اما و اگر‌های همزمانی دو ویروس

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  همچنین سیماسادات لاری درباره توزیع واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر و سایر افراد جامعه بیان کرد: ۵/۲ میلیون واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر در اختیار معاونت بهداشت قرار می‌گیرد تا برای مادران باردار، سالمندان، زندانی‌ها، کادر بهداشت و درمان، بیماران خاص و زمینه‌ای و نیروهای مسلح به صورت رایگان تزریق شود.


معاون وزیر بهداشت گفته با تمهیدات در نظر گرفته شده، هر فرد با ارائه کارت ملی و ثبت کد ملی می‌تواند فقط یک واکسن آنفلوآنزا دریافت کند و امیدواریم با این اقدام از ایجاد تقاضای القایی جلوگیری شود. بیماران خاص و زمینه‌ای و زنان باردار باید واکسن آنفلوآنزا را از مراکز بهداشت دریافت و تزریق کنند. حدود ۵۰ هزار نفر از افراد بالای ۶۵ سال که در مراکز بهداشت ثبت شده‌اند نیز این واکسن را به صورت رایگان از مراکز بهداشت دریافت می‌کنند و ۵/۴ میلیون نفر دیگر از افراد بالای ۶۵ سال هم واکسن آنفلوآنزا را از داروخانه‌های سراسر کشور با ارائه کارت ملی دریافت خواهند کرد.

بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، سخنگوی وزارت بهداشت درباره قیمت واکسن آنفلوآنزا نیز گفته هزینه ۵/۲ میلیون واکسن که در اختیار معاونت بهداشت برای تزریق افراد پرخطر و بیماران زمینه‌ای و مادران باردار قرار می‌گیرد، رایگان است. بقیه واکسن‌ها که در داروخانه‌ها توزیع می‌شود و تا سقف ۱۶ میلیون واکسن است، حدود ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت خواهد داشت. اگر نیاز به واردات بیش از این میزان واکسن آنفلوآنزا باشد، ممکن است با قیمت غیریارانه‌ای و ارز آزاد وارد شود.

واکسن آنفلوآنزا برای برخی افراد رایگان تزریق می‌شود

معاون وزیر بهداشت از تزریق رایگان واکسن آنفلوآنزا برای مادران باردار خبر داد. علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در ارتباط اینترنتی در خصوص تزریق واکسن آنفلوآنزا گفته باید توجه داشت افرادی که واکسن می‌زنند ۱۰۰ درصد ایمن نیستند و ممکن است تا ۴۰ درصد به بیماری آنفلوآنزا مبتلا شوند. توصیه می‌شود افرادی که در معرض خطر هستند و در گروه‌های آسیب‌پذیر هستند، مادران باردار، افراد مبتلا به سرطان، افراد مبتلا به بیماری تنفسی مزمن، افراد دیالیزی و پیوندی و افراد بالای ۶۵ سال تزریق واکسن آنفلوآنزا انجام دهند. برای تمام مادران باردار واکسن آنفلوآنزا تزریق خواهند شد و مادران باردار می‌توانند واکسن را از پایگاه‌های سلامت دریافت کنند.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی پیش اعلام کرد باید دوران نسبتا طولانی را با کرونا سپری کنیم و هشدار داده است که ممکن است همزمانی کرونا و آنفلوآنزا در پاییز ما را غافلگیر کند.

رییسی گفته برای افراد عادی استفاده از واکسن توصیه نمی‌شود، تعداد قابل توجهی واکسن در داروخانه‌ها توزیع خواهد شد و سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای می‌توانند از این طریق واکسن را دریافت کنند. امید داریم تا پایان اولین هفته مهر واکسن توزیع شود.

 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا روی کووید ۱۹ موثر نیست، اما گفت که به دلیل همزمانی و نزدیک‌شدن به فصل سرما توام شدن بیماری کرونا با آنفلوآنزا طبیعتا خطرات بیشتری به دنبال خواهد داشت و از این رو این واکسن باید به برخی از گروه‌های حساس جامعه تزریق شود.

هر وقت واکسن آنفلوآنزا گیرتان آمد تزریق کنید!

در همین راستا مسعود مردانی، عضو کمیته ستاد مقابله با کرونا درباره بهترین زمان سال برای اثرپذیری تزریق واکسن آنفلوآنزا به «جهان‌صنعت» گفت: بهترین زمان اثرپذیری واکسن برای تزریق ابتدای فصل سرد یعنی اواخر شهریور تا آبان ماه است. حال با وجود تعلل در توزیع واکسن آنفلوآنزا از سوی وزارت غذا و دارو اگر تا پایان آبان ماه هم مردم بتوانند آن را تزریق کنند هیچ اشکالی ندارد. برخی بر این باورند که تزریق این دارو بعد از مهلت شهریور دیگر اثرپذیری ندارد اما این گفته به کلی اشتباه است. هنوز هوا سرد نشده که مردم نگران آنفلوآنزا هستند. مردم باید بدانند افراد در معرض خطر هر زمانی که واکسن آنفلوآنزا به دستشان رسید حتما تزریق کنند، حتی اگر اسفنده ماه در اختیار برخی مردم قرار گرفت. هر زمانی که توانستند واکسن آنفلوآنزا را تهیه کنند بلافاصله آن را تزریق کنند. به گفته برخی دکترنماها توجه نکنند. اگر چه وزارت بهداشت اعلام کرده واکسن آنفلوآنزا ابتدای مهر در داروخانه‌های هلال‌احمر با قیمت ۵۰ هزار تومان توزیع می‌شود. هر ایرانی می‌تواند با کارت ملی به داروخانه‌ها مراجعه و خریداری کند، اما فاز اول را برای افراد در معرض خطر و زنان باردار در نظر گرفتیم. اما فاز دوم توزیع آن به سرعت انجام می‌شود. به همین جهت نیازی نیست مردم نگرانی در خصوص نایابی این واکسن  داشته باشند.

عدم تزریق واکسن آنفلوآنزای هلندی به کودکان

مردانی در خصوص واکسن‌های وارداتی از کشور‌های مختلف افزود: واکسن آنفلوآنزا از کشورهای مختلفی از جمله هلند، فرانسه، ژاپن و کره وارد کشور می‌شود، اما تفاوت عمده‌ای بین آنها وجود ندارد. فقط واکسن هلندی چهار ظرفیتی آنفلوآنزا را به هیچ عنوان به کودکان زیر پنج سال تزریق نکنند، زیرا عوارضی مانند تب و درد در ناحیه تزریق دارد البته بعد از گذشت ۴۸ ساعت از تزریق آن تمام عوارض آن هم از بین می‌رود.

خطر ابتلای همزمانی دو ویروس

عضو کمیته ستاد مقابله با کرونا در خصوص همزمانی ویروس کرونا و آنفلوآنزا در روزهای پیش رو گفت: اگر هر دو ویروس وارد بدن فردی شود قاعدتا میزان کشندگی آن هم بیشتر خواهد بود. البته اگر فرد واکسن آنفلوآنزا را تزریق کرده باشد و فقط کرونا را بگیرد طبق روال بیماران کروناویروسی معالجه می‌شود. حال فردی هر دو ویروس را همزمان دچار شود اگر بالای ۶۵ سال نباشد و دارای بیماری زمینه‌ای همانند دیابت، فشار خون، قلب و ریوی نباشد همانند دیگران بهبود پیدا می‌کند. بدین جهت مدام هشدار می‌دهیم افراد در معرض خطر حتما واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. هم اکنون به دلیل اینکه افراد در معرض خطر اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا هستند. افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، افراد بالای ۶۰ سال، افراد دارای ناراحتی کلیوی، کبدی و ریوی در اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا هستند. همچنین پرسنل بهداشتی درمانی نیز که در معرض خطر هستند و باید توان خدمت به مردم را داشته باشند جزو اقشار دارای اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا هستند. کودکان بالای شش ماه و تا پنج سال باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. البته اگر واکسن به میزان کافی نبود، حداقل کودکان بالای شش ماه تا زیر دو سال حتما باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

به هر حال پنج درصد از کل مبتلایان به کرونا چه با علامت چه بی‌علامت، کودکان هستند، یعنی از هر ۲۰ نفر مبتلا به کرونا یک نفر کودک است. بنابراین امکان دارد به مردم عادی نرسد اما افرادی که سابقه بیماری ندارند اصلا نگران نباشند، نیازی به تزریق واکسن آنفلوآنزا ندارند. چه بسا در مرحله فاز دو توزیع واکسن آنفلوآنزا به تمام مردم خواهد رسید. فقط برای کسب واکسن به هر طریق و قیمتی آن را تهیه نکنند زیرا با وجود دلالان، نمونه تقلبی آن در بازار سیاه فراوان است و امکان دارد به اسم واکسن آنفلوآنزا داروی دیگری را با قیمت‌های گزافی روانه بازار کنند. قیمت واکسن آنفلوآنزا با ارز نیمایی هم احتمالا ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود به همین دلیل نیازی نیست مردم میلیونی خرج واکسنی کنند که اصل هم نیست. نباید فراموش کرد تزریق واکسن تقلبی هم در دراز مدت عوارض برگشت ناپذیری بر بدن فرد می‌گذارد.

وی افزود: البته با توجه به اینکه در این دوران ۷۰ درصد مردم از ماسک استفاده می‌کنند، قاعدتا افراد بسیار کمتری به هر دو ویروس مبتلا می‌شوند. حتی امکان دارد موارد بسیار کمتری نسبت به سال گذشته به آنفلوآنزا مبتلا شوند. در کشور هنوز موج سوم شروع نشده ولی ستاد مقابله با کرونا پیش‌بینی کرده که اگر هر دو ویروس کرونا و آنفلوآنزا شیوع پیدا کند فصل سختی را پیش رو خواهیم داشت.

حال باید دید این واکسن چگونه توزیع می‌شود. اگر آنفلوآنزا در گردش باشد و بخواهد عفونت همزمان با کووید۱۹ ایجاد کند، چگونه می‌خواهند واکسن را برای جمعیت ۸۰ میلیونی ایران تهیه کنند؟ این هم موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. باید برای پاییز و زمستان و برای برخورد علمی و اجرایی مناسب، سناریوهای مختلف مدیریتی را در نظر داشته و خودمان را برای بدترین وضعیت ممکن آماده کنیم.  باید از نظر مدیریتی، آمادگی مدیریت موج سوم و چهارم را داشته باشیم.

اخبار برگزیده
شناسه : 137572
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا