فاجعه در کمین

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  به گفته حریرچی انفجار کرونایی در برخی شهرها اتفاق افتاده است. در شهر تبریز از زیر ۴۰ بستری روزانه به ۱۶۰ بستری رسیده‌ایم و در قم نیز از ۱۰ بستری روزانه به ۱۶۰ بستری رسیدیم.

دولت و وزارت بهداشت مدام در تلاش است مردم را مقصر اصلی این فاجعه نشان دهد. در صورتی که از ابتدای ظهور بیماری کرونا در کشور اعضای ستاد مقابله با کووید۱۹ و متخصصان بیماری‌های عفونی در رسانه‌های مختلف بیان کردند که مردم باید از حضور در تجمعات بپرهیزند که در ابتدای امر مردم سعی در خانه‌نشینی داشتند اما با شروع سال دولت رویه‌اش را تغییر داد زیرا چرخ اقتصاد ایران با وجود تحریم‌ها به سختی می‌چرخد. بنابراین باید همگان بر سر کار بازمی‌گشتند. بعد از عادی‌سازی شرایط برای مردم زمزمه‌های کنکور و بعد از آن بازگشایی اماکن و مدارس آغاز شد. ادامه همین روند به گسترش شیوع کرونا در کشور دامن زد. حال به قدری وضعیت کشور اسفناک شده که حتی خروج از این بحران امری محال تلقی می‌شود مگر با همت مردم و دولت؛ دولتی که مدام در تمام عرصه‌ها نشان داده چرخه معیوب اقتصاد از جان مردم برایش ارزشمندتر است.

به گفته عباسعلی درستی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز  ۹ شهرستان استان در وضعیت قرمز قرار دارند. تعداد مبتلایان و فوتی‌ها طی روزهای اخیر افزایش یافته است. هر تجمعی باعث افزایش آمار مبتلایان می‌شود و قطعا طی روزهای آتی در مدارس موارد مثبت کرونا مشاهده خواهد شد.

به طور متوسط روزانه ۹۵۰ هزار نفر از مترو و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از ناوگان اتوبوسرانی تهران استفاده می‌کنند. اگر این روزها فقط یک‌بار از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، متوجه می‌شوید که رعایت فاصله فیزیکی به هیچ عنوان امکان ندارد. در ابتدای شیوع مسوولان وعده‌هایی دادند اما تاکنون هیچ کدام عملی نشده است. اگرچه دو هفته‌ای هم هست که خانواده‌ها با نگرانی و استیصال فرزندان خود را راهی مدرسه می‌کنند.

 فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران از شکل‌گیری موج سوم بیماری کرونا در تهران خبر داد و گفت در سه هفته اخیر برای اولین بار تعداد موارد جدید بستری از مرز ۷۰۰ نفر گذشته است. تحلیل آمار و وضعیت بیماری کرونا در تهران حاکی از این است که موج سوم در تهران شکل گرفته است. با توجه به اینکه تهران یکی از اپی‌سنتر‌های مهم اپیدمیولوژیک این بیماری در کشور است نیازمند آن است که انجام مداخلات جدی‌تر در سطح شهر و استان تهران اعمال شود تا این رشد فزاینده بیماری کنترل شود.

 فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونای پایتخت برای مقابله با رشد شتابان بیماری در تهران، تمدید و تکرار محدودیت‌های اعمال شده را در هفته آینده ضروری برشمرد.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران کاهش دلایل سفرهای درون‌شهری را یکی از تمهیدات مهم پیشگیرانه عنوان کرد و بازگشایی مدارس، بازگشایی برخی مشاغل آموزشی و تعلیق حضور یک‌سوم کارکنان را از جمله دلایل افزایش حجم این سفرهای درون‌شهری در پایتخت برشمرد که باید مورد توجه قرار گیرد.

در همین راستا حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم در خصوص انفجار کرونایی در کشور به «جهان‌صنعت» گفت: نگرانی‌های جدی در خصوص گسترش روزافزون کرونا در کشور وجود دارد. با وجود اینکه انتظار می‌رفت تعداد فوتی‌ها و مبتلایان کووید۱۹ در مرداد و شهریور ماه کاهش پیدا کند ولی متاسفانه با عملکرد ضعیف دولت در این روزها شاهد افزایش تعداد جان‌باختگان هستیم. همچنین با بازگشایی مدارس آن هم دو هفته زودتر از موعد و قبل از اینکه بتواند تمام مدارس کشور را ضدعفونی و ماسک دانش‌آموزان را تامین کند، موجب ابتلای تعداد زیادی از دانش‌آموزان شده است. دولت گویا هنوز نمی‌داند اغلب خانواده‌ها  در اقصی نقاط کشور توان خرید ماسک را برای فرزندانشان ندارند. هیچ نظارتی هم بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس کشور وجود ندارد بنابراین دولت جان دانش‌آموزان و معلمان را در خطر انداخته است. چه‌بسا به گفته متخصصان بیماری‌های عفونی، کودکان ناقل محسوب می‌شوند و خانواده‌ها را هم در خطر می‌اندازند. حال وزارت آموزش‌وپرورش به آموزش غیرمجازی شاد اصرار می‌ورزد، اما انگار نمی‌دانند در استانی مانند سیستان و بلوچستان کودکان از نعمت آب آشامیدنی تمیز محروم هستند چه برسد به تبلت یا موبایل چندمیلیونی!

شهریاری افزود: متاسفانه تاکنون رییس‌جمهور هیچ تدبیری برای مهار کرونا نیندیشیده و به توصیه‌های پزشکان و خبرگان اعتنایی نکرده است. بعد از گذشت ۷ ماه از شیوع کرونا در کشور هنوز هیچ ضمانت اجرایی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام نشده است. اکثر مدارس کشور امکانات لازم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی را ندارد.  اینکه فقط از مردم خواهش کنیم پروتکل‌ها را اجرا کنند کاری بیهوده و عبث است. ما باید از تجارب دیگر کشورهای درگیر با این ویروس کمال استفاده را می‌کردیم و برای عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم جریمه‌هایی تعیین می‌کردیم تا بلکه آنها مجبور به رعایت شوند. کشورهای اروپای با آن همه ادعای فرهنگی که دارند باز جریمه‌های گزافی برای عدم رعایت مردم از پروتکل‌های بهداشتی در نظر گرفتند اما ما با این همه مسائل اجتماعی و حاشیه‌ای که داریم هیچ سختگیری و نظارتی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام ندادیم. نیمی از مردم که هر روز از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند که امکان رعایت فاصله فیزیکی وجود ندارد. گویی مردم را به حال خود رها کردند!

رییس کمیسیون بهداشت و درمان با اشاره به شروع فصل پاییز بیان کرد: به عقیده من اصلی‌ترین نگرانی‌ها در فصل پاییز شروع می‌شود. امسال سال سختی را در پیش رو داریم. همزمانی دو ویروس مهلک کرونا و آنفلوانزا می‌تواند جان بسیاری از مردم را بگیرد. با این حال رییس‌جمهور که رکن اصلی ستاد مقابله با کروناست هیچ نظارت و برنامه‌ریزی دقیقی در خصوص کنترل کرونا ندارد. رییس مجلس دو نماینده به ستاد مقابله با کرونا پیشنهاد داد تا آنها در جلسات هفتگی حضور داشته باشند اما رییس‌جمهور به خاطر اینکه فردی از تصمیمات و حرف‌های غیرکارشناسی وی انتقاد نکند اجازه ورود به هیچ‌کدام از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان در ستاد مقابله با کرونا را نداده است. حال تنها اسم این ستاد، ستاد ملی مقابله با کروناست اما یک نماینده هم در آن حضور ندارد و فقط تعدادی از پزشکان محافظه‌کار در این ستاد حضور دارند که در مقابل تصمیمات رییس‌جمهور توان مقابله ندارند. بسیاری از مصوبات ستاد مقابله با کرونا تفکرات شخصی خود روحانی است که مطرح با گذشت هفت ماه از گسترش کووید۱۹ در کشور دیروز معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته دیگر رنگ‌بندی کرونایی در کشور معنایی ندارد زیرا اصلا نارنجی و زرد نداریم. کل کشور در وضعیت قرمز قرار دارد و در صورت ادامه این روند آمار کشته‌های کرونا به ۴۵ هزار نفر هم خواهد رسید!و رسمی می‌شود. همین مساله نوعی بی‌توجهی به پیشنهادات مجلس است. متاسفانه نتوانستیم در خصوص مهار کرونا موفق باشیم، با وجود اینکه در اوایل شیوع کرونا به خوبی داشتیم پیش می‌رفتیم ولی رییس‌جمهور یکدفعه همه چیز را رها‌سازی کرد و فقط گفت مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند اما هیچ ضمانت اجرایی برای آن در نظر نگرفت. اگر به همین روال پیش برویم تاوان جبران‌ناپذیری را با جان عزیزانمان می‌دهیم. آقای رییس‌جمهور برای عادی‌سازی شرایط عجله بسیاری دارد و متاسفانه گوش‌های خود را بسته و تماشاچی شده است.

آخرین راهکار

او درباره راهکار برون‌رفت از بحران کرونا در کشور گفت: برای اینکه هرچه سریع‌تر از این مخمصه خارج شویم بهترین و ابتدایی‌ترین راه‌حل اعمال قرنطینه مقطعی و نوبتی استان‌ها است. به طریقی که هر استانداری با توجه به وضعیت استانش مدتی محدودیت‌های جدی را در نظر بگیرد. دولت نباید چرخه اقتصاد را بر جان مردم ارجحیت دهد. در مرحله بعدی حتما باید جریمه و مجازات‌هایی برای متخلفان پروتکل‌های بهداشتی تعیین کند. به طور مثال اغلب مردم استان سیستان‌و‌بلوچستان از ماسک استفاده نمی‌کنند زیرا آنها توان خرید ندارند. همچنین مدارس استان تهویه، مواد ضدعفونی‌کننده و امکانات لازم را ندارد. دولت باید برای دانش‌آموزان ماسک‌های مخصوص تولید و به صورت رایگان بین آنها توزیع کند. مردم باید از حضور در تجمعات پرهیز کنند. مردم به هیچ عنوان نباید مسافرت بروند تا حداقل از گسترش کرونا در کشور جلوگیری شود. مردم باید باور کنند کرونا جان انسان‌ها را می‌ستاند و آن را جدی بگیرند. بنده به شخصه در استان سیستان و بلوچستان مشاهده کردم که بسیاری از مردم کرونا را جدی نگرفته‌اند. البته برخی از این رفتارها نشات می‌گیرد از بی‌اعتمادی مردم نسبت به دولت ولی مردم حتی به گفته‌های متخصصان هم اعتنایی نمی‌کنند.

شهریاری تاکید کرد: مدتی پیش آقای رییس‌جمهور اعلام کرد به زودی جریمه‌هایی برای افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند تعیین می‌کند. اما دیگر این موضوع را پیگیری نکرد. متاسفانه ایشان فقط شعار می‌دهند؛ به جز حرف‌های غیرواقعی، وعده وعید و گفتاردرمانی هیچ کاری انجام نمی‌دهند. آقای رییس‌جمهور فقط تماشاگر است!؟

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 138174
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا