ردپای ارز در گرانی کالاها

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  در معاملات روز گذشته بازار ارز دلار باز هم به پیشروی خود ادامه داد و با کشف کانال جدید قیمتی ، به ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. صرافی‌های منتخب نیز دیروز به افزایش قیمت رضایت دادند و دلار را تا محدوده قیمتی ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان بالا بردند. برآوردها نشان می‌دهد که دلار از ابتدای سال جاری بیش از ۱۲ هزار تومان افزایش قیمت داشته و بازده بیش از ۸۰ درصدی را کسب کرده است. به این ترتیب تنها ظرف شش ماه پول ملی به اندازه رشد دلار دچار افت ارزش شده است. سکه نیز همپای دلار پیش رفته و نرخ تاریخی ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان را به ثبت رسانده است. با توجه به اینکه سکه مسیر طی شده دلار را ادامه می‌دهد، با افزایش قیمت دلار باید شاهد رشد بیشتر قیمت طلا و سکه نیز باشیم.

مرکز آمار در تازه‌ترین بررسی خود از افزایش نرخ تورم در شهریور ماه پرده برداشته است. این موضوع ردپای دلار در گرانی‌های اخیر را تایید می‌کند و نشان می‌دهد که انتظارات تورمی به دنبال آن افزایش یافته است. هرچند داده‌های مرکز آمار از رشد اندک ۱/۰ درصدی تورم ماهانه و دستیابی آن به نرخ ۶/۳ درصدی خبر می‌دهد، با این وجود افزایش چهار درصدی تورم نقطه به نقطه از بالا رفتن هزینه‌های مصرفی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر می‌دهد. با توجه به اینکه کالاهای خوراکی ضریب اهمیت بیشتری در مقایسه با سایر گروه‌های کالایی دارند، سقوط قدرت خرید جامعه کارگری و دهک‌های پایین درآمدی نمود بیشتری خواهد داشت.

در عین حال نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به شهریور نیز با اندکی رشد به ۲۶ درصد رسیده است. این در حالی است که این نرخ از ابتدای سال روند کاهشی داشته است. با توجه به اینکه تورم الگوی رفتاری خود را در شهریور تغییر داده انتظار می‌رود سیاستگذار رویکرد خود را در زمینه مقابله با رشد قیمت‌ها تغییر دهد. در غیر این صورت با افزایش وسیع قیمت‌ها و تکرار این الگو در ماه‌های پیش رو به واسطه چالش‌های اقتصادی مواجه خواهیم شد.

مطابق گزارش‌های اعلامی، نرخ ارز نیمایی نیز در روزهای اخیر با افزایش همراه شده و اکنون در کانال قیمتی ۲۲ هزار تومانی جا خوش کرده است. با توجه به کم شدن ردیف‌های ارز ترجیحی و تخصیص ارز نیمایی برای تامین کالاهای اساسی انتظار می‌رود موج جدیدی از افزایش قیمت‌ها نیز در بازار کالاهای مصرفی ایجاد شود. در عین حال کم شدن ذخایر ارزی بانک مرکزی و ناتوانی سیاستگذار برای تامین تقاضای مصرفی ارز می‌تواند زمینه‌های افزایش دوباره نرخ ارز را فراهم کند.

در صورتی که دلار کانال‌های جدید قیمتی را کشف کند، بانک مرکزی ناچار است نرخ ارز در سامانه نیما را نیز بالا ببرد تا صادرکنندگان انگیزه کافی برای بازگشت ارز داشته باشند. این موضوع نیز نتیجه‌ای جز افزایش قیمت کالاهایی که با ارز نیمایی تامین می‌شوند نخواهد داشت. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که دلار تحت تاثیر چند عامل اساسی به افزایش قیمت خود در ماه‌های آتی ادامه می‌دهد. بر اساس تازه‌ترین برآوردهای انجام شده از سوی گمرک، صادرات غیرنفتی ایران در پنج ماهه ابتدای امسال ۱۱ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳۹ درصدی را از نظر ارزشی تجربه می‌کند.

به این ترتیب انقباض تجارت خارجی به یکی از عوامل ریشه‌ای در کاهش ورود ارز به کشور تبدیل شده و دست سیاستگذار را برای تامین نیازهای ارزی فعالان اقتصادی بسته است. در عین حال نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مردم آینده اقتصادی و سیاسی کشور را به پای آن می‌نویسند و با تاثیر از آن انتظارات را به سمت افزایش دوباره نرخ ارز هدایت می‌کنند. به این ترتیب دلار کماکان می‌تواند در مسیر رو به جلو حرکت کند و بازار کالاهای مصرفی را نیز به تبعیت از آن تحت‌الشعاع قرار دهد. پیش‌بینی می‌شود با تداوم روند رو به رشد قیمت دلار و تامین کالاهای اساسی با نرخ‌های تازه‌کشف‌شده نرخ تورم در ماه‌های پیش‌رو بار دیگر دچار افزایش شود که این موضوع نتیجه‌ای جز هدایت طبقه متوسط به زیر خط فقر نخواهد داشت.

قصه دنباله‌دار افزایش قیمت ارز

در همین حال ابراهیم جمیلی رییس خانه اقتصاد به «جهان ‌صنعت نیوز» گفت: متاسفانه مقامات دولتی سه ماه پیش به نظریات کارشناسی ارائه‌شده بی‌توجهی کردند و با تبلیغات گسترده و ایجاد التهاب در بازار سرمایه زمینه ورود تعداد زیادی از افراد ناآشنا با بازار سرمایه را فراهم آوردند.

وی اظهار کرد: اکنون که بورس دچار ریزش شده و سرمایه‌های مردمی در حال خروج از این بازار است، انتظار می‌رود این نقدینگی در دیگر بازارهای موازی همچون خودرو، مسکن، ارز و طلا جا خوش کند.

جمیلی افزود: در مقطع کنونی مردم بازار ارز و طلا را مناسب‌ترین مکان برای سرمایه‌گذاری یافته و سرمایه‌های خود را به این بازار هدایت کرده‌اند.

رییس خانه اقتصاد ادامه داد: بارها اعلام شده که دلار نباید به عنوان کالا خرید و فروش شود اما متاسفانه این ارز در حال حاضر به عنوان کالا معامله می‌شود. تا زمانی که دلار به عنوان پول مورد استفاده قرار نگیرد و مردم همچنان بخواهند دارایی‌های خود را به دلار تبدیل کنند داستان افزایش قیمت ارز ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، نهادهای دولتی باید اعتماد مردم به دولت را بالا ببرند و از افزایش شکاف دولت و ملت جلوگیری کنند. تا زمانی که وعده‌های دولتی به سرانجام نرسد التهاب در بازارهای اقتصادی کماکان ادامه خواهد داشت.

جمیلی گفت: در کنار بازار سرمایه، هجوم مردم به بازار ارز و انجام فعالیت‌های سفته‌بازانه و همچنین فشارهای وارده از خارج و جو روانی ناشی از آن به افزایش قیمت ارز دامن زده است.

رییس خانه اقتصاد ایران در ادامه تصریح کرد: افزایش قیمت ارز به افزایش قیمت کالاها نیز دامن زده و فشار بر معیشت مردم را بیشتر کرده است.

به گفته جمیلی، دولت باید به دنبال کاهش فشارهای وارده بر معیشت دهک‌های پایین درآمدی باشد.

وی در پاسخ به این سوال که دولت چگونه می‌تواند از دهک‌های کم‌درآمد حمایت کند گفت: حمایت از تولید می‌تواند بهترین راهکاری باشد که هم موجب می‌شود چرخ فعالیت‌های اقتصادی بچرخد و هم به ایجاد اشتغال پایدار و تامین نیازهای موردنیاز مردم کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: طرح مجلس برای اعطای بسته‌های حمایتی هم می‌تواند یکی از راهکارهای موجود برای حمایت از معیشت کم‌درآمدها باشد. با این حال این طرح نمی‌تواند اثرگذاری صددرصدی داشته باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 139692
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا