صنعت لوازم خانگی در آستانه تعطیلی

جهان صنعت نیوز| تسهیل شرایط برای تامین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان اگرچه پیش پا افتاده ترین کاری است که دولت باید برای بقای واحدهای تولیدی انجام دهد اما متاسفانه از اوایل سال جاری شاهد این هستیم که صنعتگران و تولیدکنندگان با مشکل های متعدد در خصوص تامین مواد اولیه روبرو هستند.


چالشی که به طور حتم یا ضرر مصرف کننده و یا کاهش ظرفیت واحدهای تولیدی و تعطیلی آنها را به دنبال خواهد داشت. چرا که با افزایش هزینه های جانبی تولید کالا و همچنین افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت تمام شده کالا افزایش پیدا کرده و در نهایت کالا با قیمت های نجومی به دست مصرف کننده خواهد رسید. اما از آنجایی که بیشتر اقشار سطح جامعه در شرایط فعلی قدرت خرید زیادی ندارند، بازار کالاهای تولیدی با رکود و در نهایت تعطیلی کارخانه ها روبرو خواهد شد.

در حال حاضر لوازم خانگی یکی از صنایعی است که به شدت با مشکل تامین مواد اولیه روبرو است و به سختی به بقای خود ادامه می دهد. این در حالی است که به گفته تولیدکنندگان داخلی، دولت اگر برای حل مشکلاتی نظیر توزیع نامناسب ورق های فولادی، صادرات مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی و صدور بخشنامه های دستوری وزارت صمت راهکاری بیندیشد و گوش شنوا داشته باشد، نه تنها بازار داخلی با کالاهای با کیفیت و با قیمت مناسب همراه خواهد شد بلکه کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی عرضه خواهد شد.

ایجاد بازارهای سیاه

نواقص متعدد سامانه بهین یاب، زیرساخت های معیوب بورس کالا، نوسان بی رویه نرخ ارز و عدم همراهی بانک مرکزی با تولیدکنندگان از جمله مشکلاتی است که باعث شده این روزها که باید چرخ واحدهای تولیدی بچرخد، دلالان بیشترین منفعت را نصیب خود کنند. به گفته کارشناسان، سامانه بهین یاب که هدف از راه اندازی آن تخصیص سهمیه مواد اولیه به تولیدکنندگان بر مبنای ظرفیت تولید آنها و بوده است، کارایی لازم را ندارد و تنها شرایط را برای سو استفاده دلالان مهیاتر کرده است.

در واقع با وجود اینکه نزدیک به ۶ سال از راه‌اندازی این سامانه می گذرد،  انتقادهای فراوانی نسبت به آن مطرح می شود به طوری که گفته می شود بهین یاب منجر به ایجاد بازارهای سیاه در محصولات متفاوت عرضه شونده در بورس کالا شده است که ناشی از عملکرد ناکامل و غیردقیق این سامانه است. موضوعی که باعث شده دلالان با خرید مواد اولیه از بورس و فروش آن با نرخ‌های چند برابری به تولیدکنندگان واقعی، واحدهای واقعی تولید را در آستانه تعطیلی قرار دهند.

افزایش قیمت ۲۰ تا ۲۵ درصدی

مدت هاست بسیاری از تولیدکنندگان از جمله تولیدکنندگان لوازم خانگی برای جلوگیری از تعطیلی خطوط تولید ناچار به تامین ورق با قیمت‌های گزاف از واسطه‌هایی می‌شوند که ورق فولادی را به قیمت تعیین شده از سوی دولت در بورس کالا و بر اساس میزان سهمیه ثبت شده در سایت بهین یاب دریافت کرده‌اند. این در حالی است که این روند در نهایت منجر به تولید کالای نهایی با قیمت های بالا می شود که مردم باید بهای آن را بپردازند.

همانطور که در سال جاری شاهد افزایش قیمت ۲۰ تا ۲۵ درصدی انواع لوازم خانگی به دلیل افزایش قیمت دست کم ۵۰ درصدی فولاد  بودیم. نکته قابل تامل اینکه به باور تولیدکنندگان اگر دولت برای تسهیل تامین مواد اولیه فکری نکند، روند افزایش قیمت ها ادامه دار خواهد بود. چرا که اگر این اتفاق نیفتد، واحدهای تولیدی در حوزه های گوناگون همچون لوازم خانگی یک به یک تعطیل خواهند شد.

اعمال سیاست های خودسرانه

نکته دیگر اینکه صنعتگران معتقدند علاوه بر مشکلاتی که تا کنون گفته شد، اعمال سیاست های خودسرانه و یک جانبه بانک ها  که در حال بنگاه داری هستند نیز یکی دیگر از چالش های پررنگ آنها است در حالی که اگر بانک ها به رسالت اصلی خود که تامین منابع مالی واحدهای تولیدی است بپردازند، بخش زیادی از مشکلات حل خواهد شد.

این در حالی است که متاسفانه محدودیت تامین و تخصیص ارز به اقلام وارداتی مورد نیاز تولید در صنعت لوازم خانگی، رشد قیمت ورق های فولادی و همچنین مشکلاتی که در سامانه بهین یاب و بورس کالا وجود دارد، از احتمال توقف فعالیت واحدهای لوازم خانگی خبر می دهد.  

در همین خصوص سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با انتقاد از بی توجهی دولت به بخش تولید به خصوص در سال جاری به «جهان صنعت نیوز» گفت: بازار کشش افزایش قیمت بیشتر را ندارد اما مشکلات مختلف در حوزه تامین مواد اولیه مدام به افزایش قیمت تمام شده بخش تولید دامن می زند.

توزیع نامناسب ورق های فولادی

محمدرضا غزنوی اظهار کرد: اگر مشکلات ارزی رفع شود و تامین مواد اولیه از جمله ورق‌های فولادی و محصولات پتروشیمی روال درستی داشته باشد، نه تنها بازار لوازم خانگی داخل با محصولات با کیفیت ایرانی همراه خواهد شد بلکه ایران به صادرکننده لوازم خانگی نیز تبدیل می شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که مشکلاتی از جمله توزیع نامناسب ورق های فولادی ، صادرات مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی و صدور بخشنامه های دستوری وزارت صنعت، معدن و تجارت  بلای جان تولیدکنندگان داخلی شده و  بی ثباتی قیمت ها در بازار را نیز به دنبال داشته است.

تامین نیاز ۷۵ درصدی از بازار آزاد

غزنوی با بیان اینکه عدم عرضه مناسب ورق های فولادی در بورس باعث می‌شود تا کارخانه ها مواد اولیه را از بازار آزاد تهیه کنند، گفت: در حال حاضر حداکثر ۲۵ درصد ورق های فولادی مورد نیاز صنایع لوازم خانگی از طریق بورس کالا و ۷۵ درصد آن از بازار آزاد تامین می شود.

به گفته سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی، گرانی مواد اولیه از جمله فولاد و کمبود عرضه این کالا نقش زیادی در گرانی لوازم خانگی دارد به طوری که افزایش قیمت اعمال شده در ماه های گذشته بیشتر به همین دلیل بوده است.

این در حالی است که همچنان تولیدکنندگان در خصوص تامین مواد اولیه از جمله ورق های فولادی با مشکل مواجه هستند و از آنجایی که بازار دیگر کشش افزایش قیمت ندارد، بسیاری از واحدها به سمت ورشکستگی و تعطیلی سوق داده خواهند شد.

قیمت های گزاف با دلال بازی

وی با اشاره به ضعف مدیریت و نظارت در زیرساخت بورس اظهار کرد: در حال حاضر دلالان نقش تولید کننده را به خود می گیرند و  در بورس حضور پیدا می کنند. در نهایت نیز  در صف برندگان خرید فولاد قرار می‌گیرند و این کالا را در بازار به قیمت های گزاف به تولیدکنندگان می فروشند.

به گفته غزنوی، مشکل تامین ورق فولادی مشکل امروز و دیروز نیست و سال هاست که تولیدکنندگان را با چالش و دردسر مواجه کرده است.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران افزود: آمارها نشان می دهد از هشت میلیون و دویست تن ورق گرم تولید شده در گذشته تنها ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در بورس کالا و مابقی در خارج از بورس یعنی بازار آزاد عرضه شده است.

وی همچنین با انتقاد از سامانه بهین یاب که در راستای تخصیص سهمیه مواد اولیه به تولیدکنندگان بر مبنای ظرفیت تولید آنها و به منظور تسهیل شرایط برای واحدهای تولیدی راه اندازی شده است، گفت: عملکرد نامناسب و غیر دقیق این سامانه، بازارهای سیاه زیادی را به ضرر تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

در آستانه تعطیلی

غزنوی ادامه داد: به این ترتیب شاهد این هستیم که دلالان و سوداگران با خرید مواد اولیه از بورس و فروش آن با نرخ‌های چند برابری به تولیدکنندگان واقعی، بخش تولید به خصوص حوزه لوازم خانگی در کشور را در آستانه تعطیلی قرار داده‌اند.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با تاکید بر اینکه دولت باید در سال جهش تولید زیر ساخت های مورد نیاز برای عبور تولیدکنندگان از شرایط سخت تحریم را فراهم کند، گفت: افزایش نرخ ارز در سال جاری از دیگر موارد آزارهنده برای تولیدکنندگان و همچنین افزایش قیمت لوازم خانگی بوده است در حالی که مردم قدرت خرید مناسبی ندارند.

به گفته وی، در زمانی که کشور با بحران ارزی رو‌به‌رو است، بخش تولید باید در اولویت تخصیص ارز باشد. این در حالی است که متاسفانه تخصیص ارز به بخش‌های دیگر اقتصاد بیش از بخش تولید است و تداوم آن می تواند باعث بیکاری کارگران و کاهش هرچه بیشتر ظرفیت تولید در کشور شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدنگفت‌وگو
شناسه : 130928
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا