند رویکرد مناسبی پیدا کنند، درباره چالش‌های قانونگذاری و چالش‌های کشور در حوزه اقتصاد، آب، امنیت و اجتماعی جلساتی برگزار شد. ضمن اینکه همان زمان جزوه‌ای در اختیار نمایندگان قرار گرفت تا کسانی که با نگاه معطوف به حوزه انتخابیه و منطقه‌ای وارد مجلس شده‌اند، با نگرش کلان کشور آشنا شوند. هر چند  با وجود تلاش‌هایی که در مجلس دهم در این باره صورت گرفت ولی متاسفانه همچنان یکی از آفت‌ها و آسیب‌های قانونگذاری در حوزه نظارت این بود که بسیاری از نمایندگان همچنان نگاه‌شان به جای کلان و ملی، منطقه‌ای بود.

بنابراین نمایندگان تازه‌وارد به مجلس یازدهم هم به دلیل اینکه این دوره‌های آموزشی را طی نکرده‌اند، تصور می‌کنند کاری که انجام می‌دهند بیش از کاری است که مجالس گذشته انجام می‌داده‌اند. بنابراین نباید توقع داشت قضاوت‌هایی که صورت می‌گیرد، منطبق بر واقعیت باشد و صرفا ناشی از برداشت و تصور نمایندگان فعلی مجلس از عملکرد خود به دلیل بی‌اطلاعی از کار مجالس گذشته است.

 نکته دیگری که نباید از نظر دور داشت این است که برخی نمایندگان مجلس یازدهم تصور می‌کنند همچنان در رقابت با آقای روحانی هستند در حالی که باید بدانند این کار به احساس بی‌ثباتی سیاسی در کشور دامن می‌زند و بهتر است از این کار بپرهیزند. ضمن اینکه با تخریب نهادها و حتی مقایسه غیرواقعی مجلس فعلی با سایر مجالس هم موافق نیستم. اگر برخی نمایندگان این روند را ادامه دهند و به جای عمل، فقط شعار بدهند و اثبات خودشان را در تخریب دولت و مجالس گذشته ببینند، جایگاه مجلس را نه‌تنها ترقی نخواهند داد بلکه باعث افول بیش از پیش جایگاه مجلس خواهند شد.

* نماینده مجلس دهم شورای اسلامی

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 143106
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا