مذاکره با جهاد دانشگاهی برای فرآوری گیاهان دارویی

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  فضل خرم، مدیرعامل اتحادیه عشایری دامداران متحرک کشور امروز یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ در نشستی خبری از مذاکره با جهاد دانشگاهی برای فرآوری گیاهان دارویی و عرضه آنها به بازار خبر داد و گفت: با این کار می‌توان از ظرفیت‌های مغفول مانده این بخش بهره برد.

وی همچنین از راه اندازی یک سایت برای عرضه دام و صنایع دستی عشایر خبر داد و افزود: عشایر کشور می‌توانند به طور مستقیم کالاهای خود را در این سایت عرضه کنند.


خرم با بیان اینکه ۲۵ درصد گوشت کشور توسط عشایر تولید می‌شود، اضافه کرد: طی سالهای گذشته ۱,۲۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به زنجیره تولید گوشت قرمز اختصاص یافته همچنین اخیراً ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز برای این طرح اختصاص یافته که ۴۵۰ میلیارد تومان آن جذب شده و توزیع ۵۰ میلیارد تومان دیگر نیز آغاز شده است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم دام زنده ۴۱ هزار تومان است، اضافه کرد: با این حال قیمت هر کیلوگرم دام زنده در بازار بین ۳۵ تا ۳۸ هزار تومان است و این مساله باعث می‌شود عشایر که پروار دام انجام می‌دهند به محض فروختن دام‌هایشان، دیگر اقدام به تولید نکنند.

خرم با اشاره به اینکه دولت باید اختیارات بیشتری را در زمینه تنظیم بازار دام و گوشت قرمز به تشکل‌های تولیدی واگذار کند، افزود: بعنوان مثال دولت باید صادرات دام زنده را به تشکل‌ها واگذار کند و آنها به درستی می‌توانند این مهم را مدیریت کنند که نه بازار داخل آسیبی ببینید و نه تولید دچار مشکل شود. همچنین در حوزه واردات نهاده‌ها و تأمین ارز دولت می‌تواند اختیارات بیشتری به اتحادیه‌های تولیدی بدهد.

وی همچنین بر لزوم کاهش قیمت تمام شده تولید دام عشایری تاکید کرد و افزود: این کار برای کاهش قیمت مصرف کننده لازم است.

خرم درباره مباحث مطرح شده مبنی بر قاچاق دام عشایری نیز گفت: از قاچاق اطلاع ندارم. ذات حرکت عشایر مرزی است ضمن اینکه اخیراً نیز اعلام شده یکی از دلایل کاهش قیمت گوشت قرمز جلوگیری از قاچاق بوده است و صدور کارت هویت و پلاک گذاری دام‌ها نیز احتمال قاچاق را کاهش می‌دهد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ۲۱۳ هزار خانوار عشایر با جمعیت یک میلیون و ۱۸۶ هزار نفر در کشور زندگی می‌کنند، ادامه داد: این جمعیت دارای ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام هستند و ظرفیت تولید ۱۹۰ هزار تن گوشت و یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصولات زراعی و باغی ،۳۳۰ هزار تن تولید شیر را دارند.

به گفته خرم عشایر سه درصد سهم در تولید ناخالص داخلی را دارند این در حالی است که جمعیت آنها کمتر از ۱.۵ درصد جمعیت کشور است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 138727
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا