سخنگوی شورای نگهبان: منع قانونی وجود ندارد

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  کدخدایی در گفت‌وگویی با روزنامه اطلاعات در پاسخ به اینکه «می‌توان امیدوار بود که زنان هم شانسی برای انتخابات ریاست‌جمهوری داشته باشند؟» می‌گوید «از مجلس باید سوال کنید، هنوز که مجلس چیزی به ما اطلاع نداده.» وی اما در ادامه حرف‌های امیدوارکننده‌ای می‎زند. کدخدایی می‌گوید: «در کل دنیا چنین ایرادی وجود دارد. قوانین بخشی از این مساله است اما از نظر من، بخش عمده‌ای از آن بحث فرهنگی است.


می‌توانیم همین سوال را به این صورت مطرح کنیم که چرا در آمریکا بعد از ۳۰۰ سال هنوز رییس‌جمهور زن نداریم. آیا بحث تفاوت بین زن و مرد بوده است؟ به نظر می‌رسد بیشتر این موضوع فرهنگی است. بگذارید مثال دیگری از داخل کشور خودمان‌ بزنم. در همین انتخابات اخیر، تعداد خانم‌هایی که برای نمایندگی مجلس ثبت‌نام کردند و تایید صلاحیت شدند زیاد بود.

از بین آنها تعداد ۱۶، ۱۷ نفر انتخاب شدند. یعنی خانم‌ها هم به خودشان رای نمی‌دهند، اینجا که دیگر شورای نگهبان مقصر نیست. پس دقیقا مساله ممنوعیت‌های قانونی نیست و پای مسائل فرهنگی در میان است. شاید در دوره‌ای ریاست‌جمهوری خانم‌ها هم اتفاق بیفتد، کمااینکه در هیچ دوره‌ای وزیر زن نداشتیم اما در دولت آقای احمدی‌نژاد یک وزیر زن هم منصوب شد. بنابراین، منع قانونی وجود ندارد و شاید در دوره‌های آتی رییس‌جمهور زن هم داشته باشیم.»

تایید مجدد

این اظهارات کدخدایی شاید با یک نگاه واقع‌بینانه موجب ایجاد تحولی نباشد اما به قدری مثبت است که جامعه زنان نسبت به آن بی‌تفاوت نمانده و همه تلاش خود را انجام دهد تا به عنوان روزنه‌ امیدی از آن بهره ببرد. در همین راستا هم شاهد استقبال گسترده زنان فعال سیاسی از حرف‌های او بودیم.

به عنوان مثال پروانه مافی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگو با «جهان ‌صنعت نیوز» ضمن استقبال از سخنان سخنگوی شورای نگهبان گفت: «با توجه به مذاکرات مجلس قانون اساسی و صحبت‌هایی که در سال‌های آغاز جمهوری اسلامی برای تدوین قانون اساسی صورت گرفته بود، واقف بودیم که شرعا و قانونا مانعی برای ورود زنان دارای ویژگی کاندیداتوری وجود ندارد. اکنون که آقای کدخدایی این سخنان را گفتند در واقع تایید مجددی بود که از آن استقبال و تشکر می‌کنیم.»

وی افزود: «این بسیار خبر خوبی بود و طبیعتا راه برای حضور زنانی که مدعی هستند و عملا با کارهای خود توانمندی‌شان را در عرصه‌های مختلف سیاسی و… اثبات کرده‌اند، هموار می‌کند.»

مافی در واکنش به اینکه نداشتن رییس‌جمهور زن تا‌کنون ناشی از مشکلات فرهنگی دانسته شده است، گفت: «ما مشکلات فرهنگی بسیاری داریم که بعضا مانع از اجرای دقیق برخی قوانین می‌شود. این مشکل حادی نیست زیرا مسائل فرهنگی را می‌توان با حمایت‌های زنان و مردان به خوبی حل‌و‌فصل کرد. اینکه ما منع قانونی نداشته باشیم خبر خوبی است و هم موجب تحولات مثبت در داخل کشور می‌شود و هم بازتاب بین‌المللی خوبی دارد.»

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در ادامه به زنان فعال در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و… توصیه کرد که «با در نظر گرفتن شرایطی که قانون برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری تعیین کرده، خودشان را آماده کاندیداتوری کنند.»

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا در همین دوره از انتخابات پیش‌رو شاهد حضور پررنگ زنان خواهیم بود؟ گفت: «حدود ۹ ماه تا انتخابات وقت داریم و خیلی تغییرات در این مدت ممکن است که رخ دهد. الان دامنه تغییرات سیاسی و… در کشور ما روز‌به‌روز است. بر این اساس احتمال دارد که بتوانیم در همین دوره هم شاهد حضور زنانی که شرایط کاندیداتوری را دارند باشیم.»

مافی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه آیا در شرایط کنونی در میان زنان فعال سیاسی افرادی در قد و قواره ریاست‌جمهوری داریم یا خیر گفت؟ «حتما داریم. برای ریاست‌جمهوری که نیاز به ۱۰۰ کاندیدا نیست. تعداد محدودی کاندید می‌شوند و از فیلتر شورای نگهبان عبور می‌کنند. جامعه زنان نیز به این میزان ظرفیت و توانایی دارد.»

فرهنگ مهندسی‌شده

کدخدایی با حواله دادن مشکل به مسائل فرهنگی در واقع سعی کرده از سوالی مهم و چالش‌برانگیز عبور کند اما جامعه زنان از همین سخنان هم استقبال می‌کند زیرا نمی‌خواهد هیچ فرصتی را از دست بدهد. با همین رویکرد است که سهیلا جلودارزاده، نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگویی با «جهان ‌صنعت نیوز»گفت: «درست می‌گویند که این مشکل فرهنگی است اما باید به این نکته هم توجه کرد که مدیریت این فرهنگ دست چه کسی است. الان بیش از ۴۰ سال از استقرار نظام جمهوری اسلامی گذشته و در ۴۰ سال می‌توان یک فرهنگ را اندازه چهار هزار سال تغییر داد. باید دید که فرهنگ را مهندسی می‌‌کنند یا اینکه فرهنگ راه خودش را می‌رود.»

وی افزود: «مساله دیگر این است که ممکن است بگویند ما تا‌کنون مصداق نداشتیم. پاسخ ما به این بهانه هم این است که باید امتحان کرد و دید که مصداق داریم یا نه. الان می‌بینم که در مناطق خیلی دورتر از پایتخت یک خانم به عنوان تک نماینده وارد مجلس شده و خوب هم عمل می‌کند. همین جزء را می‌توان مصداق کل دانست. یا اینکه یک خانم را فرماندار می‌کنیم و می‌بینیم که چقدر عملکرد او مورد تایید است.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه آیا بعد از این سخنان آقای کدخدایی می‌توان انتظار داشت که زنان بیشتری در انتخابات ۱۴۰۰ ثبت‌نام کرده و تایید صلاحیت شوند؟ گفت: «توجه داشته باشید که ما دنبال برابری شعاری نیستیم. انتخابات و ریاست‌جمهوری یک بحث ملی است و کمیت زنانی که ثبت‌نام می‌کنند اما به اندازه کیفیت اهمیت ندارد. کسی که کاندید ریاست‌جمهوری می‌شود باید شرایط را ببیند و اگر آمادگی دارد، وارد شود. چون ما دیگر از سطح شعار عبور کرده‌ایم. مردم به واقعیت‌ها نگاه می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا اکنون در بین زنان فعال سیاسی، فردی را با پتانسیل و توانایی ریاست‌جمهوری داریم گفت: «بله، ما خانم‌هایی داریم که از همه این آقایانی که اکنون مطرح هستند، قوی‌تر و توانمندتر هستند.»

اراده حضور

امیدواری به حضور پررنگ زنان در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری از آن رو است که پیش از اظهارنظر مورد اشاره کدخدایی، اراده‌ای برای ورود جدی به انتخابات شکل گرفته بود. شاهد آنکه فاطمه راکعی دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش و عضو جبهه شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان در رابطه با «نقش زنان در انتخابات ۱۴۰۰» گفته بود: «در حوزه احزاب، زنان اصلاح‌طلب چهار حزب فراگیر به حالت جبهه‌ای کنار هم قرار گرفتند تا بتوانند در بزنگاه‌ها تصمیمات مشترک بگیرند. دبیران کل هر چهار حزب در نهادهای فراگیر ملی اصلاح‌طلب حضور دارند، برای مثال در شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان بسیار فعالند و به طور جدی و تشکیلاتی، کار می‌کنند.»

وی افزود: «زنده‌یاد اعظم طالقانی با همه وجود و با همه مشکلاتی که در آخرین روزهای عمر خود داشت، هر دوره در انتخابات ثبت‌نام می‌کرد و رجل سیاسی را شخصیت و انسان سیاسی تعریف می‌کرد و دلایل زبان‌شناختی، حقوقی و شرعی خودش را ارائه می‌داد. ما همچنان این راه را ادامه می‌دهیم. در شرایط کنونی کشور و تنگ‌نظری‌های سیاسی موجود، بعید به نظر می‌رسد شاهد یک انتخابات اصولی و دلخواه باشیم. ممکن است انتخابات ریاست‌جمهوری هم مانند مجلس در اختیار طیف خاصی قرار گیرد.»

 

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 137008
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا