تأمین برق، تضمین‌کننده تولید مستمر نفت در غرب کارون

به گزارش جهان صنعت نیوز:  تورج دهقانی امروز در آیین بهره‌برداری از نیروگاه غرب کارون در استان خوزستان (از طریق ارتباط ویدئوکنفرانس) گزارشی از این طرح به رئیس‌جمهوری ارائه داد و عنوان کرد: غرب کارون حوزه مهم تامین نفت کشور به شمار می‌رود و استمرار تولید، فراورش و انتقال نفت میدان‌های این منطقه مستلزم تامین پایدار برق است که طرح ساخت نیروگاه غرب کارون با همین هدف اجرایی شده است.


وی افزود: این نیروگاه مشتمل بر سه واحد ۱۶۵ مگاواتی است که امروز دو واحد نخست آن که واحدهای گازی است به بهره‌برداری می‌رسد و عملیات اجرایی واحد سوم که واحد بخار نیروگاه است نیز در دست اقدام است.

دهقانی با اشاره به احداث ۲۰۰ کیلومتر خط انتقال ۲۲۰ کیلوولت و ۵ پست فشار برق از سوی پیمانکاران مختلف در بخش تاسیسات جانبی طرح احداث نیروگاه غرب کارون، گفت: همچنین ۲۰۰ کیلومتر خط انتقال و توزیع برق داخل میادین غرب کارون احداث شده است؛ یعنی در مجموع حدود ۴۰۰ کیلومتر خط انتقال برق در غرب کارون.

وی سرمایه‌گذاری انجام شده در این طرح را تاکنون ۳۲۰ میلیون یورو خواند و گفت: این سرمایه‌گذاری از سوی یک شرکت ایرانی در بخش نیروگاه انجام شده و ۱۱۰ میلیون یورو (از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران) نیز برای احداث خطوط انتقال و پست‌های برق در نقاط مختلف منطقه غرب کارون هزینه شده است.

به گفته دهقانی، طرح ساخت نیروگاه غرب‌کارون بر مبنای قرارداد امضا شده با گروه مپنا در قالب ساخت، بهره‌برداری و مالکیت (BOO) اجرایی شده و مپنا برای تامین سرمایه و رساندن طرح به مرحله بهره برداری زحمات زیادی کشیده است.

طرح ساخت نیروگاه غرب‌کارون با ظرفیت اسمی ۵۰۰ مگاوات با هدف تأمین برق میدان‌های نفتی آزادگان، یاران، یادآوران، کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰، واحد بهره‌برداری و تلمبه‌خانه غرب‌کارون در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد که در این راستا تاکنون واحدهای اول و دوم گازی این نیروگاه با ظرفیت واقعی بیش از ۳۰۰ مگاوات تکمیل و دسترسی میدان‌های یادآوران، آزادگان شمالی و تلمبه‌خانه غرب کارون به شبکه برق‌رسانی امکان‌پذیر شده است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 132436
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا